Jump to content

300 win mag


xxard

Recommended Posts

Det er skrevet en del om sub i denne tråden her, men husker ikke om det står noe om 300 WinMag, det er mest 308 og 30-06.

 

Vil tro 30-06 ladningene kan være ett godt utgangspunkt for hvordan 300'n kan lades. Problemet er jo større hylsevolum, så det blir enda viktigere å tippe pipa oppover før avfyring (hylsefyll er IKKE lurt!!).

 

Har faktisk tenkt tanken om sub i 300 WinMag selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det i 308norma mag.Vart heilt ville trykk på hylsene.Jeg brukte n-110 men det vart heilt uforutsigbart frå skø til skøt med samme krutt vekter. :(

Men det finnest jo flere krutt typer man kan prøve :?: .Men jeg ville ikke fortsette å brøve.

Skulle tro at det blir det samme mad 300 win mag :forvirra: .

Link to comment
Share on other sites

Å bruke N-110 krutt til sub i cal .30 høres helt vilt ut for meg, men det er mulig noen får det til?

 

Jeg har ladd med N-310 i 30-06, og jeg vil i hvert fall ikke gå for noe raskere krutt enn det, heller litt tregere med større hylsevolum.

 

Å finne fiks ferdige ladedata som passer for din børse kan du bare glemme, her må du frem med chronograf og testing av kuler.

 

Det er lurt å starte ladningen din litt over der du tror den skal være, særlig om du har langt løp kan det være greit å ta i litt. Nå tåler jo 300 WinMag hylsa en del mer enn 30-06 og 308, så du har litt mer å gå på.

 

(husk at du etter all sannsynlighet ødelegger hylsene dine, det er absolutt ikke å anbefale å bruke opp hylsene etter at de er skutt sub, dette pga den ekstreme trykkøkningen i en nesten tom hylse, nok ett argument MOT 300'n)

 

Jeg vil anta at du havner riktig ut med 8 - 12 grs N-310 bak ei kule med vekt på 180 grs i 300 WinMag. Jeg ville da startet ladningen på 10-11, så chronografert, for så å justere seg inn derfra. I tillegg ville jeg brukt magnum hetter.

 

Du vil nok sannsynligvis oppleve ujevne ladninger i 300'n. Min erfaring er i hvert fall at mindrte hylser gir jevnere fart (308 sammenlignet med 30-06).

Tror det har med distribusjon av kruttet i hylsa å gjøre, fordi om en husker å vippe opp pipa mellom hvert skudd går det jevnere enn om en skyter normalt.

 

Lykke til med fremtidig ladning, ser frem til å høre om hvordan det går.

 

Sub er artig når en får det til.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at du havner riktig ut med 8 - 12 grs N-310 bak ei kule med vekt på 180 grs i 300 WinMag. Jeg ville da startet ladningen på 10-11, så chronografert, for så å justere seg inn derfra. I tillegg ville jeg brukt magnum hetter.

JEg skal ikke skryte på meg noen allverdens erfaring med subladning. Men jeg har syslet med det i 308 i et par år.

I 308 er det ikke så mye heksekunst, kun å teste seg rolig dit man vil, kronografere og være systematisk, god presisjon og lav ES kommer med vanlige midler.

 

Man får overaskelser - ikke alt fungerer på samme måten som ved vanlig lading.. Men om en er forsiktig, bruker flere kilder til all informasjon, tenker, og bruker QL, så får en neppe STORE overraskelser.

Dobbeltsjekk alt - 3 ganger, og tenk selv. Er du ikke "stor nok" til å tenke selv, vent gjerne.

 

Det skal endel 310 til for å sprenge ei rifle - men da blåser den virkelig... Dobbeltladning er fullt mulig, pg da snakker vi ikke om tregt hevarmsløft etterpå..

Fast kule er ikke farlig - om en ikke skyter et skudd til... SJEKK at det ble høl i skiva eller at løpet er tomt! Og så er det et bal å få ut mantlede kuler fra løpet.

 

Så til saken - jeg poster selv om jeg ikke noen guru på dette, fordi det er flere alarmklokker i denne tråden

- selve ideen om sub i 300WM

- veldig merklige forslag til ladedata

- ideen om at hylsene blir ødelagte, det kan de bli men da gjør man noe feil (= ikke lurt å gjøre likens..)

 

Sublading er for erfarne hjemmeladere. Det beste hadde vært om Morten Vinje eller Fulmen kom på banen her, MacJoJo har minst et par teorier som jeg er veldig uenig i (inkl. ladedata), men jeg er som sagt ingen ekspert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=17&t=1239

 

denne bør også leses. Jeg vil driste meg utpå å si at .30-06 er mer egnet til sub enn .308 fordi jeg får lave standardavvik på hastighetene i 30-06en (derfor er den ikke dårligere enn 308) OG den har raskere twist fra fabrikk. Derfor kan jeg stabilisere 220gr kuler i min. Har du derimot lik twist er 308 teoretisk bedre ( jeg har ikke testet 308 mot 30-06 for sd etc, bare regner med at 308 vil være litt jevnere). Dette er kun basert på egne erfaringer, og ikke noen naturlov til deg M67 :wink:

 

300 winmagen har vel 1-10 i twist som regel? Har du Quckload? Hvis ikke skaff eller få noen til å simulere for deg.

Slik jeg husker det fra forige simulering er at trykket med N310 er ganske lavt, så hylsene vil ikke bli ødelagt. Jeg ville også startet høyere enn de 30-06 ladningene som er publisert i div tråder. Makstrykket på mine ladninger er ifølge QL ca. halvparten av tillatt maks.

Jeg ville holdt meg LANGT unna hylsefyll, hvorfor det skulle gjøre ting bedre skjønner jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Hylse fyll er ofte brukt blant subsonicere av kaliberet med stor hylse volum.

Javel? Har du eksempler og data? Jeg vet om mange som lader sub, stort sett 308 - men jeg vet ikke om noen som bruker hylsefyll...

 

K

 

Fant tråd tråd om det blandt annet her,

 

http://ironknees.proboards.com/index.cg ... &thread=30

 

Også var det en artikkel om hylse fylling

I en jakt blad par år siden. De brukte da bomull

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med det? Det er ikke magisk å få sub patroner til å samle... Nå har jeg bare testet to forskjellige kuler i 6,5 og tre forskjellige i 30-06en, men alle samlet under 30mm på 100m, og de gode kulene samlet rundt 20mm. Jeg tror ikke det heller var det virkelige potensialet, for jeg var mest opptatt av å få kronografert.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. i 6,5x55 100gr Amax, og 160gr Sierra Prohunter RNSP

i 30-06 150gr Speer SP, 168gr PRVI HPBT og 220gr Sierra prohunter RNSP

alle i ca. 320m/s vha. N310 og ingen ekstra filler. Fylningsgraden ligger da på ca. 30-40% etter hukommelsen.

Har du testet hvor mye futt det er i en tennhette ved å fyre av en hylse med kun tenhette? Kommer stikkflamme ut av pipen...

Jeg har vel skutt mellom 100 og 200 skudd subsonisk, og ingen rare ting har skjedd. har ikke tenkt noe spess på å holde pipa i været først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...