Jump to content

Drilling-kaliber 25 - 35Win


ZG47

Recommended Posts

Jeg har en gammel Sauer & Sohn mod 25 drilling i kal 16/70 og 25-35Win. Kan det stemme at dette kaliberet samsvarer med 6,5x52R og at denne ammunisjonen kan brukes om hverandre?

Har noen erfaring med hjemmelading til dette kaliberet? Jeg har kun kjøpt Winchester patroner med 117grains kuler men har planer om å lade.

Taknemlig for innspill her!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel Sauer & Sohn mod 25 drilling i kal 16/70 og 25-35Win. Kan det stemme at dette kaliberet samsvarer med 6,5x52R og at denne ammunisjonen kan brukes om hverandre?

Har noen erfaring med hjemmelading til dette kaliberet? Jeg har kun kjøpt Winchester patroner med 117grains kuler men har planer om å lade.

Taknemlig for innspill her!

Det amerikanske kaliberet .25 (6,35mm) bruker kuler i dimensjonen .257 tommer.

Vår hjemlige 6,5 bruker kuler som er .264 tommer. Ville nok ikke brukt 6,5 kuler ukritisk her.... :/

 

Det er derimot lett å finne 117grs .257 kuler, og det er sannsynligvis denne kulevekta drillingen er regulert for.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er drillinge stemplet med .25-30 Win? Hvis ikke er det kanskje mer sannsynlig at det er 6,5x52r, som er riktig kaliber. Selv om den heter 6,5, skal den ikke ha 6,7mm kuler (.264") slik som 6,5x55

 

Dimensjonsmessig går .25-30 og 6,5x52r om hverandre, men har ikke lik trykkstandard.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere drillinger i dette kaliberet.I mine våpen gikk patronene greit om hverandre.Vær litt oppmerksom på tykkelsen på kraven til 6,5x52.Jeg fant ut at denne var tykkere,i hvertfall på patroner fra S&B.Jeg gjorde ganske enkelt kraveleiet en ørliten tanke dypere.Det var ikke mye det her var snakk om,hylsen fikk småmerker ved lukking av våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Høyst sannsynlig er den omtalte drillingen 6,5x52R. Evt dimensjonsforskjell går bra med 25-35 i et 6,5x52R kammer. Da er de skyteformet og kan lades i et 6,5x52R die-set. Dette er et genuint drilling kaliber.

 

Er på jakt etter en slik drilling, vet noen om en så gi meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for tips.

 

Drillingen er stemplet 25.35Win. Dette gjør nok at jeg er noe betenkt på å benytte ordinære blyspisskuler i 264. i denne børsa. Den er fra 1923 og trolig beregnet for 257. slik mauser69 beskriver.

Da blir neste trinn å finne noen brukbare kuler i denne dimensjonen.

 

Takk så langt!

 

Og til dere som leter etter en slik drilling så ble det auksjonert bort 2 stk ( tror jeg ) hos Widfors i høst - utropspris ca 40`

Link to comment
Share on other sites

Dette gjør nok at jeg er noe betenkt på å benytte ordinære blyspisskuler i 264. i denne børsa.

Det holder ikke å være betenkt. Selv om den var kamret 6,5x52r SKAL den ikke ha .264-kuler

 

Når det gjelder bra kuler, finnes det mange i USA, hva med 110grains Nosler Accubond? Eller 120grains Speer DeepCurl?

Link to comment
Share on other sites

Begge disse er nok knallbra, og så tittet jeg på den gamle klassiske Hornady RN i 117grain.

 

Skulle vel tro at N140 er et egnet krutt til dette kaliberet - mener det var en kar som hadde god erfaring med 27gr N140 bak ei 117gr Sierra kule.

 

Jeg har ikke diesett heller til kaliberet, men ser at både Hornady og Lee lager - kanskje Redding også.

 

Jeg takker for gode tips og ble klokere av dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...