Jump to content

Lyddemper størrelse


Nemo

Recommended Posts

Sakset fra wikipedia: 7mm Remington Magnum Bullet diameter .284 in (7.2 mm) Jeg ville gått for hakket over ;)

 

En .30-kule har diameter på 7.8mm, så den går fint på en demper til Max 8mm. (7.62mm refererer til avstanden mellom bommene i løpet, ikke kulediameter)

Link to comment
Share on other sites

s&l hardcore er fullt ut brukbar og koster vel fortsatt lite i forhold til atec og hausken i hvertfall.

Har brukt disse masse på bane og jakt i 6.5 og 3006 selv og er fornøyd.

 

7mm til 6.5 og 8mm til .30 er riktig dim.

Evt kan du kjøpe en til .30 og bruke til begge kal.

 

Til info så er lyddemper hullet ikke 7mm når det er det som står på.

Det menes at den er beregnet til 7mm kal og mindre.

Hullet er ca 1mm større enn dette for å ha klaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen demperne er kommet i hus.

 

Det er halvtung profil på løpet på mauseren i 30-06 og løpslengden er 65cm, såvidt jeg vet bygger Harcore demperen 7cm.

Hvilken løpslengde ville dere anbefalt?

 

Forslag til børsemaker som kan kappe krong og gjenge løpet i Sør-trøndelag, en som ikke blir sur for at jeg ikke har kjøpt demperen via ham.

Link to comment
Share on other sites

For meg blir rett lengde, der du får best balanse i riflen med demper.

Hvis du ikke har erfaring med det, må man nesten tippe litt :o

 

På min blaser ble det ca 45cm med denne demperen.

Kunne hvert kortere, men ville ikke hatt lengre.

I så fall måtte det hvert med en annen og lettere demper.

 

Kjenner ikke til børsemakere i det området.

Men har hatt gode erfaringer med å sende løp til gjenging hos Rafdal 8)

Link to comment
Share on other sites

ok har ikke fått montert demperen ennu men har bestemt meg for å ta av 10 cm av løpet, noen som har problemer med at de ser demperen i kikkerten ved for lave montasjer??

 

 

Tja det kommer vel an på forholdet mellom løpslengde, demper størrelse, optikk og montasjer.

Normalt vil det ikke være et problem.

 

Ser en god del av demperen på 1.5x i min, men er ikke i nærheten av midten av sikte.

Så det er bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nettopp kjøpt meg en 7mm rem mag med 62cm løp. Den skal jeg ikke kappe noe på siden kaliberet er ifølge våpensmeder ugunstig å kappe. Istedet setter jeg på en sonic 45 demper som bygger mye bakover, har det samme på en 30-06 med 61cm løp og er kjempefornøyd.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Dersom spørsmålet er hvilke S&L demper som passer til 6,5 og 7.62 så kan jeg opplyse om at "max 7" som er ment for kal 6,5 er 8,5 mm inni . Demperen passer heller til 7,62. For 6,5 passer heller "max 6 " som er 7,6 inni demperen. Ca 1 mm. pluss kulediameter er vanlig slik at " max 8" som er 9,5 mm. inni er unødvendig for stor.

 

Disse S&L demperne har nokså rommelige toleranser noe som imidlertid kan utnyttes der det er påkrevd fks ved problematiske skjevheter på pipe ,eller demper for den saks skyld.

 

Mål med skyvelær hos leverandør og hør hva disse sier. De bør ha kunnskaper om dette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...