Jump to content

Ja, så havna jeg også her da.


Crabbe

Recommended Posts

Grunnen er vel ganske enkel. Jeg søkte på "rifle22-250" og fant dette nettstedet.

Jeg bor i nordtroms, hvor jeg er grunneier, og har vel litt over gjennomsnittet erfaring med elgjakt.

Men der stopper også erfaringen :forvirra:

Jeg har jo jakta litt rype, men siden bestanden stadig går nedover så har jeg kutta det for mange år siden.

Jeg har imidlertid en hel del rev, også skabbrev på eiendommen, så derfor ville jeg ha ei lettere rifle en 30-06 og så vil jeg også i litt grad jakte hare.

Så da en nabo skulle selge en 22-250 leverte jeg søknat på erverv av dette kaliberet.. Mulig det er litt dumt, men jeg har nå gjort det da.. Jeg får vel litt kjøtt om jeg bruker helmantel og riktig kule?

Kanskje noen kan tipse meg?

Rillene / stigninga i løpet har vel noe å si for tyngde av kula? Men om det er 1-12 eller hva aner jeg ikke.. Kan man sjekke det på en enkel måte?

 

Kanskje jeg burde la rev og rifle kjøp være :winke1:

Link to comment
Share on other sites

22-250 rifla kommer du til og bli glad i, jeg mater min med hjemmeladet ammo, 52 grs sierra match king skaffer deg rikelig med revekjøtt i frysen. Tror du må lade selv for og komme helt ned på 223 hastigheter, men helmantel i moderat hastighet lager fint hull i harepus vil jeg tro, har aldri testet. har testet barnes tsx 55 grs på rådyr, og det ble fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en Mauser.

Men nå er jeg mere usikker en noensinne.

Har en gammel kjenning som er baneskytter / benkskytter og han skrev at det er galematias å bruke hylser fra rundtomkring til hjemmelading.. Og det gjør vi i jaktlaget.. Vi leverer inn hylsene til han i laget som lader, og får selvsagt ikke samme hylsene tilbake. Det kan medføre øye/håndskade påstår min skyttervenn !

Nå er jeg tynn is, (men jeg har skriftlig det han skrev) men det har noe med om forskjell i kammer å gjøre, så hylsene kan bli litt lengere i halsen ? !

 

Men uansett så har jeg råd til å kjøpe ferigladet den ammoen jeg skal bruke på min nye 22-250 , men det ville jo blitt mere skyting om jeg kunne brukt hjemmelada..

 

Og kanskje jeg kunne få perfekt kruttmengde og kulevekt til å skyte hare og kanskje skogsfugl ved å lade ?

Link to comment
Share on other sites

Du lader ikke selv?

Det med event. øyeskade/håndskade ville jeg hatt mere begrunnelse på hvorfor?

Jeg lader selv og har brukt hylser fra hytt og pine, har gått bra det. Sjekker og sorterer sef hylsene før lading.

Hvis du skyter ett x antall skudd med 22-250 og får noen til å hjelpe deg å lade av de hylsene, skulle det ikke være noen fare så lenge den som lader følger oppskriften. Det beste er sef å være til stede selv ved ladingen.

Hva forlanger han for mauseren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal se om jeg får til å kopiere inn det som min venn skrev om lading og hylser. Men ikke i dag.

Den rifla jeg kjøper er en Mauser 22-250 med kikkert... Husker ikke kikkerten i farta men ca 4 - 16 og

rundt 50 i åpning. Det er en rimelig dyr tofot på den, og jeg betaler 5000.- og da er det med noen esker ammo. Bly og helmantel.... Er det dårlig kjøp eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei .22-250 pipe tidligere og kjøpte noen Remington HP 45 grain , de gikk nesten 4000 og ble laser stråle ca. Prøvde på noen vannfylte cola bokser og de forsvant i smellen, virka som de aldri hadde vært der. merkelig kombinasjon av fart og "ploof" :D .

 

Den likte også Vmax, Nosler Ballistic Tip godt også så det var hendig patron til mye. Skifta ut pipa og har en 6mm BR nå, men liker små patroner endel til sin bruk .

 

Og forresten velkommen til forumet . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...