Jump to content

Sikkerhetsavstand (leirdue ammo)


Melk

Recommended Posts

Tommelfingerregel er at haglediameter i millimeter ganger 100 er lik sikkerhetsavstand i meter. Dvs. at hagl med diameter 2,5 mm gir sikkerhetsavstand 250 meter.

 

24 gram leirdueammo har jeg blitt truffet av flere ganger på ca 100 meters hold. Helt uproblematisk dersom du ikke blir truffet i øynene, noe som kan gi alvorlig skade. Treff på bar hud svir, men penetrerer ikke på denne avstanden. Ikke for å gi noen fikse ideer til Jack-ass stunts :wink: , men bare for at man skal forstå hvor fort kraften i en haglsverm avtar.

Link to comment
Share on other sites

ok, så da kan jeg komme med et litt mer direkte spørsmål da... skal på duejakt, og en av den nærmeste husvegg (som er en låvevegg) ligger på nøyaktig 302 meter fra skyteplass.

Som sagt bruker jeg leirdue ammo, som er i for seg ikke er så kraftig.

Så her er jeg mer enn nok safe?

 

Kommer kulene i det heletatt frem til låveveggen tro?

Har skutt der i 4 år nå, men har liksom aldri bedt noen stelle seg borte ved låven og at jeg brenner av et skudd mot dem.... For meg føles det forsøket litt feil ut hehe :D

Link to comment
Share on other sites

Villig til å vedde mye på at du slett ikke klarer å nå frem til den låven med leirdueammo. Vil du teste selv så skyt ut over stille vann/sjø med haglen i ulike vinkler. Ved hjelp av lasermåler ser du lett hvor langt du når.

 

Selv hadde jeg hvertfall ikke hat noe problem med leirdueammo på den avstanden.

Har ikke helt mulighet til å sjekke med laser og skyte "villt" rundt på et vann, men takk for tipset hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

24 gram leirdueammo har jeg blitt truffet av flere ganger på ca 100 meters hold. Helt uproblematisk dersom du ikke blir truffet i øynene, noe som kan gi alvorlig skade. Treff på bar hud svir, men penetrerer ikke på denne avstanden. Ikke for å gi noen fikse ideer til Jack-ass stunts , men bare for at man skal forstå hvor fort kraften i en haglsverm avtar.

 

Kan du forklare litt nermere? Hvordan går dette for seg? Har du idiotiske jaktkompiser eller bor du i enden av en skytebane :?::?

Link to comment
Share on other sites

Skyt sporting på ein svært utbygd bane i ein trang dal på vestlandet, så finn du fort ut korleis dette skjer. For ikkje å snakka om å få leirduebiter i planeten. Eg er blandt anna ein av dei som liker å skyte litt på Grimm når det passer seg.

 

Men foruten treff i auger, så er dette problemfritt. Sikkert større fare å vere tilskuer på ein fotballkamp og få ein ball i knolten.

 

Så kan ein spørja seg om ikkje det er på tide med brillepåbud også i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...