Jump to content

formtre til å lage grep på haglekolben? tips ønskes.


S.Arnesen

Recommended Posts

Har testet ett par hagler med grep som er formet etter brukerens hånd, fingergrep eller hva man kaller det. Dette hadde jeg veldig sansen for å kunne tenkt meg dette selv også. Jeg ble tipset om å bruke formtre til dette, så tenkte jeg skulle gå løs på baikalen for å trene litt på det før jeg setter nesa mot berettaen. I den sammenheng så ønsker jeg tips og triks ifra andre som har gjort lignende operasjoner før. Hva bør jeg passe på? Hvordan går jeg frem enklest mulig? Alle erfaringer og tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke du skal legge så tykke lag? Formtre krymper noe hindsides (tipper løst på rundt 50%) og har veldig lett for å sprekke. Men OM du likevel prøver...sørg for all del for at flatene er 109% frie for lakk, olje og skit. En røff overflate er også greit. Hvorfor ikke lime på trevirke av samme sort, og så forme dette? Da har du i alle fall noe som blir "pent" og permanent.

Link to comment
Share on other sites

Nåhh.. Formtre er jo så mangt. Bruker man formtre med cellulosenitrat fra f ex casco, kan du forme mye rart. Trikset er å legge TYNNE lag. Hardt som "bærj" blir det også. Ulempen er at det blir forferdelig stygt. Men som tidligere skrevet.. Jeg hadde definitivt valgt å bygge opp med trevirke;-)

Link to comment
Share on other sites

Formtre er formtre, om han kjem frå Casco, Würth etc etc. Den har dei eigenskapane som eg skildra over, ikkje noko anna. Som utdanna tømrermester, fraråder eg å bruke akkurat dette på prosjektet. Du kan gjerne eksperimentere med andre stoff saman med formtre, men det blir ein meir "polsk løysing" som vi seier på fagspråket !

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke dét, vet du. Det er stor forskjell fra trelim og cellulosenitrat. Det gir to vidt forskjellige resultater. Jeg er heller ikke helt ukjent med formtre etter over 25 år i bransjen. Men nå er ikke jeg interessert i å finne ut hvem av oss som pisser lengst. Jeg konstaterer bare det faktum at formtre kan man bruke til å forme mye rart med...også et grep;)

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld at eg uttrykte meg feil, eg meinte sjølvsagt: "polske og nokre norske løysingar".

 

Formtre (som trådstarter spør etter) er plastisk tre, deigaktig masse som består av tremel med ei løysing av cellulosenitrat som bindemiddel. Brukast til utbedring av mindre skadar på tregjenstander (møbler o.l.). Stivnar når løsemiddelet dampar bort.

 

Sjølv brukte eg trelim og trefiber frå list/kappsag for å utbedre småskader. Mykje nytt har kome på marknaden for å hjelpe snekkerne dei siste åra, men det hjelper lite viss folk brukar desse produkta til feile arbeidsoppgaver. (studer datablad om formtre, der står det bruksområde®)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...