Jump to content

Hva feiler det dette rådyret? (bilde)


chmeland

Recommended Posts

Mener å huske jeg fikk forklart at detta kommer av at blod samler seg opp i lungene, eller rettere sagt så har jeg ragert på at enkelte kaninene jeg har slakta opp igjennom tida har hatt slike lunger. er det hvite prikker på lever ville jeg være mer skeptisk!

 

Velbekomme ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Har spist indrefiletene og de smakte som de skal gjøre :)

 

Dyret ble skutt rett forfra gjennom nakken (oppdaget det på kort hold og hadde stirrekonkurranse) Da jeg flådde så jeg at kula hadde gått gjennom nakken, og langs ryggraden et stykke bakover. Ytrefiletene berget men høyryggen var så som så.....så dett har nok vært kraftig trygg rundt lungene, stemmer bra med noe av det som står over. Da lærte jeg det også.

 

Mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke noe om akkurat dette tilfellet, men en generell kommentar er vel at "unormale lunger" er noe en skal være litt obs på. Det er ikke uten grunn at veterinærene gransker lungene nøye ved kjøttkontroll, og terskelen for å kassere slaktet ved unormaliteter i lungene er visst ganske lav. De er etter det jeg har forstått en god indikator på dyrets almenntilstand siden alt blod kommer innom der for å mettes med oksygen, og lungene kan magasinere opp uhumskheter fra blodet. Er en i tvil så bør en kanskje ta med lungene til nærmeste veterinær som driver med kjøttkontroll?

 

Forøvrig så overhørte jeg senest denne jakta en samtale med veterinær der resultatet ble at elg-ungdyret ble kassert. Dette var ikke mitt jaktlag, men et lag jeg har en viss kontakt med. Der er det en pensjonert veterinær som er grunneier i storvaldet, og som blir konsultert ved tvil. De kjører en praksis om at det tildeles et nytt dyr fra storvaldets flerårs-plan når slike tilfeller oppstår. Det var et dyr som i tillegg var både avmagret og som så ganske pjusk ut når det ble skutt. Lungene var mer en bekreftelse på at det var et skrapdyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spør meg så kan jeg ikke svare... Noen med veterinærbakgrunn her inne?

Har mer forstått det slik at "rare lunger" er en grunn til å se etter problemer ellers på dyret. At slakterier ofte velger å kassere dyr har sikkert å gjøre med at nærmere undersøkelser fort spiser opp marginene de har på det aktuelle dyret?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jobbet som slakter og det er ikke slakteriene som velger å kassere dyr.Alle dyr skal sees på av vetrinær før de avlives,vetrinær sjekker innmat/slaktet av alle dyrene etter slakting.Hvis noe skal kasseres er det vetrinæren som står for det.Slakteriet har ingenting de kan si på vetrinærens avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Det skal flere faktorer en bare litt blodsprengte lunger for å kasserere ett slakt.

Lever er det veterinæren sjekker grundig.

Klart hvis det er mørkeflekker i lungene , pluss ingen fett rundt hjerte og kullsvarte innskrumpa lever.

Hvite flekker i organene kan tyde på sykdom.

 

Dette i bildet er ikke noe å bekymre seg for.

 

Er slakter og har håndtert masse tusenvis av hjortevilt organer, sammens med veterinær.

 

Sjekk flere av organene hvis du ser rare ting på ett. Er som regel en kjede hvis det er snakk om sykdom.

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Det en skal være obs på i forhold til lunger når det gjelder kassering av vilt er vel byller med verk som tyder på an aktiv betennelse , eller flekker med arrvev. Disse fremtår som harde klumper i forhold til annet lungevev, og tydere på at dyret har hatt lungebetennelse og kan ha bakterier som kan forårsake smitte. Disse klumpene vil synke hvis du slipper dem i vann, i motsening til friskt lungevev som flyter. Eller skal en være oppmerksom på leveren som skal være skarp i kantene, og uten gule flekker og at det er fett rundt de indre organene. Spesielt hvis det gule fettet på hjertet er skrumpet inn skal en kassere kjøttet da dette betyr at dyret er avmagret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...