Jump to content

mauser 1959 kongsberg verdi


R-tech

Recommended Posts

Du sier ikke noe om våpenets eller løpets tilstand, så la oss si at den har noe brukspreg.

Våpenet egner seg lite til DFS-programmet i dag, hvis du ikke ønsker å stille med frivillig handicap. Og heller ikke til jaktmatch-konkurranser.

Dersom løpet er originalt, og stokken likeså, er våpenet faktisk lite egnet til noe.

Ombygging til noe nyttig, dvs. kapping av løp (og evt. neddreiing), montering av ganglige sikter, koster noe, men er vel ikke uoverkommelig.

Man kan si at du har et utgangspunkt som kanskje er litt bedre enn en av forsvarets avdankede mausere, men ikke mye.

 

Du bør kunne få opp mot et par tusinger for den, kanskje. På en heldig dag.

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn en jeg og. Er ikke så lett å selge, og hvis du selger den får du ikke mer enn 1-2000 kr for den om du er heldig. Men som ombyggings prosjekt er dem ikke dumme å starte med. Særlig om det er match avtrekk på den. Løpet er litt tykt og tungt, men om du kapper løpet og setter på demper, så blir d ei veldig bra postrifle. For disse Kongsberg løpene er noe av de beste løp som finnes på gamle Mausere.

 

Min som jeg arvet etter bestefar, går så og si hull i hull. Men den har ikke gått mange skudda i løpet av sin tid. Er links så jeg får ikke bruk for den jeg.

Link to comment
Share on other sites

Den ser ganske bra ut . Den er bygd om fra 7,62x63 til 7,62x51 men det er ett tykt kongsberg løp på den .

Jeg vurderer og lage meg en jakt rifle av den . Kappe og flute løpet for og bli kvitt noen gram .siden den er 7,62x51 så tåler den jo og kappes en god del. Og den har match avtrekk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Største minuset med M/59, i forhold til M/67, er at hevarmen må smis om, hvis man skal bruke en noenlunde fornuftig kikkertmontasje - M/67-sluttstykket passer til det meste, uten endring. M/59 har også et originalt M/98-avtrekk (sjølve avtrekkeren litt endret) - M/67 hadde Kongsberg finavtrekk (fra 1977?). Dette gjør at omsetningsverdien på M/59 bør ligge under M/67 - som går nesten for en slikk og ingenting, hvis de ikke har nye ("etter Sauer-innføringen") skjefter, og/eller leveres med montasjer og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Bli interessant å følge med, må legge ut bilder når du kommer igang!!. Dette er igrunnen veldig gode rifler i utgangspungtet(bortsett fra et dårlig avtrekk), så det kan bli ei knakende god rifle av den. Mener det var en på kammeret her så bygde om ei sånn til ei økonomi langholdsrifle. Gjorde det enkelt og billig. Kappa løpet, og satte på en rå demper. Pussa ned litt orginal stokken, og(virka på meg) som at stokken ble beisa i en fin farge, som fremhevet strukturen i treet på en fin måte. Toppa med en bra kikkert. Av bildene så den helt konge ut, med tanke på at han brukte stortsett orginal rifla, og bearbeidet det som var på den fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...