Jump to content

Våpenregler i skottland


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Det er litt motstridene info å finne:

 

Link: www.basc.org.uk

Scotland

 

For roe deer, where the bullet must weigh at least 50 grains AND have a minimum muzzle velocity of 2,450 feet per second AND a minimum muzzle energy of 1,000 foot pounds may be used.

 

For all deer of any species - the bullet must weigh at least 100 grains AND have a minimum muzzle velocity of 2,450 feet per second AND a minimum muzzle energy of 1,750 foot pounds.

 

It must be stressed that all these figures are the minimum legal requirement.

 

For all deer stalking the bullet must be of a type designed to expand/deform on impact.

 

To ensure safe and humane shooting, stalkers must practise and maintain their skill with the rifle and must check at regular intervals that their rifle is still zeroed correctly - i.e. that the bullet is striking a selected point of aim at a chosen range.

 

The rifle must ALWAYS be test-fired, and the zero verified or corrected, after a knock or other impact, or after any unaccountably wild shot. No one should continue stalking in such a case, until this zeroing (or sighting-in) has been done.

 

Det skal holde med .243 og 100grs kule. Men på en voksen hjort... Tror jeg ville hatt litt mer trøkk.

For sikkerhets skyld sjekk med de du skal jakte hos.

 

Er det kun hjort (red deer) eller er det f.eks Sika der også?

Link to comment
Share on other sites

minstekravet er .243 win med 100 grains kule til hjort i skottland. demper er lov å bruke. har brukt denne komboen selv i skottland og det funker veldig fint. husk at hjorten i skottland er en del mindre enn her i norge, så hjorten der borte er mer på størrelse med villreinen her hjemme. av de rundt 3-400 hjortene jeg har vært med å slaktet i skottland har slaktevektene svært sjeldent vært over 70-80 kg selv på voksne bukker. slaktevekt i skottland er når dyret fortsatt har skinnet på, men ellers er i samme tilstand som vi regner som slaktevekt her hjemme. dvs at hodet, beina er tatt av, innvoller både foran og bak mellomgulvet er tatt ut samt luftrør/spiserør og blære/endetarm er tatt ut. grunnen til at det gjøres slik der borte er at kjøttet kjøpes av slakterier som vil gjøre flåingen selv for å sikre kjøttkvaliteten for videresalg.

 

Har også brukt .308 win der borte. da fikk jeg spørsmål om hva jeg trodde jeg skulle jakte på... alt for stor kule mente de og alt for krum kulebane:) det klart vanligste kaliberet der borte blant gamekeeperne er .270 win, og den vanligste kula er 110 grains v-max. andre kuler som 125 grains varmintkuler er også vanlige.

 

uansett kaliber du velger å ha med på tur dit så får du nok en fin opplevelse. flott natur, mye dyr og et svært trivelig folkeslag! God tur!

Link to comment
Share on other sites

Dobbelsjekk og trippelsjekk permit mot våpenkort og våpenpass, at alt stemmer overens med rifla. Det er og lurt å få igjen permit før du reiser, slik at du har alle papirer i orden når du reiser over dammen.

 

Det hadde ikke jeg sist gang jeg var borte. Guiden ventet på flyplassen med permiten. I tillegg hadde våpenkontoret klart å bytte om de to siste sifrene på våpenkortet i våpenpasset. Det ble et helvete, men gikk fint etter noen timer med utspørring, telefoner frem og tilbake osv. og ble heldigvis en flott tur!

Link to comment
Share on other sites

Husk å få med lyddemperen i firearms permiten eller så kan det bli krøll hvis du blir kontrollert.

 

Ikke noe behov for det nei. Har som sagt reist til Skottland i 5år på jakt, og har hatt med meg 6 andre personer. Det er ikke et eneste sted som omhandler demper! Vi har aldri hatt noe tull, har heller aldri oppført demper.

 

Det man må gjøre:

1: Send Europeisk våpenpass over til Skottland (fysisk)

2: Guiden søker politiet om FAC på dine vegne (FAC = Firearms Certificate) regn 4-6 uker behandling + postgang

3: Når det er godkjent, sender guiden dette i posten til deg.

4: Og du medbringer BÅDE Europeisk våpenpass og FAC sammen med våpen til Skottland.

 

Helt riktig som det påpekes av andre, sjekk at våpennummer stemmer på alle papirer. Dette må være iorden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe behov for det nei. Har som sagt reist til Skottland i 5år på jakt, og har hatt med meg 6 andre personer. Det er ikke et eneste sted som omhandler demper! Vi har aldri hatt noe tull, har heller aldri oppført demper.

 

Har hatt med demper de siste to gangene til Skottland uten at jeg opplyste om det og det gikk fint men han vi jakter hos sa at hvis jeg ble kontrollert så ble det trøbbel og at jeg måtte huske å få det med på papiret neste år.

Han har utenlandske jegere hos seg støtt og dattera hans jobber som polis der nede så jeg trodde han kunne reglene men ikke vet jeg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...