Jump to content

Noen med erfaring med emerson kniver?


gobørsa

Recommended Posts

Kjøpte for en stund tilbake en emerson commander. Med " liner lock" låsing. Ville ha en ny solid lommekniv som tåler en trøkk. Trudde jeg i utgangspunktet fikk en kniv med en svak lås fra fabrikk. Når jeg la noe press (vertikalt) på bladet i åpen (låst) stilling, så svikta låsen og bladet smalt igjen. Sendte den tilbake til emerson for utbedring. Fikk den igjen her om dagen, og låsing av bladet føltes mer solid. Men nå etter å ha testet låsen såvidt, så svikter den igjen. Samme skjer, litt press på bladet i låst stilling og låsen svikter. Slik kniven er nå så er den livsfarlig for høyrehånda. Er emerson bare hypa amerikansk drit? Hadde før en cold steel med "triad lock", her var låsen dønn solig og til en brøkdel av prisen av en emerson.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen erfaring med den kniven, men etter litt lesing så ser eg at det er delte meninger om den.

Kor mye presser du kniven før låsen slipper?

Vist den ikkje holder det den lover så lever den tilbake og kjøp en annen kniv.

Den låsen vi snakker om skal i teorien være rimelig bra og kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig mener at denne låsen er for svak ihvertfall i forhold til hva den lover: "The #1 hard use knife in the world". Lest noe på nettet vedr emerson liner lock lås, og jeg ser det er endel delte meninger. Men slik som låsen er nå, så er kniven ubrukelig og jeg kan ikke forestille meg at dette skal være normalen. Låsen svikter ved slikt press det tar for å spenne opp en Blaser. Denne kniven blir sendt tilbake igjen, og hvis den ikke blir utbedret kan dem beholde hele kniven for min del.

Link to comment
Share on other sites

Liner`n som ligger i skaftet (som låser bladet i åpen stilling) som går bak bladet skyves til venstre ved press. Den beveger seg så mye til venstre og helt ut av bladet slik at låsen svikter og bladet blir frigjort. Det var dette som skjedde innledningsvis også, og var grunnen til reklamasjonen i første omgang. Samma problem oppstår nå. Linern er ikke sentrert i låst tilstand og ligger etter min mening ikke langt nok inn og låser ikke bladet tilfredstillende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en Horseman og låsen der er vel så solid som den typen låser kan få blitt. Ikke antydning til å skli ut ved press. Høres ut som du har fått en mandagskniv - noe som vel hender selv Emerson.

"hard use" kan tolkes på flere måter, her blir det muligens antydet noe om militær bruk - det er i alle fall blant mytene om disse knivene.

 

Hvis du skal ha en kniv som tåler juling og likevel kan foldes sammen, så ville jeg holdt meg til en Cold Steel med Triad-låsen. Fornuftig pris og meget solid låsing. Ikke like raskt ute som en Emerson, men til turbruk er vel ikke det så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...