Jump to content

Shimming av montasje på Ruger 10/22


johlov

Recommended Posts

Jeg skulle skyte inn en kikkert montert på en Ruger 10/22 i dag, og det viste seg at høydejusteringen på kikkerten ikke var tilstrekkelig. Treffpunktet var rundt 10 cm for lavt på 60 m. Kikketen er ikke av den nyeste sorten, ammoen er billig og montasjen er høy, og jeg regner med at disse tre faktorene virker inn. For å kompansere for dette så tenkte jeg å legge inn en tynn remse av et-eller-annet i den bakre ringen på montasjen. Spørsmålet er hva... Jeg vet at folk bruker metall fra brus-bokser, men vil dette bli nok i mitt tilfelle? Lengden på montasjen er i overkant av 10 cm.

Link to comment
Share on other sites

Røff hoderegning tilsier at 0,1mm på basen gir 6cm på 60m.

 

Men hvor tykt er metallet på en brusboks eller husholdnings aluminiumfolie?

 

EDIT: Fikk ikke hodregningen til Fulmen til å stemme, men det det viser seg at den var riktig... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ganske vanlig og en kombinasjon av to ting; en støpefeil som gir en liten forhøyning foran på låskassen samt måten å feste pipen på.

 

Jeg bruker Burris Signature Zee ringer med eksentriske foringer, og har kompensert hele 30 MOA. Da går den rett i på 50 meter uten å bruke noe særlig av kikkertens justeringsområde.

 

Man får også kjøpt baser med innebygget 10, 15, eller 25 MOA justering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom en børsemaker og spurte hva de brukte for å heve bakdelen av kikkerten. De fortalte at de ganske enkelt klippet til plastikkembalasje, gjerne embalasjen som kikkertmontasjen lå i... Så jeg laget meg en stripe av en potetsalatboks. Denne bygget rundt 0,3 mm, og fungerte som fjell. :-D

 

Men jeg ble virkelig imponert over presisjonen til Rugeren. På 60 meter traff jeg godt innenfor svarten på en 15-meters innendørsskive. Og vi snakker om en Ruger 10/22 med standard løp og med billigste sort standard CCI ammo. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...