Jump to content

Hvor langt kan du skyte nøyaktig med 6,5x55?


MariusF

Recommended Posts

Hvor langt kan du treffe blinken med 6,5x55? Bruker en Tikka T3 Lite, kappet til 52 med en A-Tec Maxim. Skyter sjølrulla 120grs Norma FMJ med 42,5 grs N550.

 

Hva forventer du som svar på dette spørsmålet ?

 

Her kunne du skrevet litt om hvor stor blinken din er, hvilken presisjon du har på 100m og utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, spørsmålet var kansje litt tynt. Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke hastigheten på kulene, siden jeg låner bort crony'en. Kan vel grovt si at hastigheten ligger på 750 ved munningen? Har ikke noen spesiell blink, har heller ikke målt presisjon på 100m. Det lengste jeg har skutt på er 350, så jeg er ganske grønn på langholdsskyting

Link to comment
Share on other sites

Plukker noen bilde som eksempler jeg. Ellers er jeg selvsagt enig med Vendetta og MacJoJo.

 

500m, 5 skudd uten demper, og så 5 skudd med demper.

IMG_0060-1.jpg

 

Om du er nøye på dette bildet så er der 5 6.5mm (99996) huller og 5 338 (X9877) huller, det er skutt på 1000yds, 915m i tilnærmet snøstorm. 4 av 5 6.5x55 kuler er i en Ø30cm sirkel, ingen anvisning, ingen tilbakemelding - 5 skudd, kjøre fram for å se.

29012012264.jpg

Lapua Scenar 139gr, Vo 882m/s

 

Fra 1100m med 6.5x55 (10 8 7 4 3) en ser vindens herjinger rimelig greit på samlinga, amerikanerene kaller dette en "weather report".

IMG_5689.jpg

Lapua Scenar 139gr, Vo 770m/s

 

Det mediteres før skyting, et krav for å treffe på slike hold

29012012257.jpg

 

Litt jobb er det å rigge sånt

29012012254.jpg

 

Jeg har ikke bilder av det, men vi har ved noen få anledninger skutt på 1225 og 1540m. Spørsmålet blir da: hva er "nøyaktig"? Kan man drepe en elg, neppe - kan man treffe en bil, ja. Den ene 1500m økten var på sjøen, mot et skjær, og måleenheten "minute of sjark" ble umiddelbart innført, men vinden er alt her.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg begynt å bruke rifla litt. Teste, trene og eksperimentere. Da finner du ut disse svarene selv. Test litt forskjellige ladninger og avstander. Du finner fort ut hvor nøyaktig du kan skyte på de forskjellige holdene.

Som student har jeg dessverre ikke råd eller tid til å eksprementere :trist: Har heller ikke noen steder til dags dato å skyte på lengre enn 350 meter. Har skutt en del med børsa, og samler ganske bra på 100 meter'n, men den er litt kort. Vet ikke av en kolbeforlenger til T3'en?

Link to comment
Share on other sites

Som student har jeg dessverre ikke råd eller tid til å eksprementere Har heller ikke noen steder til dags dato å skyte på lengre enn 350 meter

Som student hadde jeg vesentlig (veldig vesentlig) mye bedre tid enn nå. Penger var et tema, men det man vil det får man til.

Det er gjenger og klubber som skyter langhold i hele landet nå og om du forteller hvor du er, så kan vi peke deg i retning av både bane og klubb.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...