Jump to content

9mm dier ligger på posten


Barbaren

Recommended Posts

Hei, da er jeg på vei for å hente 9mm diene mine for å begynne lading av det kaliberet. Jeg har ladet endel .32 med min lee pro 1000. Men 9mm kan være problematisk, har jeg hørt. Jeg har demontert løpet på min CZ75 og sluppet en hylse nedi, men de når ikke helt inn. Hvordan kan jeg løse det?

Link to comment
Share on other sites

Du må identifisere hvor det "klyper". tusj, sot etc på hylsa, se hvor det slites bort.

 

Alle sizere er ikke like, om du har et trangt kammer kan det hende du må prøve fler produsenter før du finner en som kalibrerer ned hylsa nok til å entre godt.

 

Et tips fra meg er lees sizer i 9x19...

Link to comment
Share on other sites

Hmm. La meg si det på en annen måte. Kammeret er romt så hylsa kniper ikke, den fyller bare ikke kammeret i lengden. Jeg var av den oppfatning av at hylsa skal stoppe med hylsemunningen i bunn av kammeret. Jeg har skutt med S&B 124gr LRN og de har kort OAL, har ikke målene her, og hylsa sotes utvendig på en side nesten i hele lengden. Det kan skyldes at patronen er kort eller at kula er liten? Jeg har sløgget løpet til 356 og har tre typer kuler i 357 fra Clarry. Jeg tenkte at jeg skal satse på OAL uten friflukt, men tenkte kanskje jeg kan slite litt her. Et spørsmål som melder seg her er jo hvor dypt MÅ kula sitte i hylsa? (Ser bort fra for lang OAL for magasinet her ).Og har settedybden noe å si for annet enn trykket og OAL?

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg du bekymrer deg unødvendig, hylsa og kammeret er begge 19 mm. Etter krymping går nok dette ganske greit, men totallengden må ikke over 29mm pga magasinet.

Ulik dybdesetting av kula er variantene du har til rådighet i sammen med valg av kruttype/kruttmengde/kuletype. Er man usikker er det greit å velge å følge ladebokas spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Svaret ligger i din egen overskrift.

Hvis diene ligger på posten er det lite sannsynlig at den hylsa du har testet er krympet etter at den er skutt. Prøv dette, så skal du se at hylsa passer.

Tenkte i samme baner. Tar man en hylse fra eget våpen og setter i løpet vil det variere om man kjenner litt motstand eller ikke, avhengig av (fabrikk)ladningen. Og, som en annen var inne på, dersom ditt løp har et realtivt trangt kammer, vil en hylse etter avfyring i kammeret kunne subbe litt mer. Hylser plukket etter andre våpen kan variere i dimensjon, etter dimensjonen på kammeret i våpenet den er brukt i.

Det er dersom den omladde patronen, med sizet hylse selvsagt, ikke kamrer skikkelig man kan begynne å bekymre seg.

Link to comment
Share on other sites

På CZ'en min stikker det en tapp ut i overkant av kammeret, hylsa stopper på den kanten med den bakerste ringen på hylsa. Det gjør at hylsemunningen ikke kommer helt inn i kammeret.

Kammeret mitt er 16,4 mm dypt, hylsa stikker 3 mm utenfor der kammeret starter.

Har nå ladet opp 124 gr kule med 3,7 gr Norma R1. Med forskjellig OAL.

De lengste patronene på 29,4mm sparket noe mer enn den korteste på 26,5 med 3,9 gr R1. De lengste på 29,4 presses ned til 29,2 ved kammring.

Konklusjon er at ingen headspace øker rekylen mer enn kortere AOL og mer krutt.

Ladet noen med AOL på 28,2 og det både så og kjentes bra ut. Her må det kronigraferes etterhvert.

Jeg kan svare på mine egne spørsmål: kula må sitte minst like dypt som egen diameter.

Angående settedybder på kule så skjer det noe med trykket når man ikke har headspace, men øker hastigheten med øking av trykket på denne måten? Noen som vet? Og hva med presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Hvor fikk du R1 fra? er ikke det et "utgått" krutt, med ganske rask brennhastighet?

 

"rekylfølelse" er ingen indikator på noe som helst og ihvertfal ikke trykk.

 

Kula MÅ ikke sitte like dypet som egen diameter, ofte er dette ikke mulig å få til i 9mm(eks, 115grs kule, 28,5mm)

 

Kan være en ide å skaffe et krutt med mer tigjengelig data, da har du mer å basere antagelsene på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe av det du skriver virker svært avansert, og noe får det til å høres ut som om du er en uerfaren lader.

 

Les Våpenjournalens Ladebok (eller hva den heter nå) noen ganger.

 

Hvis du er uerfaren så vil jeg anbefale at du holder deg til etablerte oppskrifter mtp kruttvekter og settedybder. 9mm og ekstrem presisjon er vanskelig oppnåelig og sjelden påkrevd. Jeg vil påstå at kulevalg vil har mye mere å si enn patronlengden. Patronlendgden vil derimot ha mye å si på hvor godt patronene mates.

 

Så lader du opp en haug med patroner, og så drar du på banen og hygger deg.

Link to comment
Share on other sites

R1 er raskere enn 310. Jeg har en boks, men det er utgått.

Har ladedata for R1 så det holder. Men det er klart at OAL gjelder for de kulene som står i dataen og de har jeg ikke.

Rekylfølelsen er subjektiv, men klart ingen målbar data og "ugyldig" slik sett, men jeg vil likevel si at rekylfølelsen kan si at noe har endret seg, men uten målinger av samling og hastighet......

 

Hvis jeg bare skulle lade opp en haug kuler å dra på banen å skyte så ville jeg heller kjøpt skuddene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet denne posten for å få svar på de spørsmålene jeg stiller? Og dele de erfaringene jeg gjør å se om noen andre har gjort seg de samme.

 

Når jeg er tom for R1 så lader jeg med et annet krutt, men har sannsynligvis funnet en kule og en hastighet som går godt i våpenet mitt. Men det hadde vært morsomt å se om man får det til med et tregere krutt som N340 feks når R1 er tomt.

Link to comment
Share on other sites

På CZ'en min stikker det en tapp ut i overkant av kammeret, hylsa stopper på den kanten med den bakerste ringen på hylsa. Det gjør at hylsemunningen ikke kommer helt inn i kammeret.

Har ikke eid noen CZ (dessverre, eller heldigvis?) men det du beskriver er at "låseavstanden" (headspace) eller "patronspill" kontrolleres av en "tapp" bak kammeret, og at denne tappen "holder i ekstraktorsporet i hylsa? Merkelig. 9 mm x 19 er beregnet for å "stoppe" i kammeret ved at hylsemunningen på patronen butter mot fremre kant av kammeret.

Har nå ladet opp 124 gr kule med 3,7 gr Norma R1. Med forskjellig OAL.

3,7 gns med R1, som er av de raskeste kruttene i vanlig handel? Det setter litt krav til kulehardheten. Hvorfor ikke heller noen tidels gn mer av et litt langsommere krutt? Bruker du ladninger sterkere enn startladninger av raske krutt vil du kunne få deformasjon av kulen, skiing på riflingen (blykuler) eller ruptur av "mantel" på de kobberbelagte kuler fra f.eks. Barry.

De lengste patronene på 29,4mm sparket noe mer enn den korteste på 26,5 med 3,9 gr R1. De lengste på 29,4 presses ned til 29,2 ved kammring.

Konklusjon er at ingen headspace øker rekylen mer enn kortere AOL og mer krutt.

Da er du faktisk kommet inn på situasjonen med "null friflukt", eller egentlig i startpunktet "negativ friflukt" som blir null friflukt når kulen presses ned i hylsen når den butter mot overgangskonus/rifling. Da vil starttrykket kunne øke svært mye. Ved svake ladninger behøver det ikke bety dårlig presisjon. I miniatyrrifler, som ofte jo har meget god presisjon, har patronene ofte negativ friflukt, dvs. at riflingen graver seg inn i kulen ved lukking av sluttstykket.

Angående settedybder på kule så skjer det noe med trykket når man ikke har headspace, men øker hastigheten med øking av trykket på denne måten? Noen som vet? Og hva med presisjonen?

Dissee tema har jeg vært inne på ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...