Jump to content

Flytting av forsikte pga demper?


ARild...

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å få gjenger på min Ruger 22/45 MKIII.

Da må forsiktet flyttes bakover ca 2cm for å få plass til gjengene, hvordan vil dette påvirke siktebildet/presisjonen?

Med tanke på at sikte bildet blir kortere, kan det da bli dårligere presisjon kontra orginalt?

Våpenet brukes også i konkurranser, så vil ikke ha noen ulemper med tanke på presisjon!

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det må flyttes?

På min MKII dreide Alm ned pipa og skrudde på siktet igjen.

Med demper eller gjengeringen på ser det helt originalt ut.

Uten ser man at forsiktet stikker snaue 2cm utenfor pipas tykke del.

Litt kjeikete forklart, håper du skjønner...

Dette burde både børsemaker, og du, vurdere

da det lar deg beholde siktene originale, og på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener, men jeg har en ATec demper til salongen som jeg er meget fornøyd med, det er denne jeg evt også vil bruke på pistolen, som forøvlig er en target utgave, men selv om det er tykt løp på den, er demperen tykkere.

 

Så nå har jeg dilemmaet; lage mindre (ingen) støy for naboene, eller beholde presisjonen å lage litt støy.

Jeg velger selvsagt det siste om presisjonen blir dårligere med å flytte på siktet.

Link to comment
Share on other sites

i og med at siktelinjen blir kortere, er det mer kritisk at du holder gode siktebilder om du gjør denne endringen.

men det er mange andre ting som spiller inn- det er ikke sikkert du vil merke noen forskjell.

avtrekk(både våpenets og din evne til å trekke av), ergonomi(hvor godt pistolen passr din hånd) og ikke minst ditt eget syn er noen av mange ting som er like viktige i denne sammenhengen.

jeg opplever ofte å skyte like bra med våpen med kort siktelinje som jeg gjør med andre våpen med lang siktelinje, nettop fordi våpenet passer meg bedre på mane andre våpen.

du kan jo evt få børsemakeren til å lage en forlenger om du ikke vil flytte siktet?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gjøre det på denne måten...

 

normal_IMG_0084.JPG

 

normal_IMG_0086.JPG

 

normal_IMG_0088.JPG

 

Bildene er vel rimelig selvforklarende. Det holder å flytte forsiktet ca 10 mm tilbake. Dette vil gi deg ca 13-14 mm å skjære gjenger i. Du beholder da også det gamle skruehullet til forsiktet, og kan flytte siktet frem igjen dersom du ikke bruker demper.

 

Når det er sagt, så har jeg aldri brydd meg med å flytte det frem igjen. Vi snakker om en reduksjon i sikteradie på ca 5%, hvilket egentlig er veldig lite. Dessuten skyter jeg av en eller annen grunn litt bedre med siktet lenger bak, uten at jeg kan gi noen fornuftig forklaring på akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

"Selvgjort er velgjort" sa min far til meg en gang i tiden, og dette er nettopp det. Så jeg kan ikke si noe om hvem du skal få til å gjøre jobben for deg, eller hvor mye det vil koste. Men en hvilken som helst børsemaker bør kunne få til dette. Du kan jo bruke bildene mine til å vise hva du ønsker deg. Evt. kan jeg snekre en liten arbeidtegning for deg.

 

Mvh Emil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...