Jump to content

sako 75 kaliberbytte fra 6,5x55 og opp?


jnl1000

Recommended Posts

Hei, vurderer å bytte kaliber på min sako 75, som idag har 6,5x55. Så var det hva kan jeg bytte til uten å bytte annet enn løpet?

 

Vil i en perfekt verden komme opp på 9,3 kaliberet på en eller annen måte. Hva holder magasin og lengde på kassen, slutstykke m.m.

9,3x62, 9,3x66 eller 9,3x74, 375 e.d. Er det noen som vet hvilke alternativer som finnes?

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste du gjør er å få Rafdal til å lage deg en "løpsmuffe" slik at du kan veksle mellom ett løp i 6,5x55 og ett løp i 9,3x62.

 

9,3x66 hadde jeg aldri satset på. Det blir for ukurant med tanke på tilgang på ammunisjon og ladekomponenter. Den klarer ikke noe som 62en ikke klarer like bra.

9,3x74 tror jeg du kan glemme, den er beregnet på brekkvåpen og yter ikke noe mer enn 9,3x62.

I 375 så er jo 375-06 ett alternativ dersom du ikke vil ha to bolter.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste du gjør er å få Rafdal til å lage deg en "løpsmuffe" slik at du kan veksle mellom ett løp i 6,5x55 og ett løp i 9,3x62.

 

hva er fordelen med muffe iforhold til å ha løpet skrudd rett i kassa?

Bare at du slipper av med stokken for å bytte?

Link to comment
Share on other sites

9,3x66 hadde jeg aldri satset på. Det blir for ukurant med tanke på tilgang på ammunisjon og ladekomponenter. Den klarer ikke noe som 62en ikke klarer like bra

 

Vel - en 9,3x66 har ett annet navn også - 370 Sako Mag og er definitivt ikke noen dum patron. Du tjener 30-40m/s sammenlignet med en 62 og 286grs kuler i 780-790m/s m/s er jo veldig veldig nære 375h&H i std lengde kasse med normal støtbunn. Om en er ute etter maks effekt i en patron med normal støtbunn er det ganske vanskelig å komme unna denne.

 

Skal en absolutt bygge seg en mellomgrov rifle med Sako kasse som utgangspunkt er det jo bare å lage seg en 338-06 med en gang. Super effekt i vanlig norsk storvilt, samtidig som du har mulighet til å skyte kuler med svært god balistikk om du ønsker å være med å ringe stål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...