Jump to content

Kan jeg bruke valpen i høst ?


GreyGhost

Recommended Posts

Har en Weimaraner på snart 8 mnd. som jeg lurer litt på hva jeg skal "bruke til" denne høsten.

 

Det jeg først og fremst tenker på er å bruke han som apportør. Tenker på f.eks duejakt, og som vannapportør ved gåse/andejakt f.eks. Han er helt sjef på apportering, henter absolutt alt jeg hiver, og gir seg ikke før han har funnet tingen. Han svømmer 200m med glede for å hente en pinne.

 

Selvsagt har jeg også lyst til å prøve han i skogen på fuglejakt, men jeg er veeeldig redd for å gjøre noe galt her. Han skal selvsagt få bli med på jakt i skogen, men jeg er veeeldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til bikkja.

 

Jeg har ikke fått trent så mye dressur som jeg skulle ønske. Det betyr ikke at han han er uten trening, men jeg innbiller meg at det kunne vært bedre. I praksis betyr det at inkalling stort sett sitter (men ikke 100%) men jeg slitter litt mer med stopp (altså sitt). Han har en tendens til å komme til meg, i stedet for å sette seg med en gang...

 

Spørsmålet er: Kan jeg gjøre noe galt ved å bruke han som apportør før dressuren er "ferdig" ? Jeg vil jo ikke gi bikkja noen uvaner eller nykker som jeg senere må slite med å avlære. Hva er en "god start" for en ung fuglehund? Er det feil å bruke den som apportør før han er "ferdig utdannet" ??

 

Hva skal jeg passe på? Hva skal jeg ikke gjøre?

 

Mange spørsmål her kanskje, men jeg har ikke god peiling på dette som jeg skulle ønske :shock:

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å bruke den som stående fuglehund?DEt er jo det den er skapt til!Da må den for det første ha vist at standinstinktet er i orden!Den skal være fast i stand og dressuren må sitte!Min yngste Gordonsetter var med på rypejakt når hu var 6mnd og jakta som en voksen hund!Hu visste hva det dreide seg om;men hadde lagt ned mye arbeid på forhånd da..Men en skal ikke overdrive med en ung hund,brukes med måte.Du burde søkt hjelp av erfarne instruktører på fuglehund allerede før sommeren så hadde du kanskje hatt en ferdi hund nå.Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Liten missforståelse der Cameron,

 

Selvsagt har jeg trent med bikkja. Har fått hjelp av flere proffer, det er ikke det som spørsmålet. Bikkja tok stand på rypevinge 4 mnd. gammal, så det er ikke det som er saken. Det går mere på "riktig rekkefølge" på sakene (mulig jeg ordla meg litt klønete da). Altså, lærer jeg bikkja noe galt, om den hører smell, og så blir sendt for finne fuglen, uten at bikkja har gjort den "første delen" , altså funnet fuglen og ro i oppflukt og alt det der?

 

Er det feil å bruke en stående fuglehund som ren apportør (og da kanskje først som vannapportør) før den har lært seg å finne fuglen, ta stand og satt fuglen og alt det der?

 

Ting pleier å ha en naturlig rekkefølge, og jeg vil ikke risikere å ødelegge noe ved å hoppe over noen trinn, eller gjøre noe i feil rekkefølge.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er i samme situsjon som deg, og har fått råd om å ha med hunden. Selv vil jeg ikke få jaktet så mye, da jeg hele tiden må ha full fokus på hunden. Siden vi er to jegere skal jeg være hundefører og ta meg av eventuelle standsituasjoner, og jaktkompis skyter... På den måten dekker vi situasjonen helt og fullt ut.

 

Jeg har også blitt flere steder frarådet å ha med hunden på gåsejakt, andejakt og duejakt. Det ble begrunnet med at situasjonen ikke er som den skal være. Altså hunden finner fuglen før det skytes. Har vistnok vært hendelser hvor hunden blir ren apport og støkkhund.

Apropos støkk har jeg fått råd om å la være å skyte hvis hunden går for trangt og støkker fuglen. Skyte kun hvis arbeidet er bra. Kan nok blir mye tomme sekker i begynnelsen, men man får betalt for det senere...

 

Et tips til å få hunden til å stoppe er å gå mot den. Jeg bruker et gammelt håndsignal fra krigen og går mot han. Da sitter han. Hjelper ikke det kan begge hender gå opp i været.

Men husk å gi mye ros når han sitter. Dette er en korrigerende reaksjon fra din side, og skal belønnes når hunden underkaster seg (i dette tilfelle setter seg). Hvis du ser ørene på hunden vil du nok se at de går litt bakover. Dette er underkastelse.

Ros mye de første gangene. Kun bruk av kommando skal fugere ganske raskt.

 

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er uheldig å blande sammen RIOS og apport. Da har man en knallapportør før man rekker å si: JÆ%&A DRITTBIKKJE. :)

 

Når hunden fungerer som stående fuglehund så skal ikke apporten brukes mer enn i 1 av 10 tilfeller. Man skal la hunden bli sittende i ro, og så selv hente viltet. Unntaket er dersom man har en skadeskyting eller en fugl som er vanskelig å finne. Da kommanderer vi apport, men hunden må lære seg å vente på kommando.

 

Jeg synes det er fornuftig å trene apport med hunden, men ikke blande det inn i jakten før hunden er voksen. Det gjelder å skynde seg langsomt. Synes du skal bruke høsten til å konsentrere deg om arbeidet FØR skuddet, og bruke våren til apporttrening.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar så langt. Jeg har kanskje ikke fått svarene jeg skulle ønske meg, men jeg må jo prøve å forholde meg til virkeligheten, selv om den ikke passer ønskene mine helt :shock:

 

Det var vel omtrent slike svar jeg forventet ....

 

Men en ting jeg reagerer litt på er påstanden om at bikkja bare skal brukes til apport 1 av 10 ganger ???

 

Litt av grunnen til at jeg har en Weimaraner, og ikke en f.eks. en setter er at jeg liker allsidigheten som fremheves som noe av styrken til en Weim. Jeg vil gjerne bruke bikkja til mye forskjellig type jakt, og gjerne få den godkjent som ettersøkshund osv., etterhvert. Jeg vil også bruke bikkja som en ren "retriever" ved den type jakt (f.eks andejakt), det er derfor jeg har en kontinental fuglehund. I rasebeskrivelsen står det faktisk "påfallende gode evner for arbeid etter skuddet" - dette er nettopp noe jeg ønsker å bruke ! Da klinger det dårlig med en påstand om at bikkja bare skal apportere 10% av fuglen som blir skutt :o

 

Jeg ser helt klart faren ved å få en knallapportør, men dette er vel noe som kan "motvirkes" med dressur? Sånn jeg har skjønt det er jo det hele grunnlaget for å få en god fuglehund - bruke dressuren til å "bekjempe" eller "stoppe" bikkja fra å gjøre det den aller helst vil (hoppe etter fuglen, og løpe når den detter) ?

 

Det er bare litt tungt å tenke på å ha bikkja hjemme mens jeg drar på kanotur med hagla...

 

Men når man roper i skogen ... :wink:

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Det er uheldig å blande sammen RIOS og apport. Da har man en knallapportør før man rekker å si: JÆ%&A DRITTBIKKJE. :)

Enig med alt du sier Guttapåskauen :D Man kan selvsagt ta en så ung hund med på fjellet noe jeg også gjør men jeg har aldri våpen med meg før den er helt iorden.

Synes det er like greit så blir man ikke frista og lærer bikkja uvaner :D

Link to comment
Share on other sites

Hei GreyGhost. Jeg leser ut fra det du skriver at du er en engasjert, men utålmodig hundeeier. :D

 

Jeg tror ikke du skal henge deg så veldig opp i antall apporter pr. felt fugl. Poenger er bare at skudd ikke må bli en apportkommando. Jeg velger og være nøye på det de første sesongene, så kan vi slippe opp etthvert som sammarbeidet modnes. Du skriver at knallapport kan motvirkes av dressur, men hvorfor ikke bare unngå å få en knallapportør in the firs place. Husk at hunden din er 8 mnd, og den trenger mange sesonger for å bli en komplett hund med godt jaktvett.

 

Stå på og lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...