Jump to content

Ladedata for .22 Hornet+35 gr Hornady V-max+vv 110 krutt???


Bergur

Recommended Posts

Noe som ikke stemmer med patronlengden, 6x47. :wink:

 

 

Er det .223-kuler eller .224-kuler da?

 

Tittet i QL, men der finner jeg bare .224 V-max 35 grs, så går ut i fra at det er det du har da.

 

Det står også to varianter av .22 Hornet. En vanlig .22 Hornet og .22 Hornet (.224). Tar utgangspunkt i at den første, uten noe mer bak, bruker .223-kuler og at du har den andre.

 

Da får jeg følgende:

Løpslengde: 57 cm (kommer automatisk i programmet)

Patronlengde: 43,7 mm (kommer automatisk i programmet - eller 43,69 mm da, men det får da være måte på til pirk...)

N-110 Krutt: 10 grs (102,3 % fyllingsgrad - altså litt oppi hylsehalsen)

Hastighet: 839 m/s

Kammertrykk: 2183 bar (maks i følge QL er 3000).

 

Med andre ord skulle dette være en trygg ladning.

 

Kanskje N-105 hadde vært litt bedre? Kjenner ikke til hva Hornet liker best av krutt, men en kjapp sjekk sier at du med 8 grs N-105 (88,6 %) får samme fart. Litt høyere trykk, 2401 bar.

 

Ta dataene med en spade salt. Det er jo tross alt via et dataprogram. Hvordan ting virker i praksis kan være individuelt fra våpen til våpen. Jeg lader .222 og .308 og har brukt dette til alt av lading selv.

Link to comment
Share on other sites

Hamilton her på kammeret har skutt noen rever med 22 hornet og 35grs v-max men er ikke helt fornøyd, får ikke knall og fall effekten.... alle rever har rast ut en 20-30m.

V-maxen er laddet til rundt 800 m/s

Noen som har peiling på om det er for liten fart for å få di til å bli liggende på stedet?

PS noen som veit hvilke hylser som rommer mest?

Link to comment
Share on other sites

De Rem. nickel-hylsene jeg har rommer endel mer enn Winchester. Har kun ladet med vith.N-110. I min 527 (lang friflukt) er ikke 10gr+ noe problem med de letteste kulene. Har ikke prøvd 35Vmax, men den ser jo skreddersydd ut for horneten med sin relativt butte form. 40 Nosler BT og Sierra BK er så lange at de blir ekle å få i magasinet, men ladet som enkeltskudd gir de glimrende presisjon og adskillig mer "varmint-effekt" enn de tradisjonelle 45-grainerene. Den lille ekstra-farten hjelper sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange rev jeg ha ekspedert med 35 grs VMAX, som oftest i enden av ei 222 Rem hylse, men det er en del rev.

 

Min erfaring med 35 grs VMAX til bruk på rev er at den virker veldig godt, hver gang.

Meeen den har en begrensning. Må skyte kun rette sideskudd, evt rett forfra.

Denne kula har såpass stor fart og er såpass dårlig skrudd sammen at om en skyter i "bakstikket" på Mikkel, når ikke kula inn til vitalt treffområde, da den rett og slett ekspanderer med en gang den treffer skinn. Gjorde den bommerten selv for noen år siden.....dvs det var et solid treff, men i feil ende. Denne reven dro seg 50 meter med kun funksjonelle forbein, før den la seg. Synes dette var merksnodig så jeg rett og slett dissekerte reven. En skikkelig drittjobb bokstavelig talt, men hva gjør man ikke for vitenskapen.

Kula hadde gått inn 10 cm og delt seg i nanoatomer, slik VMAX'en skal gjøre.

Det som gjorde at dette ikke ble en stygg skadeskyting, var at dyret forblødde.

Man lærer at en slik hendelse.

 

Har også brukt 35 grs VMAX i 22 Hornet i kombinasjon med 9,7 grs N110

Ingen merkbar forskjell på den og 222 Rem synes jeg, så om en ikke får knall og fall med denne kula, er nok skuddplassering mest sannsynlig noe av årsaken.

 

Jeg har gått over til tyngere kule nå, slik at en kan avgi skudd uansett skuddvinkel på reven. Litt mere marginer å gå på da.

 

Uansett er 22H en artig liten tass, litt temperamentsfull å lade, men kraftig undervurdert som jaktkaliber. Helt fortreffelig til eks revjakt.

 

Mas-36

Berger 30 grs er mer tykkmantlet enn 35 grs VMAX og det hender oftere at en får gjennomskyting ved rette sideskudd, enn ved bruk av VMAX'en, slik at hvis det å ta vare på skinn er et argument, er 35 grs VMAX rett medisin. Stopper i Mikkel hver gang og gir knall og fall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...