Jump to content

Lage Kukhri


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, jeg tenker på å lage en Kukhri.

Problemet er at jeg ikke har de nødvendige kontakter til å få tak i riktig stål.

Jeg tenkte å bruke:

 

Material designation: UNI 52SiCrNi5

Diagram No.: 318

EN designation: 52SiCrNi5

Mat.No. (Wr.Nr.) designation: 1.7117

Chemical composition in weight %:

0.49-0.56% Carbon,

1.20-1.50% Silisium,

0.70-0.90% Mangan,

0.035% P (fosfor),

0.035% Svovel,

0.70-1.00% Crom,

0.50-0.70% Nikkel

Dette er da ett oljeherdende stål

 

Lignende ståltyper er :

AISI - 5160

BS - 527A60

BS - 527H60

DIN - 60Cr3

DIN - 65MnCr4

GB - 60CrMnA

JIS - SUP9A

UNI - 52SiCrNi5

UNS - G51600

W-Nr - 1.7177

W-Nr - 1.2125

Kilde:

http://www.zknives.com/knives/steels/52sicrni5.shtml

 

Eller om dere kan foreslå noe?

Det må iallefall være herdbart til 55-60 RC, og tåle sjokk ganske bra i

herdet tilstand. Jeg kjenner en smed, så han kan hjelpe meg med herdinga da han har herdeovn.

Det er ikke store mengdene jeg skal ha tak i, 8-10mm tykkelse, 400x90mm.

Jeg er bosatt i Mjøsdistriktet, på Hedmarksia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med du har sjekka litt i denne tråden:

viewtopic.php?f=23&t=82137

 

Jeg kan si at 52SiCrNi5 ikke er lett å få tak i, og vet ikke hvorfor du vil gå for akkurat denne.

 

Du kan bestille AISI 5160 fra USA. Disse sender muligens ut av USA: www.admiralsteel.com

 

Her i Europa er det lettere å få tak i 55Si7 (AISI SAE 9255) og 50CrV4 (AISI 6150, DIN EN 10277).

Det enkelste og billigste er nok å kjøpe noe C60 av bly, og få smeden til å grovbøye til et emne.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg trodde de fleste sånne prosjekter begynte med en passende bit gammel bladfjær fra en lastebil... :wink:

Det har du helt rett i :wink: Jeg vet ikke hvor mange pakker med lastebilfjærer jeg har på samvittigheten. Det ble mye fint av de, og gikk de opp i stjerneskudd var de tross alt gratis :lol:

Gammle bladfjærer har en opplagt ulempe om de ikke skal smis på sveisetemperatur. De er som regel byttet fordi de er slitt eller ødelagt. Det betyr ofte at du kan finne en sprekk i dem. Skal du smi damask spiller det liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er iallefall interessert i å få eggen herda mer en ryggen på kniven.

Det går fint med alle ulegerte og lavlegerte stål, men antagelig ikke nødvendig om du har et godt fjærstål og herder det riktig.

 

Det er flere måter å oppnå hardhetsforskjell:

- Kukrier skal vistnok herdes ved at man heller vann fra en kanne på eggen etter herdetemperatur er oppnådd, og unngå ryggen. Dette er nok ganske krevende.

- Den Japanske varianten er å pakke inn ryggen med leire under herding, slik at bare eggen blir kjølt hurtig nok til å få full herding. Her er det fordel med et ulegert stål.

- Den enkleste måten er å herde hele bladet fult, og så anløpe ryggen kraftigere ved å varme denne mer enn eggen, f.esk. med en flamme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...