Jump to content

375 H&H Nosler Accubond 260 Grain


Blaser_308

Recommended Posts

Det høres ut til å være en fornuftig ladning, kanskje litt slapp? Jeg bruker 75 grains N-150, og får ca 820 m/s i min Sauer. Det holder i massevis om en ikke er ute etter bøffel- og da er vel ikke Accubonden særlig egnet uansett. Om du bruker søk på emne tror jeg du finner mere her inne om denne kula :wink:

http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=260+accubond&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Link to comment
Share on other sites

I 375 har det blitt ladd og skutt mange lastebillass med hjort/elg her hjemme med nesten den samme kombinasjonen.

 

76grs N-150 bak 260 Nosler Partition. Vi har også brukt 250 Swift, 250 NF med samme ladningen 75-76grs. Gir 835-860m/s i de ulike våpnene.

 

72 grs er for slapt - da er du nede på (litt lavt) 9,3x62 nivå.

 

Personlig mener jeg 375'n til bruk på den nordlige halvkule(foruten stor brunbjørn) er på sitt beste med 260-270 grs kuler. Har bra nok gjennomtrengning til de fleste situasjoner og gir såpass mye ekstra hastighet at kulebanen er på nivå med bra kuler i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Glemte og nevne at det var startladning :mrgreen:

 

Noen andre kuler det er verdt å prøve i 260 eller 270 grain klassen??

 

Du får både Protected Point og Round Nose kuler fra Woodleigh i 270 grain, ellers er vel 250 grain Barnes TTSX et godt alternativ dersom du er ute etter en "premium kule" med høy restvekt.

Til trening/mindre vilt kan du prøve 270 grain Speer SP.

 

En annen grei kombinasjon er 250 grain Sierra SP til papp og 250 grain Swift A-Frame til vilt.

 

Sierra har også en helt vanlig 300 grain boattail kule som ofte fungerer godt i H&H hastighet.

 

Har selv en ombygget Brno 602 i .375H&H.

Til trening bruker jeg rimelige Partizan 300 grain RN kuler ladet med 74 grain Norma 19.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å bytte igjen til disse TTSX 250 GR(Blå tupp) i 375 H&H, har litt problem med TSX, som er litt for butt foran, og glir ikke like lett inn i kammeret ved lading. Det gjelder bare ved første skuddet med 3 stk i magasinet. Har COL 92 mm på begge typene, og har ingen problemer med noen av d ang lengde. Begge går godt i rifla mi, men har litt finere samlinger med TSX da.

 

Hadde vært morro å testet Nosler Accubond i 375 H&H da. Bruker Accubond i ei Sauer rifle i 6,5 x 55, og det er nesten nifst kor godt den går i den rifla. Har ikke opplevd så fine samlinger med noe ammo enda i det kalibret. På 5 skudd, en klistre lapp.

Link to comment
Share on other sites

Eg ladar 260 grs accubond med 71 grs Norma 202.På ti skudd gjennom kronografen fekk eg eit gjennomsnitt på 830 ms,å ein presisjon på 27 mm med min Blaser R8.57 cm løp med hausken dempar.Har skåte 4 kuduer,ein red hartebeest,ein Black wildebeast,ein Eland og ein hjort med desse kulene.På skuddhold mellom 70 og 200 meter har eg fått gjennomskyting og kort fluktstrekning med reine sideskot på alt utanom Eland som vart skoten på 70 meters hold gjennom begge bogane stod kula i skinnet på motsatt side å ein fluktstrekning på litt over 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...