Jump to content

Skummelt å skyte i kaldt vær?


slb

Recommended Posts

Var ute i dag på skytebanen for å prøve den nye drillingen i kaliber 16/70 og 5.6x50R mag. Kaldt vær, -19 grader celsius og vindstille.

 

Samtidig skulle jeg teste noen hjemmeladde kaliber 16 haglepatroner.

 

De hjemmeladde fikk soting rundt tennhetta og små sprekker rundt munningen av hylsa som ser litt stygg ut. Rullekrympen har brettet seg halvveis innover igjen. Hylsa er rullekrympet, med 6 mm av godset/plastikken brukt til krympeprosessen. Brukte ubrukte Cheddite hylser med CX 2000 hetter (fabrikkprimede CHeddite hylser). Kruttypen er Hodgdon Longshot.

 

Tennhetta er ikke ødelagt og sitter fint på plass.

 

Prøvde også Eley Vip Bismuth #4 1 1/8 OZ / 32 gram fabrikkladd ammunisjon. Den sotet ikke rundt tennhetta, men har sprukket 2 cm over culot og helt ut til hylsemunnen på begge sider av hylsa. Hylsa er stjernebretta.

 

Prøvde til slutt et par gamle Fiocchi #6 med plasthylse og noen enda gamlere Nitedals Ekspress #3 med grønn papphylse. Disse to klarte seg mye bedre og har hylsene i grei beholdning.

 

img1291r.jpg

 

img1292hy.jpg

 

img1293u.jpg

 

Eier ikke kronograf enda og hastigheten er derfor ikke målt. Rekylen kjentes grei ut under alle avfyringene.

 

Noen som har tips eller en teori om hva som kan ha skjedd? Ikke moro å jakte rådyr med ammo en ikke er helt fortrolig med.

 

slb

 

PS: Bildene er tatt med mobil derav dårlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk noe svar på andre spørsmål til ballistic products for en tid tilbake. var generelle spm jeg hadde, og noe av det han nevte, var speifikt opp mot longshot-kruttet. sitat under

 

Beware of the very slow burn rate powders in cold weather. (Longshot, Blue Dot etc.) as cold temperatures degrade the complete burning of the powder.

 

Kan dette ha vært noe av problemety ditt?

Link to comment
Share on other sites

Står 16/70 på undersiden av løpsbunten. Hylsene er også klippet ned til 66 mm lengde.

 

Patronene er ladd med 26 grain Longshot, Z 16 / TC 16 wad og 1 oz hagl. Dataene jeg har tilsier et arbeidstrykk på 9000 psi eller 621 bar. Under vanlige temperaturer vel og merke.

 

Kulden kan ha vært en avgjørende faktor. Hadde patronene i bilen under skyting med rifleløpet, og patronene var rett under frysepunktet i temp når jeg skjøt de, slik de kjentes ut mot huden.

 

Forklarer temperaturen også de sotede tennhettene og den stygge hylsemunnen? Tennhettene ser ikke punkterte ut.

 

Det var mye skitt i løpet etter avfyring.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Som du vet bruker jeg sånn ca. de samme dataene og komponentene som du.

Cheddite tennhettene er ganske skjør. Ca 7 av 10 punkterer i hagla mi. Tror ikke det har noe med temperatur å gjøre at det skjedde. De ferdig primede hylsene jeg kjøpte har jeg ladet på ny med Whinchester hetter, de har ikke punktert en eneste gang.

 

Rullekrymp har jeg ingen erfaring med, så hvorfor de ser sånn ut etter avfyring kan jeg ikke gi noe godt svar på.

Men plast har jo en tendens til å bli litt sprøere i kulda, dette kombinert med varmeutvikling i rullekrymprosessen kan kansje være en forklaring.

 

Hvordan så løpene ut invendig etter avfyring? Mye uforbrent krutt?

 

Longshot er brenner best når den har litt å "skyve" på. Løpene mine ser renere ut etter en "magnum" ladning på 36gram kontra en lett 28grams. Spesiellt i kaldt vær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...