Jump to content

"Bilde Størrelse" ? (okular)


357

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at noen kikkertsikter har et stort bilde. Med det mener jeg at selve sikte bildet virker stort og vidvinklet.

Det beste og videst bildet jeg har, er en Khales 1.5-4.5 fra 70-tallet. Har egentlig ikke sett noe tilsvarende, heller ikke fra Zeiss. Burde vel være mulig å matche 30-40 år senere? men dessverre.

 

Det rare her er at jeg har en gammel tasco 4 x 40 wide som utmerket seg positivt akkurat på denne måten, dessverre så er øyerelieffet for lite, slik at man kommer litt for nærme kikkerten om man har et våpen med mye rekyl.

 

Da jeg så på noen Nikon monarch kikkerter for noen mnd siden la jeg merke til at "bildet" virket litt lite i forhold til det jeg er vant til og det rare var at en billig BSA kikkert laget salong rifle hadde et større bilde en Nikon kikkerten noe også forhandleren ble litt overrasket over (XXL). La derfor kikkert kjøpet på is.

 

Har nylig kjøpt en Leupold 2.5 x kikkert. Den er god opptisk, men lite vidvinklet. Er det slik at dette ikke er viktig lenger? er trådkorset på en vidvinklet kikkert svakere i soliditet?

 

Håper jeg greide å forklare meg greit her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det "tilsynelatene synsfelt". Synsfeltet er avhengig av forstørrelse.

 

Hvor stor synsvinkel som sees fra brukeren er avhengig av to ting. Hvor stort okularet er, og øyeavstanden. Stort okular gir stor synsfelt, men også kort øyeavstand gir stort synsfelt. (hvis man ser bort fra dorullseffekten)

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så endrer treffpunktet på Khales kikkerten seg med mye rekyl. Leupolden skal tåle mye rekyl, derfor setter jeg den på min 444 marlin. Skulle ønske den hadde samme tydlige "tilsynelatende synsfelt" som khales kikkerten, men skal selve trådkors delen tåle mye, så kanskje det går litt utover det tilsynelatende synsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det "tilsynelatene synsfelt". Synsfeltet er avhengig av forstørrelse.

 

Hvor stor synsvinkel som sees fra brukeren er avhengig av to ting. Hvor stort okularet er, og øyeavstanden. Stort okular gir stor synsfelt, men også kort øyeavstand gir stort synsfelt. (hvis man ser bort fra dorullseffekten)

 

Men det må være andre faktorer inn i bildet også. Khales min har omtrent samme okular størrelse som leupolden og nesten samme øye avstand (relief). Og har mye større (jeg kaller det bilde størrelse) en Leupolden på alle forstørrelser.

 

Skulle ønske at det var en faktor eller spec på kikkertene slik at man kunne sammenligne lettere, i stedet er bare sysnfelt oppgitt på forskjellige forstørrelser. Det beste er kanskje å sammenligne kikkertene direkte i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være den lille forskjellen i øyeavstand, som er det som gjør forskjellen.

 

Hvis man har 40mm okular vil 90mm øyeavstand gi 25graders synsfelt, mens 80mm gir 28.

 

Hvis forstørringen hadde vært 3x, ville dette bety at den ene hadde 14,8m mens den andre ville ha hatt 16,7m på hundre meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...