Jump to content

Bære våpen uten våpentillatelse.


kjottkake1

Recommended Posts

Hei sveis!

Jeg har tenkt meg ut på revejakt med en kamerat imorgen tidlig. jeg tenkte jeg skulle ta med meg både rifle og hagle. Jeg har lyst til å være beredt nok til å kunne fyre av hvis det skulle komme en rev over stien. Derfor lurer jeg på om jaktkameraten min kan bære rifla, mens jeg bærer hagla. Han har ikke våpentillatlse. Våpenet bæres da selvsagt uten magasin og sluttstykket i bakre stilling.

 

Mitt spørsmål er da, Er dette lov?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann! Kommer litt sent dette svaret fra meg, men okke som:

 

Skulle kompisen din ta del i jakta? I så fall så er vel den enkleste (og eneste lovlige løsningen meg bekjent) å skrive en utlånserklæring på våpenet.

 

NJFF har en mal som gjør det hele enda enklere:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/40105024.PDF

 

Bare merk det at innholdet av det du skriver inn i feltene ikke lar seg lagre, men kan bare skrives ut. I tillegg kan en utlånserklæring ha en gyldighet på maksimalt 4 uker, men det er jo bare å skrive flere i samme slengen :winke1:

 

Hvordan gikk jakta, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Det beror vel på om kompisen har jegerprøven eller ei.

 

Jeg tok det som en selvfølge da jeg svarte.

 

Jeg tror det er flere som drar på jakt uten å vite at de bærer ulovlig våpen (grunnet manglende utlånserklæring) enn de som uvitende jakter ulovlig grunnet manglende jegerprøve.

Takk for idag, og god natt.

 

-Mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Derfor lurer jeg på om jaktkameraten min kan bære rifla, mens jeg bærer hagla. Han har ikke våpentillatlse. Våpenet bæres da selvsagt uten magasin og sluttstykket i bakre stilling.

 

Må være grenser for paranoia. Man kan da vel holde annen manns børse, prøve den, skyte med den (banke våpenloven inn i hodet på noen med den :wink: ) Noe annet ville uansett vært for dumt til å bry seg om.

 

Dersom kompisen har jaktrett og jegerprøve, eller er mellom 14 og 16 og du er over 20 (og "erfaren jeger") så kan han tilogmed ha den ladd, og jakte - han er da på opplæringsjakt under ditt oppsyn... Er han over 16 eller ikke har jegerprøven, så kan han ikke jakte, men bære rifla kan han, hele dagen. Og skyte med den, under ditt oppsyn og med grunneiers tillatelse, men ikke jakte.

 

Våpenloven §11, 4. ledd

" Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet."

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-002.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...