Jump to content

Skade Due!


Melk

Recommended Posts

Har laget en tråd med duejakt og barn, men jeg vil sjekke en liten annen ting...

Jeg husker i fjor, startet jeg jakta 1 uke før tiden da det var mye skade due på samme sted.

Men hvordan er det der egentlig?

Det finnes kanskje noe på Lov-data....

Tror jeg har spurt om noe av det samme i sluttstykket glansdager, men det var så mange forsellige svar.

Er det slik at hvis bonden har store problemer med duene, så kan man jakte de?

Eller må bonden søke om tillatelse?

Tror ikke bonden kan vente og søke for å være helt ærlig, da det er myyyye skade de gjør hver dag.

Ville bare dobbelsjekke.

(tror jeg drar uansett da hehe) :)

Link to comment
Share on other sites

Skyt i vei!

 

I "Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon."

 

står det bl.a.:

"II. Felling av viltarter som gjør skade

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett. "

 

Uthevinger gjort av meg.

 

Skulle ønske jeg kunne vært med.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Skyt i vei!

 

I "Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon."

 

står det bl.a.:

"II. Felling av viltarter som gjør skade

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett. "

 

Uthevinger gjort av meg.

 

Skulle ønske jeg kunne vært med.

 

MVH 700 ADL

 

Det ser ut til at nesten alle dyr og fugler i naturen er skadedyr,

er det bønder og fiskere som har funnet på dette? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så det vil si at jeg har venter forgjeves på å skyte måsen som går på åkern hjemme???

Når grunneier har rett til å gi tillatelse på felling av disse som står nevnt i den paragrafen?

Når han mener at de er ødeleggende! hmm

Link to comment
Share on other sites

Så det vil si at jeg har venter forgjeves på å skyte måsen som går på åkern hjemme???

Når grunneier har rett til å gi tillatelse på felling av disse som står nevnt i den paragrafen?

Når han mener at de er ødeleggende! hmm

 

Nei, ikke når han mener de er ødeleggende, når de gjør "skade av vesentlig økonomisk betydning ".

 

Duer som sitter og plukker spillkorn mellom kornstubben gjør ikke "skade av vesentlig økonomisk betydning ", ei heller måker som driter på frontruta på bilen. Ikke still deg i en situasjon der både du og grunneier risikerer bøteleggelse og det som verre er, bare for en måke eller noen ringduer.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen presiseringer på dette med skadeomfang? En kamerat sliter med tildels store mengder måker og kråker på jordet grunnet foring hos naboen. Måkene har jo en tendens til å drite ned biler, utemøbler og alt annet som finnes på tomta... Jeg har tilbudt meg å ta noen kråker, men måkene kvier jeg meg for å gå løs på utenom jakttiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...