Jump to content

Norica Krono 4.5mm,lett eller "tung" ammo best?


Cutlass

Recommended Posts

Har som sagt en Norica Krono luffe på 4.5mm med kikkertsikte som eg koser meg med på blinkskyting.

Er ikke sikker på hastigheten desse er oppgitt med,har til nå skutt kun med Gamo Match flate kuler,og er ikkje imponert over verken treffsikkerhet eller anslagsenergi på desse.

Skyter på rundt 15-20 meters hold på sjølanviser.

 

Har nå bestilt meg litt prøve-ammo,hhv Crosman premier super point(ville helst ha domed,men de var utsolgt) på 7.9gram,og

Crosman ultra magnum heavy på 10.5g.

 

Noken som har erfaringer på desse,og er børsa mi egna for den tyngste tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Kommer alltids til å skyte begge prøvepakkene opp uansett resultat tenker eg,alltids brukendes til å plinke tombokser med skulle de vise seg uegna til presisjon på 20m pluss minus ;)

 

Er klar over at Krono'en ikkje er det uberste av de ubre,noen som veit spec's på desse egentlig??

 

Er redd for at den på 10.5 sikkert blir noe daff på mi børse,men er spent på presisjonene på de 2 typene som er i posten lell.

Link to comment
Share on other sites

Hei og god jul !

 

Var ute i snøen idag med Kronoen og sjølanviseren,og tok med meg de 2 nye ammo-pakkene for testing.

Vart desverre stående skyting uten støtte av noke slag,så presisjonen vart deretter.

 

På en avstand av ca. 15 meter så syns eg at den tyngste med avrunda hode var hakket meir presis enn den lettaste med spiss.

Merka tydelig forskjell fra Gamo-ammoen(som forøvrigt ikkje har noe vekt indikering på pakka),anvisarene datt kjapt ned ved treff!

 

Godt fornøgd sånn sett,men får ikkje svar på akkurat kor nøyaktig den er før eg rigger opp skive og med anlegg.

 

Virker som at det er grei kraft i luffa,small godt i anviseren med dei tyngste,må utvide distansen etterkvart og sjå korleis det går då :)

Link to comment
Share on other sites

Spisse luftkuler har aldri utmerket seg presisjonsmessig, nesten litt latterlig da de liksom skal være mer "egnet" til jakt.... Hullspissvarianter finnes også og de er vel like latterlige, spesiellt på kraftig luftvåpen, dvs luftbørser som hoster avsted en .22 i over 300 m/sek

 

Testing er viktig, stol og bord samt skytestøtte.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo som oftest slik at de mest presise pottene er flate i nesa og gjennomgår en svært god kontroll ved produksjonen, disse omtales av de fleste som wadcuttere.

Nå er det også slik at skjørtet bak på potta er der den største utfordringa ligger.

Er det en heller kjip produksjon vises dette ofte ved at kulene ikke har jevn tykkelse eller hardhet i skjørtet med sdet resultat at når du skyter vil skjørtet blåses opp/presses ut ujevnt og kula vil rotere/riste seg ut av ønsket kurs. Jo mer kraftig børsa er jo lettere blir det å avsløre slike feil. Det er ikke uten grunn at konkurransevåpen ligger på ca 170m/sek og ikke 380m/sek.... En annen faktor mh presisjon er selvsagt hvor presist våpenet leverer kraften hver eneste gang. Får du ofte veldig ulike tall fra kronografen?

Noen luffer er like ujevne som humøret til værgudene, en kronograf vil fort avsløre det....

Så gode potter er ikke alltid nok, det gjelder å finne de som funker best i DIN luffe, for de aller fleste luffer er ikke like...

Link to comment
Share on other sites

Blir lite/ingen modding sjøl rekner eg med,og å lade sjøl har eg ikkje begynt med enda.

 

Einaste grunnen eg kunne tenkt meg en kronograf for,var å teste hastigheten på luffa,samt å kunne bruke den som indikator på at det er luffa og ikkje eg som begynner å bli slitt i åra som kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du blir slitt med åra så blir antagelig børsa det også, men en kronograf kan jo brukes til de fleste kaliber da..så de kan være nyttige å ha.

Her er en http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... onikk/34/1

men du finner de til under tusenlappen, du kan jo legge inn en annonse på handelskammeret her inne i tillegg. En som viser meter pr sek er mer vettug enn de som kun viser fot pr sek.

De fleste nye idag har begge deler.

 

Jeg brukte min egen ganske mye en stund, nå er jeg ikke helt sikker hvor den ligger...

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet mitt gjekk åt skogen igår,treffpunktet flytta seg,og justeringsskruene satte seg fast etter 1 knepp.

 

Det var et BSA Blue 4x20 billig sikte som stod på,men det har da holdt noen år.

 

Så mht rask levering og nokså grei pris falt valget på et Walther ZF 6x42 sikte.

Antar det dukker opp i posten imorgen :)

 

 

Litt specs på dette siktet:

"Kikkertsikte ifra Walther med 6x forstørrelse. Passer alle rifler med 11mm festeskinne.

Reticle 4

42mm Objektiv

Coated Linse

Paralax Adjustment

Nitro filled

Vanntett

Anti Shock

Linse cover

Stop Pin

11mm feste

26mm Diameter

 

Siktet veier rett rundt 500g og er 34cm langt."

 

Link: http://game-on.no/products/walther-kikk ... -6x42-11mm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stor forbedring som sagt dette,har fått skutt det såpass inn at eg holder meg innafor svarten på 30 meter. Kjøpte noen slike kuler som anbefalt her (Jsb),og de virker meir stabile enn Crosman kulene.

 

Men det som ødelegger mest for mer nøyaktig skyting er det hersens tunge avtrekket og noe kraftig rekyl :evil:

 

Lurer på å åpne opp og sjå om en kan forbedre avtrekket på noe vis..

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert ikke særlig mer effektiv over 30 meter denne luffa ,men sier meg fornøyd med det for øyeblikket,da dette er en billig-luffe.

Har søknad inne på .22 ,så håper å slave inn nok dinaros iløpet av året til en HW97k ;)

Kjekk mengdetrening,billigt og skyter hjemme på tomten,kan være greit å slippe å kjøre til skytebanen hver gang en vil plinke også.

 

Men skal åpne denne og se,for den fungerer greit som sagt,med unntak av avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det blir omtrent som å kjøpe sko...

Du kan lese deg gjennom alle steder at akkurat DEN Skoen er perfekt for deg og så kjøper du den...problemet er bare at den klemmer og knirker og dessuten er for stor eller liten.

 

Finn en butikk, du må kjenne, føle, klemme og kose med de for å få følelsen at du handler riktig. Nå er stort sett alltid HW97k et godt valg, stort sett....

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt mer,både med støttepølle og med kolbepute,så har den vist seg ganske ustabil faktisk. Kan skyte noen serier og holde meg innafor svarten på 30m,men noen er overalt på skiva :?

 

Var sikker på at det horrible tunge avtrekket var grunnen til dette,men etter å ha fått forbedra dette litt,så merker eg at rekylen ofte beveger godt i rifla sjøl uten å slite i avtrekkeren. Spørs om det er grunnen siden kula tross alt bruker lengre tid utav løpet enn på kruttvåpen.

Siktet tror eg ikke er synderen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke Norica den beste kniven i skuffen får å si det på en snill måte...

Et dårlig avtrekk gir for mye bevegelse, luftvåpen er iblant mye vanskeligere å skyte godt med enn kruttvåpen som i bunn og grunn er ett rør, blokk og avtrekk.

I et luftvåpen er det andre ting som bestemmer presisjon i tillegg, som f.eks stempel, fjær og selve sylinderen samt tilpassning mellom sylinder og løpsblokk.

Fjæra roterer ved oppspenning og avfyring, beveger den seg ikke likt hver gang får du ujevn hastighet og bevegelse i våpenet, kombinert med et hardt avtrekk er man ute av skiva ganske fort.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg prøver å bli klok på dette våpenet mitt,noe eg har problemer med å klare...noen ganger tror eg det er rekylen,noen ganger avtrekket,noen ganger begge deler,så går det plutselig bra noen serier osv osv....

Som eg nevnte tidligere i tråden,hadde vært artigt å kronografert det for å sjekke om hastigheten varierer mye også.

Link to comment
Share on other sites

Ja en krongraf kan gi deg en pekepinn, men ved presisjonsteknikk på luftvåpen er det helt avgjørende at skytteren gjør samme greia hver gang, altså holde på samme måte, avtrekk og sikte. Du bør f.eks ikke holde fast luffa, press den kun lett mot skulderen. Skyter du med anlegg så forsøk å bruk samme press, dvs bare et lite trykk mot skulderen, og la den bevege seg fritt under avfyring. Noen luffer blir mer stabile dersom grepet foran flyttes, du må nesten prøve deg frem. Noen finner en kule som går godt ved f.eks stående skyting, men samler dårlig med anlegg, det kan være fordi våpenets egenbevegelse er ulik.

 

Man kan lage f.eks en tophat til fjæra, en slags fjærstyring som tillater rotering av fjære uten å påvirke stempelet for mye. Avtrekket er også koblet direkte mot stempelet.

En tophat settes normalt mot stemper og fjær i framkant, dvs at den da står litt inn i fjæra og får en glideplate som fjæra roterer mot. Fjæra må være flatslipt! Slik type kan monteres i begge ender, de kan være av stål, aluminium og plast. Har en slik jeg kan legge ut bilde av dersom du ikke forstår konseptet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei eg tuller ikke :lol:

 

Eg har plettfri vandel,så det har ingenting med det å gjøre.

Avslaget var begrunnet med mangel på vedlagt aktivitets-erklæring fra skytterlaget,der det må bekreftes aktivitet og kjennskap til våpenet.

Samt startkort(?) tur eg det var?!? De på Politi-kontoret var ikkje sikker på hva dette var,noe som jo var litt morsomt :wink:

 

Edit: Ja søkte om .22 luftgevær

Link to comment
Share on other sites

Mitt lokale Politi kontor er uskyldige i denne saken,er Våpenkontoret som har sagt nei og lagt ved krav på ulik dokumentasjon.

 

Det var nok den første .22 luft søknaden til Politiet,da de sa at de ikke visste at en måtte søke om dette. Virker som om at eg er den første som har søkt

hos Våpenkontoret også,ettersom dette er svaret eg fikk i retur :lol:

 

Jaja,eg tar det ikke så tungt :smile: De sa at eg fikk ordne med dokumentasjonen hos skytterlaget mitt,så skulle det nok ordne seg.

Men viss noen har en kjapp link til hvor bestemmelsene om søknad/erverv av luftbørse over 4.5mm står,så kan eg jo forsøke med kun det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mht å klage,søknaden min ligger på mitt lokale kontor og støver ned i påvente av at eg skulle skaffe behovserklæring/startkort/uttale fra skyteleder and whatnot :lol:

 

Men siden det ikke er behovsprøving osv på luffer,har noen en link til hvor akkurat dette står svart på kvitt slik at eg kan legge ved en slik kopi,og dermed slippe å prøve å overtale de verbalt??

 

EDIT: Fant ingenting i Våpenloven,men derimot i Våpenforskriften kap.3 paragraf 23 står det om behovsprøving ja.

 

Case closed :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...