Jump to content

Ny hagle


franknergaard

Recommended Posts

Det vanligste kaliberet på markedet i dag, er 12/76. Vil anta at dette er noe du selv også har tenkt på? Ellers er ikke 20/76 uvanlig, ei heller 12/70. 12/89 er også populært å kjøpe. Hvor mange imidlertid som faktisk bruker 89-patroner vet jeg ikke, så det virker på meg som noe unødvendig. Dyrt, og alt annet virker og. Rådyra datt med 20/70 før og, og så vidt meg bekjent har de ikke utviklet teflonpels med åra slik at man må ha skikkelig grovskyts for å felle dem, eller gås for den saks skyld. Greit nok, alternativhagl er ikke så bra som bly, men lell...

 

Et annet spørsmål som gjerne stilles er om du vil ha pumpehagle, halvauto, over/under eller sideligger. Pumpehagler har jeg aldri skjønt poenget med når man har halvauto, men Remington 870 og Benelli er vel de mest populære her. Halvauto får du et utall varianter av. Felles for dem alle er at de er mer kompliserte å ta fra hverandre og pusse enn de andre. Over/under er det vanligste og fremdeles det mest populære. Sideliggerne selges det nok ikke så mange av i dag.

 

Vær obs på at nye hagler i prisklassen du etterspør gjerne blir av tyrkisk kvalitet. De har sikkert blitt bedre med åra, men hagler fra det landet har ikke det beste ryktet, uansett merke. Ellers får du Baikal i samme prisklasse. Russisk arbeidsjern, men de var visst bedre før, hører jeg.

 

Selv tror jeg at jeg ville satset på brukt hagle av litt mer anerkjent merke. Av og til dukker det opp en italiensk halvauto til rundt prisklassen du lurer på, men jeg setter jo litt spørsmålstegn om hvor mye de er brukt da. Av o/u er det flere å velge mellom, hvor italiensk og spansk er vanligst vil jeg tro. Sabatti og Lanber er i hvert fall to anerkjente merker. Skal du se på brukt hagle, ta med deg en som kan hagle. Pussig nok er så å si alt av våpen som selges brukt her til lands knapt brukt overhodet. Hvor blir det av rifler som har gått 7 000 skudd, og hvor blir det av hagler som har gått 15 000 skudd? Alle som selges har jo gått under 500...

 

Uansett vil du få ørten forskjellige meninger her, og "alle" vet om noen som har hatt eller har problemer med akkurat det merke som den over sier er helt kongebra. Av og til skaper nemlig Kammeret flere og nye spørsmål fremfor å besvare de du har fra før... :wink:

 

Ga litt f i å lese på Kammeret da jeg skulle finne hagle til frua. Tror muligens jeg stilte spørsmåle selv (husker ikke i farta), men tenkte ikke så mye på det uansett. Fant en billig Fabarm hos Børselars i 20/76 og byttet inn min Yildiz da jeg tenkte at jeg kunne lete etter en halvauto Benelli eller en o/u Merkel til meg selv. Problemet var at fruen ville ha ny, så hun endte med Sabatti Lady i stedet, og jeg satt med Fabarmen selv! Men du verden så fin hagle jeg har! Passer meg perfekt, er lett og er et knallfint kaliber! Så det så...

 

Lykke til med valg av hagle! :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en skb 505 som så nesten ubrukt ut til 4500 kr.Synes det ser ut som ei skikkelig kvalitetshagle.skikkelig god låsing og med løpsvelger og chokere.Tror det er greit å kjøpe brukt så lenge du får sett og holt det du skal kjøpe.lykke til med kjøpet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...