Jump to content

Ukjent nytt om .44 Magnum?


Arrowmaker

Recommended Posts

Jeg begynte skytterkarrieren som pistolero på 70 tallet og med filmene om Dirty Harry var jo en M29 selvskreven i inventaret. Det var jo litt andre tider da, tillatelse var stort sett ikke noe problem og vi kjøpte, byttet og solgte med stor iver.

Av .44 Magnum ble det Super Blackhawk, M29 6”, M29 4”, en Contender, mulig noen jeg ikke husker i farta og avslutningsvis en M29 Mountain Gun.

 

Men det var ikke det dette skulle handle om. Som de fleste andre interesserte kjenner jeg jo historien om Elmer Keith, hans sprengladning av .44 Special og turen til S&W og Remington i 1953.

Det er jo Keith, og hans arbeider, som har fått æren for .44 Magnum.

 

Det som har vært ukjent for meg er at i 1954 ansatte P.O. Ackley en ung våpensmed ved navet Dick Casull. Et etter hvert ikke ukjent navn i håndvåpenkretser.

 

For å gjøre en lang historie kortere. Casull kjøpte en Colt SA, lagde ny tønne, installerte et 7 ¾” Ackley løp og kammret tønna for en .44 patron med hylselengde på 32,5mm.

Siden det som var å få tak i av .44 Special hylser på den tiden var av de svakere ”balloonhead” varianten, lagde Casull hylser av nedkortet .30-40 Krag hylser.

Kronograferte ladninger ga over 1500 fps med støpte 245gr kuler (linotype) av Keiths design og med Hercules 2400 krutt. ( Keith lå vel rundt 1200fps med sine ladninger.)

 

Casull gjorde ikke noe krav på denne patronen da det også visst nok var andre som også drev med dette. En John Lachuk og minst en av medlemmene i noen som kalte seg ”The .44 Associates” hadde lagd tilsvarende patroner tidligere.

 

Dick Casull er jo kjent for sine patrondesign, men jeg har ikke fulgt hans arbeider og visste ikke dette.

 

Så jeg for min del må i hvert fall justere litt på historien om .44Magnum.

Link to comment
Share on other sites

En John Lachuk og minst en av medlemmene i noen som kalte seg ”The .44 Associates” hadde lagd tilsvarende patroner tidligere.

Dick Casull er jo kjent for sine patrondesign, men jeg har ikke fulgt hans arbeider og visste ikke dette.

Tja. Hvis jeg ikke tar feil var Elmer en sentral skikkelse i "The .44 assosiates" ?......

Det var denne "overladningsaktiviteten" som fremavlet ønsket om en sterkere .44 ladning, som ikke kunne brukes i svakere våpen. Derfor heter patronen i dag .44 mag, selv om det jo er en .43 kaliber.

 

Dick eksperimenterte mye med .45 kaliberet, en magnumifisert .45 LC patron, med lengere hylse. Dette begynte han med meget tidlig, har jeg lest. Hans arbeider inngikk jo senere i produktene til Freedaom Ams.

Men en annen del av historien er at Elmer dro meg seg hylser til S&W for å få kamret en storarmmet revolver med lang nok tønne til å "ta" patronen hans.

Som kjent var det Remington som "tok" patrondesignet og kalte den .44 Rem mag. De tidlige ladningene herifra var langt sterkere enn de som fabrikkene leverer i dag.

Det foreligger ogsjå vag info om at Norma var tidlig litt inne i prosessen med ammoen, uten at jeg har eksakt info der.

Norma langde senere flere varianter av .44 Rem mag ammo, bla. en kraftigere variant beregnet på riflekarabiner i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvis jeg ikke tar feil var Elmer en sentral skikkelse i "The .44 assosiates" ?......

Ja, der sto det svart på hvitt gitt, Elmer VAR en sentral skikkelse i "The .44 assosiates". Husker Elmer selv skrev om dette i enkelte av sine artikler i diverse amerikanske våpenblader. Har et par kasser av eldre amerikanske våpenblader liggende i uthuset. En kulturskatt...de eldste bladene er de beste...

At Dick Casull tidlig drev utvikling av en magnumpatron i .429"/.430" har jeg ikke hørt om før, men jeg har vel ikke hørt alt ennå, jeg heller.

Husker du hva er kilden for det?

Link to comment
Share on other sites

Kilden er vel siste nr. av Handloader. Men mye av Casull sine arbeider er omhandlet av Taffin og andre av skribentene med håndvåpen som spesialitet. Begynte desverre å abonere på Rifle og Handloader alt for seint, så jeg har bare ca. 20 år. Før det gikk det i Shooting Times og Guns&Ammo. De to er avviklet, men fra første halvdel av -80 tallet kom AH og Guns inn og har vært i huset og arkivet siden. Våpenblader blir ikke kastet, tror jeg har mistet et gjennom årene og mener det var Handloader 156 ( data på 356 win :evil: )

 

Handloader og Rifle er som Freia Melkesjokolade :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...