Jump to content

Drever som har mistet interessen for rådyr.


kim83

Recommended Posts

Hei.

Som overskriften sier, har jeg ei drevertispe på 4,5 år som har mistet interessen for rådyr.

Det er blitt felt flere rådyr for henne, helt siden hun bare var 7 mnd. Søket har vært bra, lostid på +-1 time. Stort sett alltid hat los hver gang vi har vært ute.

 

Etter første slipp i år, ble det los med en gang, varte ca 15 minutt før det smalt. I det det smalt, hiver hunden seg rundt og kommer tilbake på bakspor til meg. Resten av dagen går hun bare i beina på meg.

 

Så ett par helger der det ikke er los, eller blir sett dyr.

 

Så begynte det virkelig rare.

Sist helg vi var ute, startet med litt søk, 40 min stålos på katt i tre, spore opp en rev på ca 300 m avstand og jage den avsted.

Etter dette styret, trakk vi lengre opp på heia. Dreveren går mest rundt beina, og søker ikke mer frem en 30-50m. Vi kommer over ett rådyr som tar ut ca 100 m foran oss, men lite eller ingen reaksjon på hunden. Den bare daffer i litt avstand forran meg. Rådyret tar i en halvbue, og faller på bakpost. Igjen hiver hunden seg rundt i smellen, og kommer rett til meg. Jeg prøver å føre/spore med hunden frem til fallet, men lite interesse til å ta sporet. Når vi kommer frem blir det litt biting i dyret, å slikking av blod. Dyre blir vommet, hengt opp, og vi prøver litt lengre inn i terenget.

 

Etter noen hundre meter ser jeg 2 dyr stå i solen som tar ut forran oss. Hunden går i beina enda. Fører den frem på sporene etter rådyra, men ingen reaksjon på hunden. Den står bare i spora som er kanskje 1 minutt gamle, og ser opp på meg med et spørrende blikk... Prøver å gå litt på spora, men ingen reaksjon. Som lukta ikke er der.

 

Hva kan være galt?

Noen som har vært borti lignende?

 

(Beklarer om det er dårlig forklart).

 

Takker på forhånd for saklige svar.

 

Kim83

Link to comment
Share on other sites

Ble kuret mot nesemidd i fjor. Klarte å jo å spore opp en rev på 300 m avstand, så tviler litt på at hun ikke har luktesans.

Da det smalt i første tur i år, var hun nok 2-300 m bak. Andre gang ca 200 m.

Når jeg fikk henne som valp (ca 3mnd gammel), virket hun litt nervøs, men kom seg raskt og er blitt en skikkelig kjæledegg.

Har vært inne på tanken på om hun er blitt redd av smell, kanskje ved nyttårsraketter, og ikke vil ta spor av rådyr da dette fører til smell.

 

Men hva skal jeg gjøre?

Har bestemt meg for å gi henne ut sesongen til å se etter forbedringer.

Er jo vanskelig da hunden er blitt en del av familien, men samtidig blir brukt hver helg på høsten. Å livet er jo for kort til dårlige hunder.....

Link to comment
Share on other sites

Hva kan være galt?

Noen som har vært borti lignende?

 

Ja, bortimot. Første dreveren min jagde bra de første to sesongene, men mistet så interessen totalt og oppførte seg i nærheten av det du beskriver. Ikke skuddredd, men "nektet" å jage på ferske spor. Dette var sesongen den ble 4 år. Jeg måtte bare bruke mye tid med hunden, og plutselig en dag så løsnet det med en revelos på 45 min, en rådyrlos på 45 min og en harelos på halvtimen som endte i fall. Dagen etter jagde hunden rådyr så det sang, og det også endte i fall, og derfra og ut hadde vi ni meget produktive år.

 

Det resterende du beskriver om hunden, dvs godt gemytt og lostider rundt timen, tegner jo meget godt. Såpass godt at jeg ville tenkt meg veldig nøye om før jeg gjorde noe veldig drastisk.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det kan gå over.

Kommer til å prøve fremmover i høst/vinter.

Har vært godt fornøyd med henne frem til i høst.

Ca timens los å trofast tilbake på bakspor har passet meg utmerket i de små terrengene vi har her.

Kan jo kanskje ta en nesemiddkur på henne for sikkerhetsskyld.

Min største bekymring er engentlig at hun virker redd for skudd siden hun har begynt med å snu så snart det smeller.

Kanskje en fordel å la børsa være hjemme til hun begynner å lose igjen.?.

Link to comment
Share on other sites

Det var en beagle med oss i jakta i høst, og den opplevde vi noe lignende med. Bikkja var urutinert og ukjent for oss, så vi testet den dagen før jakta, og den hadde fine loser opp til halvtimen. Hunden ble så innlemmet i jaktlaget, og snart etter falt det et rådyr i los for den. Bikkja var ca 100 meter unna da det smalt, hvorpå den bråsnudde og stakk tilbake. Etter det var det kun korte rådyrloser, nærmest bare uttak, før bikkja forlot losdyret. Hvordan det har gått med den hunden videre vet jeg ikke pr nå. Vi tror dessverre at den kan ha blitt skuddredd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...