Jump to content

saus til viltkjøtt..


joakim88

Recommended Posts

Denne er sikkerstikk:

 

Gni biffene (2cm tykke..sånn passe :-)) med salt og pepper. Stek medium.

Lag fløtegratinerte poteter med ost på topp.

Skjær gulrot i tykke strimler, freses kjapt med litt brunsukker og smør i panna (rett før spis)

 

Så sausen:

Smelt brunsukker og smør i kaserolle..(gjørmete konsistens..ikke for tørt) spes ut med balsamico og rødvin. Deretter et ca halvt nett med sjarlottløk finhakket tilsettes. Dryss litt rosmarinfrø og La sausen småputre til løken er mør. (Mengde rosmarin må smakes til da den er dominerende men jeg synes det er godt med et "brukbart" dryss)

 

Rått! Anbefales!

 

Passer meget godt til elg og da sikkert til hjort tenker jeg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Keep it simple. 50/50 med crème fraîche eller fløte og kraft. Har du ikke kraft, kan du alltids bruke buljong, og er du riktig heldig og kjenner noen som frekventerer Sentraleuropa, kan du høre med dem om de har steinsoppbuljong. Salt, pepper og litt einebær på slutten, og hvis du har godt tyttebærsyltetøy, litt av det også. Jeg jevner den med maisenna. Kan fint lages dagen i forveien, og varmes opp.

Link to comment
Share on other sites

Synes det øvrige tilbehøret har mye å si for sausvalget. Kokte poteter krever mer saus enn f.eks. ovnsbakte eller fløtegratinerte poteter. Ordentlig rødvinssaus laget på godt innkokt rødvin og kraft er fantastisk dersom sausen ikke skal brukes til å "fukte potetene" da den er ganske smaksrik og kan bli vel intens i store mengder.

 

Jeg kommer til å satse på sausen fra denne oppskriften 1. juledag. Ikke prøvd før, men har laget lignede med stort hell tidligere. Kokken må naturligvis undersøke om rødvinen er god før den går i sausen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...