Jump to content

hvilken felle??


Arvid.N

Recommended Posts

Du skal kjøpe kania til å begynne med.- enkel å spenne opp

- enkel å henge opp i trær

-Måren går greit inn i den

-musefritt åtekammer,eneste minuset med dette er at jeg synes kammeret er litt lite.

-Slår kraftig å treffer godt.

Kan gå over til cb feller når du vet hvordan disse behandles..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville gått for cb120... det er en meget fleksibel felle. og du kan få 2-3 slike for prisen av 1 syning.

Bare kjøp med trampeplate rom du skal bruke de etter mink.

 

Selv har jeg nå 3 syning, 6 cb120, 2 Fenn MK6, 1 Åsebø og 1 haugenfelle. Av de synes jeg nok cb120 er de greieste i bruk.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har gått bort i fra 160 til fordel for 120 da jeg mener den gir riktigere slag, bruker belisle da den er meget kraftig, vil påstå at ingen mår tåler den.

Conibearfelle er kansje den som krever mest av brukeren da det er fort gjort å sette den opp feil. Avtrekket må ofte justeres, rust og is i utløsermekanismen kan føre til feilslag, montert feil vei kan avtrekkeren komme mellom slagbøylene. Små eksemplarer kan lure seg forbi uten og utløse fellen, eller i verste fall utløse på feil plass...

 

Men riktig satt opp dreper den effektivt, kan bruke det meste av åter og så mye man vil, genial i bokssett som kan fores i utenom sesongen, god som trafikkfelle, koster lite og tar liten plass.

 

Kania og Haugen synes jeg heller er å anbefale for nye fangere.

Link to comment
Share on other sites

Aasbøfella synes jeg er meget bra. Enkel i bruk og effektiv. Den er ikke større enn at du får med den et bra antall i en stor sekk. De har vært ute av salg noen år men er på vei inn på markedet igjen.

"Conibear" av god kvalitet (bl.a. belisle, oneida og northwood) er også bra feller, men krever mer av brukeren. Står valget mellom 120 og 160 kan du jo velge midt i mellom. Northwood 155.

Skal du bruke 120 er det meget viktig at du bruker kvalitetsfeller, samt frisker opp eller kjøper nye fjærer jevnlig. helst hver sesong!

Link to comment
Share on other sites

003.JPG

 

Stokkfelle er også et ok alternativ. Fordelen er at den er nærmest gratis og det er ingen unaturlige ting som måren reagerer på. Ulempen er at den er stasjonær og det tar litt tid å sette den opp. Jeg bruker ca 2 timer på ei slik med buesag og øks. Tok mår i denne i fjor og håper på det samme i år. Fella er i alle fall gildra og det var spor i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...