Jump to content

Stabilisering?


heg

Recommended Posts

Har lagd 4 kniver uten at trevirket har blitt stabilisert først.

Hva gjør stabiliseringa? Har skjønt at porene i trevirket blir fylt med epoxy, eller noe sånt.

Har noen emner liggende som jeg ønsker å bruke, men burde jeg da sende det til stabilisering?

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Stabilisering gjør at alle porene i treet blir fylt opp. Dette gjør at treet blir mer...stabilt.

Det vil si at det ikke lenger tar til seg stort med vann. Det råtner ikke, og det blir mye hardere. Det kan somregel

bli pusset og polert til å bli endel blankere enn vanlig tre. Det gjør arbeidet mer tidkrevende, men i mine øyne mye mer holdbart

og til å stole på.

Det som kan være litt negativt, er at det lukter endel mer når du jobber med det, det er finere støv, og ikke bra å puste inn.

Det kan også sprekke dersom du borer for fort ned.

Jeg kommer antakeligvis ikke til å bruke ustabilisert treverk lenger.

Ustabilisert tre er mye mer påvirkelig når det kommer til fuktighet og hakk, så jeg råder alle å bruke stabilisert. Men det endrer jo fort arbeidsmåten. Før lagde jeg kniver kun med rasp, bor, fil og pussepapir. Nå syns jeg båndsag og båndsliper er en nødvendighet.

Det er ikke sikkert du trenger å stabilisere de. Det kommer helt ann på hvilken forfatning de er i nå. Ved å stabilisere kan man f.eks

bruke tre som har surnet, i en mye lengre grad, uten at det trenger å være er problem.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

Har lagd 4 kniver uten at trevirket har blitt stabilisert først.

Hva gjør stabiliseringa? Har skjønt at porene i trevirket blir fylt med epoxy, eller noe sånt.

Har noen emner liggende som jeg ønsker å bruke, men burde jeg da sende det til stabilisering?

Det går helt ypperlig å bruke ustabilisert tre til knivskaft, og den aller største delen av knivskaft i treverk er ustabilisert.

"Nødvendigheten" av stabilisering er kraftig overdrevet. Om du bruker danish oil eller lignende på skafet når det er ferdig er fuktighet et lite problem, og du får en hardere overflate.

 

Stabilisering utelukker også spikking av skaftformen, som er "old school" måten å gjøre det på. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Metalurgen, at du får en hardere overflate ved og bruke danish oil er jeg ikke enig med deg i. Nå har jeg drevet med tredreiing i over 20 år og brukt mye av den olja der. At det blir tettere og mer fuktbestandig ja, men ikke hardere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Metalurgen, at du får en hardere overflate ved og bruke danish oil er jeg ikke enig med deg i. Nå har jeg drevet med tredreiing i over 20 år og brukt mye av den olja der. At det blir tettere og mer fuktbestandig ja, men ikke hardere. :wink:

Treflaten vil bli hardere når man bruker en herdende olje enn uten, men vi snakker ikke glasshardt nei. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan vel konkludere med at det lønner seg å stabilisere da.

Det lønner seg ikke, da dette er en fordyrende prosess :winke1: , men du får litt bedre motstand mot fuktighet.

Stabiliser tre blir ofte noe sprøere, og det er lettere å få varmegang når man borer og sliper i det. Det blir viktigere med skarpe slipebånd.

 

Det er svært viktig at emnene er tørka tilstrekkelig før de blir stabilisert, og endel harde og oljete tretyper egner seg ikke til stabilisering.

Måten og middel som blir brukt varierer også mellom leverandørene, og det er ikke sikkert at emnet blir gjennomstabilisert.

Skal du ha skiver til fulltangekniver vil det være en fordel å dele disse før stabiliseringen.

Link to comment
Share on other sites

Er i startfasen med knivmaking selv . Med stabilisert matriale har du liten mulighet til å evt. farge skaftet , det blir den fargen som er etter stabilisering. Med min lille erfaring mener jeg at det ikke er forskjell på stabilisert/ikke stabilisert angående å få det blankt . Det er bare å vere tålmodig og pusse til du ender med korning fra 200 til 12000 for til slutt å polere.....da kommer det blanke .

 

Mine kniver : http://kniver.brunstadslekten.com/#home

Link to comment
Share on other sites

Stabilisering med PEG, polyetylenglykol, var "på moten" blant tredreiarar for nokre år sidan. Korleis det er no veit eg ikkje. Elles har det vore brukt forskjellige middel til stabilisering, med ulikt resultat: http://www.globalskolen.no/web/PageND.aspx?id=4746539" target="_blank

 

Personleg brukar eg kun linolje + terpentin. Benarolje, kinesisk treolje, Danish oil, Owatrol er heilt sikkert ok.

Link to comment
Share on other sites

Svarene jeg kommer med, er kun etter egen erfaring, og andre kan selvsagt erfare ting annerledes.

Jeg har aldri fått en kniv like blank, på et ustabilisert skaft, som på et som er stabilisert.

Eneste måten en kan få en tilnærmet glans, er på skafter som er lakket. Jeg liker ikke lakk, da dette etter endel bruk, kan flasse av.

Det skal sies at som tidligere nevnt, så er det forskjell på stabiliserte trebiter. Også hvem som gjør dette. Jeg har vært borti noen som lukter helt annerledes enn andre, og noen som er merkbart mykere.

Det som er tingen med stabilisert tre, er at en slipper bryet med å skulle farge det dersom en kjøper det som allerede er i den fargen en vil ha det. Jeg lager stadig skafter av flere typer tre og farger. Det er svært vanskelig syns jeg, å farge et skaft i forskjellige farger, deretter olje det hele uten at noe som helst av fargen går over på biter som ikke skal farges.

Det er sant at det forhindrer å skulle jobbe på gamlemåten, men da må en spørre seg også om hva en vil ha ut av arbeidet. Som nevnt tidligere rundt det med maskiner osv.

Varmegang har jeg aldri hatt noe problem med. Det er noen forhåndsregler en må ta ved å jobbe med dette. Men jeg føler at disse er verdt å ta, for å få et så bra resultat som mulig.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har lagd 4 kniver uten at trevirket har blitt stabilisert først.

Hva gjør stabiliseringa? Har skjønt at porene i trevirket blir fylt med epoxy, eller noe sånt.

Har noen emner liggende som jeg ønsker å bruke, men burde jeg da sende det til stabilisering?

Det går helt ypperlig å bruke ustabilisert tre til knivskaft, og den aller største delen av knivskaft i treverk er ustabilisert.

"Nødvendigheten" av stabilisering er kraftig overdrevet. Om du bruker danish oil eller lignende på skafet når det er ferdig er fuktighet et lite problem, og du får en hardere overflate.

 

Stabilisering utelukker også spikking av skaftformen, som er "old school" måten å gjøre det på. :winke1:

 

hei, jo dette stemmer godt med hva jeg har blitt fortalt også :-)

man skal også ta litt ekstra forholdsregler for støvet sier de, pga partikkler kan være skadelig for lungene og kan gi irritering sier de

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...