Jump to content

kule,kruttog ladning til 308win for langhold


R-tech

Recommended Posts

hei jeg er helt fersk når det kommer til hjemmelading.

lurer derfor på om det er noen som har tips til hvordan kule,krutt og ladning jeg skal bruke til min tikka m65a 308win skal skyte langhold 300-700meter rifla har tykkt løp og 62,5cm løp

tar imot alle tips med takk

Link to comment
Share on other sites

Neida, en kan vel bruke andre ting selvsagt. Men du spurte om erfaringer. Jeg har foreløpig bare en, med 155 gr. Scenar, og det funket veldig bra :) Jeg er sikker på at 168gr scenar også funker f.eks.

 

Kulene bør generelt være av boattail design og ha høy bc verdi etter det jeg har forstått så langt.

Link to comment
Share on other sites

så det er bare lapua 155grain som gjeller til langhold???

Njaæ... Det ser ut til at mange av de som oppnår gode resultater bruker den. Den er billig, lettvint å få tak i, virker alltid, er stabil til idiotiske hold, har flatere kulebane enn alt annet langholds i 308, og ikke nevneverdig mer vindavdrift enn tyngre kuler, som igjen har andre ulemper.

 

168gr scenar også funker

168 er ofte lettere å få presis, særlig i de få riflene der 155 ikke helt vil. Den er tyngre så får mindre fart, men BC er ikke bedre. Til langhold er den definitivt et dårligere valg om 155 går godt i din rifle.

168SMK er ei kule du ikke skal velge, da den er kjent for å ikke gå lenger enn 800m, og ikke være presis lenger enn til litt forbi 600. Dette har jeg sett selv.

 

Det er et vell av kuler, du kan ikke prøve alle, og du finner ikke data for alle. Et tips er å kjøre flere forskjellige i et ballistikkprogram, og se hvilke egenskaper du liker. Husk at de lange kulene stjeler volum i hylsa i mange rifler med korte magasiner og kort friflukt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til nevnte hold; 300-700 meter, er det lite du gjør feil med å bruke de 155gn / 168gn - kulene.

Startet selv med 150/155 - 165/168 for å så prøve noe tyngere; 175gn og 190gn.

Løpet mitt har en 1:10 stigning så stabiliseringen ser ut til å gå greit.

Har funnet min "komforladning" med 190gn kule og N550 krutt @ 790m/s

 

Det er ikke sikkert din rifle liker de tyngere kulene, men det er viktig å prøve seg frem - synes nå jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 175 grs sierra matchking i .308 min, gir veldig fine samlinger og en helt grei hastighet.

 

168SMK er ei kule du ikke skal velge, da den er kjent for å ikke gå lenger enn 800m, og ikke være presis lenger enn til litt forbi 600. Dette har jeg sett selv.

 

K

 

168 grs sierra kule ble designet kun for en eneste ting og det var å gi presisjon på 300 meter. antagelig har den blitt populær fordi US Army tok den inn i tjeneste da M118 ammunisjonen de brukte ikke holdt mål og ble byttet ut med 168 grs sierra kula og kalt M852 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Stikk innom ditt lokale skytterlag og få dem til og bestille deg litt kuler og krutt. Bestill noen boxer med N11 krutt og noen esker med Sierra 150 MK og Sierra 168 MK. Laddedata finner du på krutt boksen :)

 

Om du ikke ladder selv, så kan du bestille ferdigammo fra skytterlaget. Det er Norma med 168gr Sierra MK :)

 

Hvorfor gjøre det så enkelt?? Jo fordi du vil mest sansynlig finne en laddning som går fint i børsa de og da kan du konsentrere deg om det viktigste!!

 

Skyte MASSE på de holdene du nevner. Jeg mener det er mere og hente på å trene rekylopptak, lage gode "knepptabeller" en og sitte inne og fikkle med laddninger som går 2-3 mm bedre en den andre på 100 meter.

 

Lykke til!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...