Jump to content

kaliber i canada


santo03

Recommended Posts

Er ikke minste diameter på bjørn i Canada 7mm da??

Det satt hvertfall Nils stubberud og fortalte i mi stue, hva som er sant vet ikke jeg.

Derfor jeg måtte handle med en ny rifle til denne turen min.

Jeg brukte 30-06 med Barnes 168 grain i 892m/s daua den...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Møter du opp med 6.5x55 i Canada blir du satt til å jakte ekorn. Er minimum 7mm på storvilt i Canada (270 og oppover) Skal du jakte brunbjørn så tar du med 9.3'en din medmindre du vil investere i ei ny børse. Kulevalg vil være avhengig av terrenget du skal jakte i, det kan bli lange hold mange steder.

Personlig ville jeg helst hatt noe i 338wm/375H&H klassen hvis du skal jakte brunbjørn.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er alle norske storvilt cal lov., jeg har vært 4 forskjellige plasser ,både bc og alberta, 6,5x 55 er god som gull,,, men bruk ei god kule,,swift a frame kan anbefales,men hvis du har 9,3 så hvorfor ikke bruke den?????? Sist jeg var over i 2011, leide jeg meg våpen, du sparer deg MASSE bry og penger,,,,tror du må ut med 2-3 laxer i avgifter nå hvis du skal ha med eget våpen....flyselskapene har klikka helt di siste par åra,,,,,..

Link to comment
Share on other sites

Du skyter sikkert bedre med 22lr så hvorfor ikke ta med den?

Greit du skyter bedre med 6.5 enn 9.3, men hvem gjør ikke?

 

Ta med deg 9.3, så står det mer respekt at du både håndterte rifla og tok bjørnen.

 

Siden enn ofte skyter på lange avstander, kunne du brukt en 250grain kule for høyere fart å kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter sikkert bedre med 22lr så hvorfor ikke ta med den?

Greit du skyter bedre med 6.5 enn 9.3, men hvem gjør ikke?

 

Ta med deg 9.3, så står det mer respekt at du både håndterte rifla og tok bjørnen.

 

Siden enn ofte skyter på lange avstander, kunne du brukt en 250grain kule for høyere fart å kulebane.

 

 

 

Lange avstander??? Hvor mange turer har du vært over dammen? Guidene prøver som regel å komme så nær som mulig på spot and stalk jakt ,snakker da 80-120m,.,oftest nærmere,, åtejakta fåregår på max 50 m hold,., Og svartbjørn kan ikke samenlignes med en diger grizzley på 9-10 fot (noe som er skjeldent) grizzlyen ligger på som regel 6,5-7 fot.. Normal svartbjørn 5,5-6 fot., jeg er ikke noen verdensmester men jeg har jaktet i canada 4 ganger på 4 forskellige plasser , har jaktet både spot and stalk,åtejakt og 'cano jakt'.,.,.lLitt overdrevet denne svarbjørnfrykten, di er nyskjerrige men ikke menneskeetende drapsmaskiner,.,.,., sist jeg var over ,jagde jeg 2 stk med småstein og pinner, og det var brukbare svarte svartbjørner som prøvde og spise opp åtet,( jeg hadde da skutt en svart og ventet på en brun svartbjørn som jeg da fikk dag nr 4 ;)

Link to comment
Share on other sites

cal 22 sentertente (som 222 rem og 223 rem) var lovlig minimumskaliber på storvilt de årene jeg jaktet i Canada,siste gangen i 2008.

 

30-30 var det desidert mest brukte kaliber på svartbjørn.

 

Har også jaktet med inuittene som vanligst brukte 222 rem enten det var caribu, gås eller isbjørn. Flere av inuittene jaktet isbjørn med 22 hornet.

 

Gode 6,5x55 holder lenge til alt vilt i Canada.

 

Det er bare her i Norge at noen jegere tror at bjørn er hardskutt og at man trenger en "kanon".

Link to comment
Share on other sites

For min egen del er den viktigste egenskapen til ei bjørnerifle at den lagger to hull. Uten gjenomskytting og et godt blodspor, kan de bli vanskelige å finne igjen! Selv etter forholdsvis korte utras. Kan være ekstremt tett og kronglete terreng mange steder der borte.

 

Eller så vies temaet også stor oppmerksomhet i Nord Amerika. Her er en link til noen diskusjonståder angående samme emnet.

 

http://www.biggamehunt.net/forum/caliber-black-bear

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det må vel finnes noe offisiell info om min calibre for jakt i Canada.....finnes jo i alle andre land... :wink:

 

Hvis du eksmpelvis tar BC har du en meget god informasjon her jaktperiode 2012-2014 :

 

http://www.env.gov.bc.ca/fw/wildlife/hunting/regulations/1214/docs/hunting_trapping_2012_2014.pdf

 

Krav til kaliber våpen ca side 16. Kort forklart sentertent rifle , alt hagle min cal 20 alt bue/armrøst. Unntak bison.

 

Reglene varierer noe fra provins til provins

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...