Jump to content

Hardangervidda desember/januar


Perpålsa

Recommended Posts

Jeg og en kompis har tenkt til å tilbringe 3-4 uker på Hardangervidda omkring månedsskiftet desember/januar. Prosjektet går i korte trekk ut på å etablere en hovedleirplass, også ta turer derifra på 1-3 dager. Målet er å skaffe seg mer erfaring med å klare seg i vinterfjellet over et lengre tidsrom enn vi tidligere har gjort, samt selvfølgelig å nyte naturen med alt den har å by på. Spørsmålet vi nå sitter med er hvor vi skal dra, da ingen av oss er lokalkjente på vidda.

 

Er det noen Kammerater som har gode tips til område å etablere hovedleir? Det er en stor fordel om vi kan ta tog eller buss til et utgangspunkt som gjør at det ikke er altfor mange dager å gå inn til leirområdet. Vi ønsker oss også muligheten til å kunne jakte litt rev i løpet av perioden, dersom været tillater det, så om noen kjenner til et område dette er mulig ville vi satt stor pris på det. Nummer til oppsynsmenn, grunneiere og lokalkjente tas imot med stor takk :)

 

Kammerrapport med mye bilder fra vinterfjellet kommer :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur vel ikke Statskog har så mye eiendom på vidda. Ellers er jo Rauland Statsalmenning og Berunuten Vest i Vinje kommune også noen alternativer da det er mulighet for jakt og overnattingsmuligheter i hytter hvis det skulle knipe :winke1:

http://www.inatur.no/infopages/00/19/71 ... isManual=1" target="_blank" target="_blank

http://www.inatur.no/o2/InfoPage-InfoPa ... fjellstyre" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er også muligheter for å bli fraktet med scooter en del av veien inn på disse områdene. Eneste som jeg er usikker på er om det er jakt etter nyttår på Rauland Statsalmenning.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til Balter ble løsninga, så tusen takk, Balter! Takk for andre innspill også, på PM og her i tråden. Må bare skryte litt av Øvre Numedal fjellstyre, for maken til velvilje og tilrettelegging har jeg aldri tidligere vært borti. Gutta la seg virkelig i selen for å hjelpe oss med jaktmuligheter og en rekke tips om turområdet. Vi får også tilsendt en nøkkel til fjellstyrets hytter, slik at vi kan krype inn der og varme oss ved behov :) Jeg er imponert!

 

Har vært i kontakt med et par andre fjellstyrer som er i helt andre enden av skalaen også, med utrolig lite engasjement og hjelpevilje.. Da får de heller sitte der med skjegget i postkassa, og rødreven kan få spise de få rypene de har :)

 

Ellers begynner avreisen å nærme seg, og det meste av forberedelser er unnagjort. Noe småplukk gjenstår, men sånn skal det være. Altfor grundig planlegging ligger ikke for meg!

Link to comment
Share on other sites

Fint at dere fant ut et opplegg for turen.

Ha en riktig god tur!

 

 

Litt snusfornuft:

- få info og markert på kartet hvor det er mobildekning, det finnes jo noen lommer her og der for lokalkjente, men veldig lite.

- extra batteri å ta frem til mobilen

- mht gass/ved fyring i telt og evt hytter under snøen, unngå CO forgiftning vha forholdsreglene.

Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke har mulighet til å komme Peder - vi får ha det til gode! Hadde vært ålreit med en påsketur i Saltfjellet eller noe sånt ;)

 

Takk Balter! Vi skal ha fokus på de tinga du nevnte. Denne gangen har vi hverken tids- eller forflyttningspress, så vi har sikkerhet i høysetet hele veien. Nå dreier det seg om å skaffe erfaring og finne roen :)

 

Fikk gjort de siste innkjøpa i dag, og både matrasjoner og pulk er ca klart. Alt er sånn passe på halv tolv - akkurat som jeg liker det. Skal se om jeg kan få ut en pakkliste og et par bilder før avreise.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...