Jump to content

Vihtavuori krutt


Judin

Recommended Posts

Du bør også teste forskjellig settedybde på kula. Min erfaring er det at ei kule kan oppføre seg forskjellig ved å forandre sette dybde.

Barnes er veldig sensitivt for dette etter min erfaring. Her er det små forskjeller fra superpresisjon til haglespredning.

 

Ved å gå over til N-550 krutt så vil dette være mer stabilt i kaldt vær da det er tilsatt stoff som har bedre egenskaper enn vanlig krutt. Du vil også kunne oppnå bedre fart også. Men vær obs på vinter/sommerladning.

Link to comment
Share on other sites

Du bør også teste forskjellig settedybde på kula. Min erfaring er det at ei kule kan oppføre seg forskjellig ved å forandre sette dybde.

Barnes er veldig sensitivt for dette etter min erfaring. Her er det små forskjeller fra superpresisjon til haglespredning.

 

Ved å gå over til N-550 krutt så vil dette være mer stabilt i kaldt vær da det er tilsatt stoff som har bedre egenskaper enn vanlig krutt. Du vil også kunne oppnå bedre fart også. Men vær obs på vinter/sommerladning.

Jeg har brukt den settdybden som er anbefalt i ladedata hittils, men skal prøve litt forskjellig neste gang jeg lader.

 

Vil det være noe å hente på å bruke ett krutt som fyller hylsen bedre? Med N150 så er det mye å gå på da jeg bruker anbefalt settdybde.

Link to comment
Share on other sites

Vel, kan være tilfelligt, men denne kulen; Lapua Mega 185grain, er den eneste "seriøse" kulen som jeg ikke har fått fullgod presisjon med i min egen.3o-06.

God nok for all praktisk jakt men...

Har prøvet den med litt ulike krutt.. N160, Norma 204, Rel 22 med samme (litt dårlige) resultat mht presisjon... Litt synd da dette er en fin og rel billig kule for alt nordisk storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som det er skrevet så kan du prøve forskjellig krutt. Men hva med å bytte til en annen kule????

 

Barnes TTSX er ei meget god kule med god penetrasjon og døelig effekt. Dessuten er den uten bly.

 

Søker du i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=51176&hilit=ttsx

 

Andre kuletyper som etter min erfaring gir god presisjon er Nosler Accubond og den er ei god jaktkule også.

 

Men det er et hav av andre kuletyper også som er gode. Her er det bare å prøve ut forskjellig typer.

Men når det gjelder Barnes, så har du 10 sider med erfaringsgrunnlag å se etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gjøre ett forsøk med Barnes TTSX 168 grain og VV N160 så får vi se om det gir noen god presisjon.

Det ligger vel ikke tilfeldigvis ladedata for denne kula og N160 krutt på nettet ett sted. Jeg finner ladedata for TSX 168 grain, men ikke TTSX. Men jeg regner med att jeg kan bruke de dataene jeg har finni..?

Link to comment
Share on other sites

Du kan også sjekke ut Barnes side for ladedata.

http://www.barnesbullets.com/

 

En annen sak er etter det jeg kan huske fra tråden at ladedata for TSX og TTSX er det samme. MEN jeg er ikke helt skråsikker på det.

 

Barnes 168 TTSX er ei meget bra kule som jeg selv bruker i min 308 Win. den gir ikke mye fart, men 800 m/s holder på det jeg skyter på av rådyr, hjort og elg. Og presisjonen er særdels bra. Men les godt på Barnes sin side hvor de anbefaler settedybde på kula. Det kan som sagt bli super presisjon til haglespredning.

 

3 skudd, 100 m

24mst5f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...