Jump to content

erfaring med Nightforce kikkertsikter?


358 Norma magnum

Recommended Posts

de er som de fleste andre i sin prisklasse.. Men så en på finn idag til 3500.. men dette er ikke en NF original kikkert, selv om det er 5,5-22x56 som NF sin også er.. så, beware. :D

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt HER :wink:

 

Når jeg endelig får tid til å teste min Nightforce NXS 5.5-22x56 med opplyst Mildot retikkel og 0.1 MRAD klikk, i skyminga kommer det nok en testrapport :wink:

Knotet med Nightforce NXS er justeringa av styrken på lyset, da må en skru av et lokk på paralaxe justeringa, så fram med et lite flatt skrujern, for å så justere på en liten skru...

Link to comment
Share on other sites

stqrm: Var vel den jeg så vidt fikk titte inn i på bana forige lørdag, må få sett mere i den når der ikke er vegg til vegg med jegere der. :wink:

 

Lurer litt på om det ikke var 40s&w som hadde en Nightforce på sin Sako, titta så vidt i den, og den var ihvertfall klinkende klar helt ut til kanten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bytur i morgen. :(

 

Tabba foresten stort i går, skulle skru 36cm opp fra 0 ved 100m til + 36cm ved 300m (etter tabel). Dette med 223rem.

 

Tabellen sa 9cm fra 100 til 200m, og 9 klikk (cm klikk må vite) ble skrudd opp. Traff høyt og måtte skru ned til 3 klikk (6cm v/200). Så langt alt ok, men på 300m vart det bare rot. Lav tofot (eller stor mave :oops: ) + vinkel oppover, gjorde rifla merklig ustø. Og så var det denne kisen her som stilte 36 klikk opp da :oops::roll: . Skjøt og skjøt uten å få en eneste pling fra gongen (ser ganske godt treffene med Falcon Menacen på 300m). Først når det var tomt for amo begynte det å demre. 1 klikk på 100m = 1cm. 1 klikk på 200m = 2cm. 1 klikk på 300m = 3cm. 36 klikk ble altså 108cm opp og minst gode 72cm over gongene på 300m. Faktisk langt over på 400m også (ca 56cm over på 400m eller 144cm opp), men omtrent midt i på 500m (180cm). :D:roll::wink:

 

Man kan saktens til tider lure på om hjernen er rett tilkoblet. Ble foresten mobba på jobb av terje338 for denne lille saken med klikk, også denne korte tofoten min da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hadde en 5,5-22x56 med np1rr retikkel noen år, super kikkert! men belysningen var for skarp allerede på første trinn.. regner med att dette er bedre på nsx serien.. men neste ting var vekta.. 1.15kg!! men fy flate for ein rigg det blei med motlystube å alt montert.. bra kikkert men stor og tung. blir min dom..

Link to comment
Share on other sites

de er som de fleste andre i sin prisklasse.. Men så en på finn idag til 3500.. men dette er ikke en NF original kikkert, selv om det er 5,5-22x56 som NF sin også er.. så, beware. :D

 

Hva slags kikkert er det? Ser ut som en NF BR av bildene men etter websidene til NF kommer BR-modellen i kun 8-32 og 12-42. Kan dette være en utgått modell?

Link to comment
Share on other sites

de er som de fleste andre i sin prisklasse.. Men så en på finn idag til 3500.. men dette er ikke en NF original kikkert, selv om det er 5,5-22x56 som NF sin også er.. så, beware. :D

 

Hva slags kikkert er det? Ser ut som en NF BR av bildene men etter websidene til NF kommer BR-modellen i kun 8-32 og 12-42. Kan dette være en utgått modell?

 

Den er orginal, har maken selv, den er av litt eldre årgang, klikk 1/8 moa på 100 yards. Jeg er meget godt fornøyd med den. Kjøpte min brukt for 4 tusen ifjor, det er Varminter modell men ser ut som BR utgaven.

Link to comment
Share on other sites

stqrm: Var vel den jeg så vidt fikk titte inn i på bana forige lørdag, må få sett mere i den når der ikke er vegg til vegg med jegere der. :wink:

 

Lurer litt på om det ikke var 40s&w som hadde en Nightforce på sin Sako, titta så vidt i den, og den var ihvertfall klinkende klar helt ut til kanten.

 

 

Må bare beklage der, du kikket i en IOR Valdada 3-18x42, men jeg hadde NF NXS på TRG`en min. Helt ok kikkert, solid som fy og absolutt repeterbar på klikka.

 

Jeg tok inn min fra USA og betalte 8000,- for den, samme med IOR`en, kosta meg 7000,- med ringer og BC.

 

Skulle jeg brukt over 10 k på en langholdskikkert nå, hadde jeg sikkert kjøpt en brukt Zeiss 6-24x 56 eller en brukt S&B PMII.... Selvfølgelig med cm klikk og mildot.

 

Mine 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne kikkerten på finn.no og det er en NF 5.5x22x56 Varminter så det er en utgått modell som ikke finnes i salg i dag. Dette er et sikte fra 97 så det er noen år gammelt men at det er en NF er det ikke tvil om. Optikken er klar og fin og den har de mest klart definerte og hardeste klikkene jeg noen gang har kjent. Bakdelen er at den veier 1.2 kg så den passer ikke på alle rifler. Skal bli spennende å få testet dette siktet på lengre hold. Tar litt tid til å bli vandt med MOA merkene i kikkerten men det går nok. Kikkerten har NP-1RR retikel http://www.nightforceoptics.com/RETICLE ... etail.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne kikkerten på finn.no og det er en NF 5.5x22x56 Varminter så det er en utgått modell som ikke finnes i salg i dag. Dette er et sikte fra 97 så det er noen år gammelt men at det er en NF er det ikke tvil om. Optikken er klar og fin og den har de mest klart definerte og hardeste klikkene jeg noen gang har kjent. Bakdelen er at den veier 1.2 kg så den passer ikke på alle rifler. Skal bli spennende å få testet dette siktet på lengre hold. Tar litt tid til å bli vandt med MOA merkene i kikkerten men det går nok. Kikkerten har NP-1RR retikel http://www.nightforceoptics.com/RETICLE ... etail.html

 

Akkurat samme som jeg har :D Og rifla er svintung Tikka M55 med RT stokk og titan demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk mine ringer og skinne fra Ken Farrell.

http://www.kenfarrell.com/

 

De passet ihvertfall til min Remington, men ser de produserer dem for andre merker også. Bestilte rett fra statene, for det importeres få skinner under 20 moa i norge og det trengerikke jeg. Prisen var veldig bra og de virker stabile og holdbare.

Kort leveringstid ca en uke me fortolling.

Link to comment
Share on other sites

Anbefalinger av montasjer til en Nightforce 3,5-15x56?

 

Spørs hvilken rifle du har. Har du Tikka eller Sako så gå for orginal optilock.

 

 

Tikka M695 i 6,5x55

Beste plass å kjøpe vil da være?

Takker for svar:)

 

Helt klart gå for orginal OptiLock, tror det blir det samme hvor du handler for prisene er nok samkjørte, det fine er at du kan ta av og på uten treffpunkt endring.

For endel år siden hadde Tikka en hurtigmontasje, jeg hadde en slik på ei M55 SuperSporter elgbanebørse (gud som jeg angrer på det salget), kikkerten ble montert og demontert minst 2 g pr uke og ingen treffpunkt endring :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Anbefalinger av montasjer til en Nightforce 3,5-15x56?

 

Spørs hvilken rifle du har. Har du Tikka eller Sako så gå for orginal optilock.

 

 

Tikka M695 i 6,5x55

Beste plass å kjøpe vil da være?

Takker for svar:)

 

Driver å skal bestille baser og ringer fra Winge nå...

Noen som hva jeg må velge, høyde osv?

Tenker det blir opticlock som har blitt anbefalt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Driver å skal bestille baser og ringer fra Winge nå...

Noen som hva jeg må velge, høyde osv?

Tenker det blir opticlock som har blitt anbefalt tidligere.

 

Mener jeg har medium, ca. 12 mm fra oversiden av basen til kikkert, hadde ikke skyveler for hånden.

ca 7-8 mm klaring til løpet. Kan måle i morgen med skyveler om du ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Driver å skal bestille baser og ringer fra Winge nå...

Noen som hva jeg må velge, høyde osv?

Tenker det blir opticlock som har blitt anbefalt tidligere.

 

Mener jeg har medium, ca. 12 mm fra oversiden av basen til kikkert, hadde ikke skyveler for hånden.

ca 7-8 mm klaring til løpet. Kan måle i morgen med skyveler om du ønsker det.

 

Ellers takk, fikk tak i baser og medium ringer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...