Jump to content

Vin til orrhane


Ørret

Recommended Posts

Vet det er en del tråder om lignende temaer, men ble ikke så klok av søket jeg tok.

 

Ihvertfall, jeg skal lage orrhane til helga og trenger derfor en rødvin i 100-150kr klassen.

Tilbehør blir Hasselbackpoteter, fløtesaus, sopp osv..

Noen som har en konkret vin å anbefale? Synes vin er et vanskelig område.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått til hyllene med Italiensk rødvin, og valgt en vin av ripasso-typen. Ripasso er en betegnelse på flere produksjonsmetoder for å gi vinen noe av fylden til Amarone-viner uten at det skal koste like mye som Amarone, og passer god til vilt. Se etter en variant med god uttelling på "kakediagrammet" på hyllekanten: En fyldig vin med noe tanniner (garvestoffer) trengs for å matche fløtesausen.

 

Ripassoer starter nok i øvre del av prisantydningen din.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også sjekke ut diverse "Cotes du Rhone" viner. Har flere ganger nytt en Cotes du Rhone vin til hjort og fugl. Spør litt på polet. Jeg synes jevnt over at de som jobber der har god peiling på hva som passer til mye.

 

Selv foretrekker jeg kanskje en flaske chateau neuf du pape (mer eksakt: Clos des Brusquières Chateauneuf-du-Pape), men denne er i en annen prisklasse. snaut 300 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Må ha litt tøff vin for å matche fløtesausen og smaken av orrhane.

Så som

- La Chasse (syd Afrika)

- Coto de Imaz (Spania) 2001 årgangen er bare knall etter min gane da

- Chateu Musar (Libanon) ganske like årganger smaksmessig. Prisen derimot er noe divergerende. Dette er kvalitetsvin. Anbefales normalt til storvilt, men går like godt til småvilt med smak.

 

En avart som er knallgod rett og slett å nippe og smatte på.....til og med uten mat ved siden av......... er:

En helt atypisk rødvin, men som mange liker. Ikke spor av garvesyre i denne

- Egri (Ungarn)

 

Alle over nevnte forslag er med på vår årlig tur til fjells, på reinsjakt. Har ikke fått en eneste klage enda :wink:

 

Lykke til uansett vinvalg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...