Jump to content

Behandling av Hjorte skinn


One Shot

Recommended Posts

Du kan selvsagt bruke skinnet som sitteunderlag, men husk på at hjorteskinn røyter omtrent like ille som reinskinn. Hvis du kun skal bruke skinnet som sitteunderlag vil jeg anbefale at du skraper skinnet godt og tørker det. Da vil det ikke trekke vann på samme måte som et garvet skinn. Husk at skinnet MÅ være helt fritt for kjøtt og fettrester. Selv bruker jeg er skrapejern for å rense skinn som jeg skal montere. Når det er renset, legger jeg det i salt i 2 uker før jeg garver. Legger det først i picklebad som er nødvendig for å åpne skinnet for garveprosessen. Når dette er gjort tynnskjæres skinnet, bruker vinkelsliper med nylonbørste (samme som brukes til å fjerne maling) Etter tynnskjæring påføres garvevæske. Denne fremgangsmåten sikrer et godt gjennomgarvet skinn som er greit å montere.

Jeg har et elgskinn liggende som jeg hadde på gulvet i 3 uker, ble etterhvert lei av å støvsuge stuegulvet annenhverdag. Skinnet ligger sammenrullet i kjelleren og der BLIR det !

Korthårede skinn er flotte å ha på gulvet, kuskinn, zebra og liknende ligger fint, er holdbare og røyter ikke. Har zebraskinn på stuegulvet hjemme og flere red hartebest og impalaskinn på gulvet på hytta. Disse korthårdede skinnene er lette å holde rene, det er bare å ta dem ut og riste dem litt. Liten avsporing fra emnet, men som sagt du KAN bruke bakskinn av hjort til litt av hvert. Bl a kan du lage hilbilly dørklokke av det : Du får i USA mannekeng for hjorterumpe. Lim skinnet over og plasser dørklokka på en strategisk plass ! Har sett dette og det ser SYYYKT ut !

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...