Jump to content

Hvor mye N 550 til 130 grn Accubond i 6,5?


MariusF

Recommended Posts

2vw6z2e.png

 

 

 

 

Quickload viser 43 grain N550 hvis man velger 80 mm col - som antydet maksladning, Jeg har ikke peiling på hvilken col du mår bruke i ditt gevær med denne kula, men har erfaring med 80 mm og nedover i min rifle. Med 58 cm løp antar programmet at hastigheten ut av løpet vil være ca 824 m/s og ha 99,2 % ferdig forbrent krutt.

 

Kanskje det er et utgangspunkt for å tenke litt selv som saken - lykke til :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg nok si meg ening med Leif vidar, N100 serien har jeg fått meg noen overaskelser ang trykk med, 500 serien er mer tilgivende slik sett. Trykket kommer mer gradvis, på 100 serien har jeg fler ganger opplevd at jeg ikke har sett trykktegn før jeg øker litt til, og står igjen med hylser som hettene faller ut av.

Desuten gir 500 serien lengt bedre hastiheter, bakdelen med 500 serien er at det efter min erfaring ikke gir god presisjon på ladninger som ligger endel unner max.

Alså for min del skal jeg ha fart og god presisjon prøver jeg med et 500 krutt

Vil jeg ha moderat hastihet og god presisjon prøver jeg krutt fra 100 serien.

Link to comment
Share on other sites

Bedre fyllningsgrad, tryggere trykkmessig. N500 serien har rask trykkoppbygging og stor stikkflamme pga all alkoholen

Min erfaring er at 500 serien er "snillere" trykkmessig enn de rene NC-kruttene i 100-serien. N550 er et utmerket krutt til 130grs kuler, selv om en nok får mer fart med MRP/N15/N165.

43grs høres smooth ut - min "500m UNL" ladning er 43grs N550 og 130grs Berger VLD (COL78mm), den gir 830m/s, og samler meget bra, type 3-4cm på 500m, 5skudd. 45grs er hva jeg vil kalle maks med den kula, men Accubond er muligens hardere? eller ikke?

 

500-serien til VV er definitivt en forbedring av krutt-teknologien, og jeg ser inegn grunn til å bite seg fast i mere "gammeldagse" krutt, bare fordi noen synser om "alkohol", noe det ikke er spor av i kruttet...

 

Alså for min del skal jeg ha fart og god presisjon prøver jeg med et 500 krutt

Nemlig

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...