Jump to content

Hardox Bodø


SittingDuck

Recommended Posts

Hei ,

 

Kan jo bruke vanlig 355 hvis du bare har tykt nok.

 

Ruukki har jo et eget stål de kaller Ramor, som de markedsfører som beskyttelses stål, men er nok ganske likt slitestålene til de forskjellige leverandørene som f.eks Hardox (som av en eller annen grunn blir brukt som preferanse her inne til bruk som blink).

 

trykk på vimpelen for "egenskaper" så sier den noe om hva platene i de forskjellige tykkelsene tåler av kaliber.

http://www.ruukki.no/Produkter-og-l%C3%B8sninger/Stal/Varmvalset-stal/Ramor-beskyttelsesstal

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte mine hos maskinering as, de var litt billigere enn Beko... tror ikke jeg skjekket pris flere steder :wink:

og i tillegg så kjenner jeg en som jobbet der da, så han kutta dem til på ettermidagen :D

 

jeg kjøpte 10 mm, men angrer nå, blir litt lite lyd og bevegelse på 1000m med 300 WM

jeg tror nok 6-8 mm holder godt nok og vel så det til .30 og mindre, men på 640m er jeg fornøyd med 10mm :D

Link to comment
Share on other sites

Det til maskinering er ikke "ekte"

Vi kjøpte 10mm 450 hardox hos dem og det ble merker i det når vi skjøt på 100m.

Det vi kjøte hos becko ble testet med 338lm på 20m pluss alt annet vi hadde med oss og det var ikke et merke i det.

På 300m holder det trolig med 8mm men 10 er bedre

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å levere tilbake da , hvis du tror de har solgt dere et annet stål en bestilt. Sikkert en maskineringsbedrift i nærheten med hardhetstester skulle det bli diskusjon. Slitestål er ikke spesielt mye dyrere en noe annet stål, rart de skulle velge å snyte dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det kun snakkes om hardox , men er det ikke bare å kontakte en stålleverandør direkte , selger de ikke til privatkunder så kjenner vel de fleste en bonde eller noe som har et foretak så slipper man fordyrende ledd. Finnes som sagt flere ting å velge i. Anbefaler å gå til noen som driver med gravemaskiner eller dumperkasser og spør om kapp. Eventuelt mesta og liknende som brøyter, der går det slitestål i bøttevis som en kanskje kan få bommet noe av.

Link to comment
Share on other sites

Det vi kjøte hos becko ble testet med 338lm på 20m pluss alt annet vi hadde med oss og det var ikke et merke i det

Off topic selvfølgelig, men om man er såpass lite intelligent for å si det dannet og på en meget pen og forsiktig måte og poffe av 338 LM eller tilsvarende på ei Hardox plate på 20 meter :shock: da har man nok skulka de fleste fysikktimene både på ungdoms-skolen, samt på videregående, for det er rett og slett som å sette pipa i panna og dra av.

 

Vet hverfall om 2 mann som har fått kulefragmenter i retur etter skudd på 50 meter på Hardox med adskillig slakkere kaliber enn over nevnt.

Bare flaks at den ene har begge øya i behold pr dags dato.

 

Anbefales ikke

Link to comment
Share on other sites

Det vi kjøte hos becko ble testet med 338lm på 20m pluss alt annet vi hadde med oss og det var ikke et merke i det

Off topic selvfølgelig, men om man er såpass lite intelligent for å si det dannet og på en meget pen og forsiktig måte og poffe av 338 LM eller tilsvarende på ei Hardox plate på 20 meter :shock: da har man nok skulka de fleste fysikktimene både på ungdoms-skolen, samt på videregående, for det er rett og slett som å sette pipa i panna og dra av.

 

Anbefales ikke

 

Kanskje jeg skal begynne å tro på øvremakter.

For og si det slik av de 100 skuddene som ble skutt på den platen var det aldri tegn til at noe om i retur, det ble attpåtil skutt med bernull i flere våpen, så fysikktimene dine kan du skyve en plass der solen ikke skinner for å si det på en høflig og pen måte.

Link to comment
Share on other sites

Det er en sjanse for at du får fragmenter i retur! Har drevet en del med skyting mot stål på korte avstander. Da med andre typer våpen enn mann prater om her. Vi har hatt tilfeller der folk nesten har mistet synet. Etter dette foregår slik skyting kun med beskyttelsesutstyr.

 

Sjansen er ikke stor, men der er der!

 

ANBEFALES IKKE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...