Jump to content

Skytebaner i Bergens område


Recommended Posts

Undertegnede løsner sine skudd på Fjell ca 25 min kjøring fra sentrum.

Det ligger også en på Kronegården 10 min fra sentrum.

Sørover mot Os har du Ulven leir,og der har det lokale skytterlaget sin bane.

Det er også noen pistolbaner i nærheten av sentrumsområdet,kan sjekke det opp litt

nøyere vist det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Her på Sotra har du Sartor Skytterlag sin skytebane i Bjørkedalen. Sør for Fjell.

 

Ganske bra anlegg med elektronikk på 100 og 200 meter.

Greie folk og noen ganske så bra skyttere å være misunnelig på.

 

Så har du som nevnt Os og Kronegården.

 

Du har også Åsana Jeger og Fisk sin bane mot Arna.

 

Relativt liten bane med bare noen få skiver. De har løpende elg bane.

Men banen er fin og det er folka der og.

De har også en skikkelig leirdue bane.

 

Åsane Pistolklubb eller noe i den dur holder også til der ute med egen pistolbane.

Tror de har elektronikk på 25 meter eller noe sånt.

 

Så har du Bergen Sportskytterklubb og Bergen Skytterunion som er pistol klubber.

 

BSK holder til i Lotheveien og BSU holder til i Nygårdsparken i hver sin tunnel.

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede løsner sine skudd på Fjell ca 25 min kjøring fra sentrum.

Det ligger også en på Kronegården 10 min fra sentrum.

Sørover mot Os har du Ulven leir,og der har det lokale skytterlaget sin bane.

Det er også noen pistolbaner i nærheten av sentrumsområdet,kan sjekke det opp litt

nøyere vist det er ønskelig.

Ligger banene på Fjell ved vegen mot marsteinen fyr?

ellers vil jeg takke alle for svar,

Link to comment
Share on other sites

Kjempeanlegg oppe i Bjørkedalen v/Fjell, men jeg kan ikke akkurat si at det er veldig trivelig å skyte der, uten at det har direkte med folka der oppe å gjøre.

Hver skytter får kun tildelt 8 minutter å skyte på, så er det marsj opp og ut... Synes personlig ikke at det er optimal måte å trene skyting på, men det er nå min mening. Er dette noe man har begynt med der oppe i den senere tid? Kan ikke huske at det var slik der før, i "gamle dager".

Link to comment
Share on other sites

Kjempeanlegg oppe i Bjørkedalen v/Fjell, men jeg kan ikke akkurat si at det er veldig trivelig å skyte der, uten at det har direkte med folka der oppe å gjøre.

Hver skytter får kun tildelt 8 minutter å skyte på, så er det marsj opp og ut... Synes personlig ikke at det er optimal måte å trene skyting på, men det er nå min mening. Er dette noe man har begynt med der oppe i den senere tid? Kan ikke huske at det var slik der før, i "gamle dager".

 

Var i åsane forige tirsdag og ønsket å trene med jakt riflen. En sinsyk kø av folk som skal avlevere treningskuddene og ta oppskytingen. Måtte vente i 30- 45 min. før det ble min tur. Dette gjør forsåvidt meg ingenting, benyttet anledningen til å beskue resten av trap banene lenger oppe i dalen.

 

Er blitt kjempe flott der oppe. :D

 

mitt "lodd" nr ble så ropt opp, og jeg går inn på standplass, finner meg en blink og rigger meg til. Etter å ha skutt vell 10 skudd, spør standplass leder meg om hvor mange skudd jeg har skutt, svarer 10. Han forteller meg da at jeg da har kun 5 skudd til jeg får skyte. Jeg himler med øynene, gjør meg opp noen ikke helt possitive tanker, tygger meg i leppen og svarer OK.

 

Han begrunner dette med at det er så sinsykt mange folk som kommer helt på tampen i august og skal skyte prøven. Jeg har til en viss grad forståelse for praksisen, men jeg mener også at skyttere som er medlem og vil trene jevnt og trutt fra april til ut august Må få fortrinns rett framfor skyttere uten medlemskap.

 

Er dette vanlig praksis rundt omkring i landet på jff baner?? Jeg trodde at når man var medlem sto det fritt fram for betalende medlemmer å skyte til løpet var rødglødende om det var ønskeligt?

 

Dessuten så har jeg meldtflytting fra Åsane JFF og til annet lokal lag, som enn så lenge skyter på riple.

Greit nok at det er manuelle blinker på riple, syns det er koseligt jeg. Her har jeg funnet miljøet jeg ønsker å bli en del av. Takk gutta på riple, for at jeg gleder meg til hver torsdag!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ser det er mye av set samme problemet der borte som det er her...når bukkejakta og reinsjakta nærmer seg, kommer mange stressa på banen for å skyte 35 + prøva+prøva+prøva til de endelig klarer det.....børsepipe som svaier værre enn bjørk i orkan...enda banen jeg skyter på åpner for jegerskyting første mandag i mai og holder på til siste mandag før 5 okt,,,da elgjakta her i distriktet starter....når åpner de forskjellige banene der borte på året? hvor lenge holder dem på utover året?,,,og hvilke dager i uka er det jeger skyting?

Link to comment
Share on other sites

mitt "lodd" nr ble så ropt opp, og jeg går inn på standplass, finner meg en blink og rigger meg til. Etter å ha skutt vell 10 skudd, spør standplass leder meg om hvor mange skudd jeg har skutt, svarer 10. Han forteller meg da at jeg da har kun 5 skudd til jeg får skyte. Jeg himler med øynene, gjør meg opp noen ikke helt possitive tanker, tygger meg i leppen og svarer OK.

 

Han begrunner dette med at det er så sinsykt mange folk som kommer helt på tampen i august og skal skyte prøven. Jeg har til en viss grad forståelse for praksisen, men jeg mener også at skyttere som er medlem og vil trene jevnt og trutt fra april til ut august Må få fortrinns rett framfor skyttere uten medlemskap.

Hyggelig at du trives på banene våre, og at du synes det har blitt bra på leirduedelen der vi har bygget mye siste året. :)

 

Når det gjelder tilgang til riflebanen vår (og leirduebanen) så har vi i Åsane JFF valgt å differensiere mellom medlemmer og ikke-medlemmer økonomisk, og ikke ved tilgjengelighet til skytebanene.

 

Høy tilgjengelighet har vi spesielt på leirduebanen, der vi har en mann fast ansatt for å holde banen åpen 5 dager i uken året rundt. Også på riflebanen har vi mye åpent. Vaktene som driver banen på dugnad sørger for åpningstid to kvelder i uken hele året gjennom (unntatt på vinteren da går vi gjerne ned til en dag i uken). Obligatoriske skudd og storviltprøve kan altså tas året rundt. Jeg kan love deg at det ikke er så mange andre baner i distriktet som holder åpent når jakten har begynt!

 

En av årsakene til at det er noen vits å holde åpent så mye er at etterspørselen er på plass. Inntil videre har vi den eneste leirduebanen i Bergen, samt den eneste riflebanen som kun drives av jegerforening i vår kommune. Å drive et så sentralt baneanlegg for jegerne i Bergen, og til dels omegnskommuner, er et ansvar som forplikter. Vi har valgt å være et tilbud til alle jegerne i området, uavhengig av foreningstilknytting. Vi har valgt å ikke stenge ute andre foreningers medlemmer, eller tvinge dem inn i vår forening, når det begynner å bli meget trangt om plassen på banene oppunder jaktstart. Også skytedelen av andre foreningers jegerprøve har foregått på Åsane JFFs bane, selv i den mest travle tiden. Differensieringen mellom dem som betaler sitt medlemskap hos oss og dem som ikke gjør det, har som sagt vært økonomisk og ikke på tilgjengelighet til skytebanen.

 

Enkelte onde tunger har opp gjennom årene fortalt meg at man i Åsane er tullinger som ikke har benyttet sitt tilnærmede monopol til å skaffe seg en haug med medlemmer, gjennom å hindre eller å kraftig begrense ikke-medlemmers tilgang til skytebanene. Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg hadde aldri giddet å engasjere meg som jeg gjør dersom målet bare var å skaffe posisjon for meg selv eller foreningen. Stjerner og gullfisker i boken motiverer meg ikke, det var trolig derfor jeg hatet søndagsskolen… :wink:

 

En konsekvens av vår prioritering er at når vi på kvelder i august og september får 60-80 personer som ønsker å skyte på våre 6 elektroniske skiver, da må vi sette en stopp ved ca. 15 skudd (Vi bruker ikke ildkommando/serie). Det gjelder uavhengig om du er medlem i Åsane JFF, Bergens JFF eller ikke medlem overhodet. Rådet vi gir til alle som klager over kø, stress eller få skudd er at de må oppsøke banen tidligere på året. Da er det som regel mye mindre folk, null stress og du kan koseskyte, drikke kaffe og prate skit hele kvelden om du vil.

 

Ivrige rifleskyttere som ønsker å trene jevnt og trutt vil jeg utfordre til å ta tak i situasjonen selv, noe en del av dem allerede gjør. Det eneste som nå hindrer riflebanen til Åsane JFF i å ha mer åpent enn i dag er økt dugnadsinnsats, i form av vakthold og ikke minst vedlikehold.

Vil du ha åpent flere ganger i uken?

Engasjer deg!

Vil du skape egne treningstider for konkurranseskyttere og ivrige hobbyskyttere?

Engasjer deg!

Vil du skape andre aktiviteter på og rundt banen?

Engasjer deg!

 

Foreningens tilbud til medlemmene blir aldri noe mer enn hva medlemmene selv gjør det til!

Dette gjelder også i Bergen JFF og for den nye banen som kommer på Kismul.

 

Som medlem av både Åsane og Bergen ser jeg frem til at Bergens nye anlegg på Kismul skal komme i drift og avlaste Åsane noe. Det voldsomme kjøret på skytebanene før jaktstart er ikke positivt verken for jegerne eller for de som driver anleggene.

Åsane JFF har hatt stor vekst i både medlemstall og i antall besøkende på vår skytebane etter at vi utvidet tilbudet kraftig for 6-7 år siden.

Bergens JFF driver omfattende aktiviteter for sine medlemmer, men medlemsutviklingen har gjerne ikke vært helt som ønsket, trolig for en del grunnet mangler i skytebanetilbudet.

Bergens JFFs formann har i siste medlemsblad en etter mitt syn temmelig håpløs uttalelse om akkurat dette med skytebaner, medlemsvekst og naboforeninger, eller så formulerer han seg eventuelt temmelig klossete. Medlemsvekst på bekostning av naboforeningene i stedet for ekstern rekruttering er forhåpentligvis ikke et mål for ham... :roll:

Vi i miljøet i Bergensområdet håper uansett at banen på Kismul vil berike tilbudet for oss alle, og at den vil bidra til å øke aktiviteten og rekrutteringen til det vi driver med, på samme måte som banen i Åsane har gjort de siste årene.

 

Forhåpentligvis vil åpningen av Kismulbanen medføre at det i august/september 2009 blir lite grann roligere og triveligere på riflebanene i Bergen, og at flere slipper å få beskjed om ”15 skudd og så vekk med deg”. :D

Link to comment
Share on other sites

Bergens JFFs formann har i siste medlemsblad en etter mitt syn temmelig håpløs uttalelse om akkurat dette med skytebaner, medlemsvekst og naboforeninger, eller så formulerer han seg eventuelt temmelig klossete. Medlemsvekst på bekostning av naboforeningene i stedet for ekstern rekruttering er forhåpentligvis ikke et mål for ham... :roll:

Vi i miljøet i Bergensområdet håper uansett at banen på Kismul vil berike tilbudet for oss alle, og at den vil bidra til å øke aktiviteten og rekrutteringen til det vi driver med, på samme måte som banen i Åsane har gjort de siste årene.

...nuvel. Dere gjør ikke akkurat saken bedre av at medlemmer av Bergen JFF må betale fullpris på leirduebanen, mens alle andre NJFF-medlemmer får skyte til medlemspris (Alta JFF, Oslo JFF eller whatever). Jeg "lyver" hver gang og sier jeg har medlemskap i Haugesund og omegn JFF for å få medlemspris (er der også, men bare sidemedlem for å få mulighet til å få hjortekvote..).

 

Dessuten har jeg vært vitne til en litt grisk holdning på riflebanen; En gammel mann lå å skulle ta skyteprøven i 2006 (mener jeg det var), og bommet på første skuddet. Det fikk ikke han med seg, og skjøt ett til. Så kom en funksjonær og stoppet han og sa at han kunne like gjerne stoppe for å spare ammoen, for han klarte den ikke. Og for å fortsette måtte han betale 100kr til for enda et forsøk. Om det er gjengs praksis vet jeg ikke, men det satt en liten støkker i meg iallefall. :roll:

 

Anlegget er flott, dere skal ha all skryt for det! Men det blir bra å utvide kapasiteten - uansett forening :-)

Link to comment
Share on other sites

Dessuten har jeg vært vitne til en litt grisk holdning på riflebanen; En gammel mann lå å skulle ta skyteprøven i 2006 (mener jeg det var), og bommet på første skuddet. Det fikk ikke han med seg, og skjøt ett til. Så kom en funksjonær og stoppet han og sa at han kunne like gjerne stoppe for å spare ammoen, for han klarte den ikke. Og for å fortsette måtte han betale 100kr til for enda et forsøk. Om det er gjengs praksis vet jeg ikke, men det satt en liten støkker i meg iallefall. :roll:

 

Anlegget er flott, dere skal ha all skryt for det! Men det blir bra å utvide kapasiteten - uansett forening :-)

 

 

Da lurer jeg på som er vanlig praksis hvor du kommer fra når folk ikke klarer skyteprøven ? Forstår jeg deg riktig,at du mener denne gamle mannen burde fått skutt opp på ny uten å måtte betale for det ? Normalt er det heller ikke å stoppe folk under skyteprøven vist folk feiler,så syntes det var snilt gjort av denne funksjonæren å spare den gamle mannen for 3 jaktskudd :) Klarer man ikke å samle 5 skudd innfor sirkelen på hjorten betyr det bare en ting....Trene mer :D

Er selv skyteleder og det skremmer meg at så mange dårlige jegere skal slippes ut i skogen. Og da snakker jeg om disse som kommer i juli august som skal ha sine 30 treningskudd og så oppskyting. Mange av de klarer jo såvidt å få 2 skudd innforbi :shock: Så du mener gjerne at disse skal da få ta så mange skyteprøver på rad uten å måtte betale ?

 

Hilsen en som gleder seg til jakten :D

Link to comment
Share on other sites

Ja - du tror helt riktig, jeg mener at 100kr er nok for å ta skyteprøven, og den avgiften mener jeg bare skal betales en gang. Hvorfor koster det 100kr i utgangspunktet? Det er vel fordi dere må kvittere ut denne personen, og er i så måte vanlig praksis å ta betalt for slikt. Er det da slik at folk skal bruke 100kr per forsøk, eller 100kr for hver gang? Jeg mener at 100kr er nok. En har jo gjerne allerede betalt 80kr for å skyte 15 skudd... Jeg synes det lukter surt av innkrevingen deres, selv om dere har et fint opplegg forøvrig. Det blir bare galt å bruke 400kr på skytebanen en kveld. Forstår at det er et dyrt anlegg og alt det der, men sååå dyrt er det vel ikke?

 

For å svare helt korrekt på spørsmålet ditt: Ja, jeg synes denne mannen (og andre som han) burde fått prøve en eller to ganger til før det kostet ekstra.

 

En kompis av meg skyter godt, men han skyter dårligere med tilskuere til - og han har betalt dere mange hundre kroner fordi han har hatt en slenger på hver prøve. Det er bittert, og han kommer ikke tilbake for å gjøre det. Grunnen til at folk bommer er ikke nødvendigvis trening, men ofte publikumsangst eller angst for selve prøven.

 

På Riple betaler vi 150kr (tror jeg det er), og da kan vi ta prøven med så mange våpen vi vil, og får anledning til å trene mer hvis vi bommer første gangen uten at skytelederen skal grafse i lommene våre av den grunn. Forøvrig diskriminerer ikke Riple på folk som kommer fra Åsane :roll:

 

Dere får nå drive stedet som dere vil, jeg vil bare gi dere konstruktiv kritikk.

 

Beklager OT, det er vel litt på siden dette. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja - du tror helt riktig, jeg mener at 100kr er nok for å ta skyteprøven, og den avgiften mener jeg bare skal betales en gang. Hvorfor koster det 100kr i utgangspunktet? Det er vel fordi dere må kvittere ut denne personen, og er i så måte vanlig praksis å ta betalt for slikt. Er det da slik at folk skal bruke 100kr per forsøk, eller 100kr for hver gang? Jeg mener at 100kr er nok. En har jo gjerne allerede betalt 80kr for å skyte 15 skudd... Jeg synes det lukter surt av innkrevingen deres, selv om dere har et fint opplegg forøvrig. Det blir bare galt å bruke 400kr på skytebanen en kveld. Forstår at det er et dyrt anlegg og alt det der, men sååå dyrt er det vel ikke?

 

For å svare helt korrekt på spørsmålet ditt: Ja, jeg synes denne mannen (og andre som han) burde fått prøve en eller to ganger til før det kostet ekstra.

 

En kompis av meg skyter godt, men han skyter dårligere med tilskuere til - og han har betalt dere mange hundre kroner fordi han har hatt en slenger på hver prøve. Det er bittert, og han kommer ikke tilbake for å gjøre det. Grunnen til at folk bommer er ikke nødvendigvis trening, men ofte publikumsangst eller angst for selve prøven.

 

På Riple betaler vi 150kr (tror jeg det er), og da kan vi ta prøven med så mange våpen vi vil, og får anledning til å trene mer hvis vi bommer første gangen uten at skytelederen skal grafse i lommene våre av den grunn. Forøvrig diskriminerer ikke Riple på folk som kommer fra Åsane :roll:

 

Dere får nå drive stedet som dere vil, jeg vil bare gi dere konstruktiv kritikk.

 

Beklager OT, det er vel litt på siden dette. :oops:

 

 

Nå er det nå ikke meg som har sittet disse prisene,men jeg syntes ikke det er horibelt med 100 kr for en oppskyting og 80 for trening. Og vist folk har så publikumsangst,så er nok ikke August den beste mnd å komme å skyte opp på. Hadde disse som sliter med den angsten kommet å tatt prøven tidligere på året da det er mye roligere. Har vi ingen problem med å hive ut de andre så disse kan få ro på seg. Desverre latt ikke dette seg gjøre når der er fra 60-80 mennesker som står å venter på å få trene og evt oppskyting.

 

Hva det koster å drive et slikt annlegg kan jeg ikke svare deg på.

 

Og når det gjelder disse uten angst,så syntes jeg bare det at vist de har vært på banen å brukt 4-500 kr på oppskyting,så har de heller ingenting i skogen å gjøre.Det er no jaggu ikke så vanskelig å treffe 5 skudd inforbi. Hadde de trent litt mer,så hadde de gått der ifra med 180 kr mindre i lommen kontra 4-500 :)

 

Som du sier,så driver vi som vi vil og dere driver slik dere syntes det er best,så latt vi det bli med det :)

 

Konstuktiv kritikk er tatt til etteretning :)

 

Ønsker deg og alle en riktig god jaktsesong :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver ingen bane, for all del, er bare et forsmådd medlem i BJF som egentlig skulle betalt dyrt i Åsane :twisted:

 

100kr for oppskyting og 80kr for skyting er ikke ufyselig - men 100kr + 100kr + 100kr + 100kr før de gir opp er ufyselig. Du vil at de skal trene, men de får bare 15 skudd så er det ut. Er jo naturligvis enig i at trening, trening, trening gjør susen - men å si at folk ikke duger i skogen fordi de ikke klarer å skyte på banen er bare tull og pølsevev! Finnes folk som har jaktet siden før til og med du ble født (ikke så imponerende å si før jeg ble født kanskje :P ), og det er ofte disse som stresser enormt mye på prøven. For dem er det jo ganske nytt.

 

Jeg har forøvrig tatt prøven i år og allerede plassert to skudd fint i siden på to rådyr. Vil ikke kalle meg noen spesielt god skytter, men det var mye lettere å skyte på jakt enn på prøven! Er godt fornøyd med resultatet, jeg :-)

 

Lykke til du også, SKITT JAKT!!!

Link to comment
Share on other sites

var ikke meningen å skape full krig her. :oops:

Men jeg synes nå at å betale 50 kr for å avlevere 15 skudd er i drøyeste laget, Selv var jeg ferdig med oppskytingen med den nye riflen i april, nervøs som bare det. Det kan toilethunter sikkert bekkrefte, han var skyteleder. Mens jeg er i siget så Kan jeg ikke få skrytt mr toilethunter langt nok opp i skyene for den fabelaktige innsatsen han legger ned som skyteleder. Han smiler og er uhyre hjelpsom på banen. Konstruktiv og en skyte sjel uten sidestykke. Har all respekt for den karen!!! Vil i samme slengen skryte av alle andre skyteledere der ute og. Dere er vell så gode dere og. :D

Har frekventert både jonahålo og riple nesten ukentlig siden april. Storkoser meg på begge steder. Men dog riple ligger mye nærmere så jeg har vært oftest der.

Jeg har gjort Min del dugnad i jonahålo tilogmed lenge før jeg ble medlem, men nå strekker ikke tiden til lenger. Har for mange jern i ilden som de fleste andre...

 

sier nok engang at det var ikke meningen å skape en JFF klan krig. men reagerte på praksisen.

 

Skitt jakt og god høst til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke som direkte forsvar av prisen på skyting i Jonahola, de er høy, men se nå på hvordan banen er bygget. Den er hugget ut av fjellet, på dugnad. Det koster litt, ja men det er overlegent bra faciliteter. Dette er ikke en europall i enden av et sandtak på østlandet.

 

Jeg betaler gjerne det det koster. Om det er med gammel mauser i januar, eller "litt-for-sent-ute" i august fortjener Åsane JFF alle kronene de ber om. Hvor mange haglebaner i Norge har fast ansatte? Og åpent alle dager hele året?

 

Betal det det koster. Det er ikke mer en en dobbel wiskey på puben.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, jeg føler vel gjerne at dette har glidd ut litt fra hva spørsmålet her egentlig gikk ut på. La oss nå ikke skremme nykomlingen vekk før han har fått treffe oss :)

 

Selv skyter jeg pistol på Melkeplassen/Fyllingsdalen/Laksevåg. (Altså, banen ligger liksom i grenselandet for alle de 3 stedene, så hva som er rett, vites ikke.) Jeg skyter også i Bergen Sportskytter Klubb, hvor jeg trives svært godt. Jeg kan ikke prate for riflefolka og de andre banene - men jeg kan garantere deg hyggelige mennesker og et godt miljø på disse stedene.

 

Det kan også nevnes at det er på vei et nytt stort skyteannlegg på Kismul, cirka 15 minutter utenfor Bergen. Denne skal stå klar i 2008, og vil ha 50, 100 0g 200 meters bane for rifle. Tar jeg ikke helt feil, er det Bergen Jakt- og Fiske forening som står bak denne.

 

Jeg vil ellers benytte anledningen til å ønske deg hjertelig velkommen til Bergen, og håper at du blir godt tatt i mot hvor du enn måtte bestemme deg for å avlegge dine skudd :)

Link to comment
Share on other sites

Banen på RIPLE er en DFS bane drevet av RIPLE Skytterlag.

 

Bane anlegget som bygges på Kismuld byges av Bergens Jæger og Fisker forening.

Her blir der 4 faste Hagle stanplasser med variable muligheter for hagle skyting.

200m

100m

Løpende Elg

50m korthols bane som kan nyttes til alle håndvåpen skyte former. Her blir og løpende viltmål, og fasoiliteter for BR50.

Og der kommer en relativ stor fiske/kaste dam befolket med lokal øret stamme.

Link to comment
Share on other sites

Har lest,med stor interesse, ang. priser og praksis på de div, skytebaner. Om jeg fårstår det rett så er mange baner oppe fra tidlig om våren til langt utpå høsten, så det stresset på tampen mot div jakter er igrunn unødvendig,men som jeg skrev i ett innlegg, slik er det her og...Da det gjelder betaling av trening og prøve, så fungerer det slik på min skytebane, en som er medlem, betaler 250 kr, som jegerskytter og skyter det ho/han klarer mellom mai-september, og prøva koster 100 kr pr. våpen, Skulle man være uheldig med ett skudd eller to så kan man prøve omugjen uten å betale, man betaler KUN om man klarer prøva, ellers er det jo trening. Det syns jeg er en veldig grei måte å gjøre det på.

Er litt i villrede om man bør være medlemm av flere foreninger for å kunne ha muligheten til å trene mest mulig(når det passer meg). kanskje det å være medlem i flere foreninger gir økt mulighet til jakt og, for det er vel jaktterreng hos de forskjellige jff lag?

Vet hvor banen på Fjell er,sånn ca, og den i Åsane har jeg og en viss ide om hvor er,men Riple og Kismul finner jeg sikkert ut hvor er hen ettervært,Regner og att det er skytebenker på de fleste baner, for testing av laddinger sammlinger o,l. Syns og det er litt artig att mitt spørsmål om skytebaner har skapt litt debatt om div saker rundt de forskjellige baner, det for meg forteller det er engasjemet, det liker jeg,Regner med att jeg etterhvert vil møte noen av dere på banene, så om dere ser en som skyter en mauser 98 i cal 358 Norma Magnum, er det sikkert meg... :D

Vil takke alle for all info ang, baner i Bergensomr, og ønsker alle Skitt Jakt, håper Diana er på deres side

Link to comment
Share on other sites

Banen på RIPLE er en DFS bane drevet av RIPLE Skytterlag.

 

Regner nesten med at dette er ment som svar på mitt tidligere innlegg. Jeg vet ihvertfall at det er Riple skytter lag som drifter banen på riple. Og at den forsåvidt ikke har noe med BJFF å gjøre, ser at det ikke kom fram i mitt tidligere innlegg. Beklager forglemmelsen, og forvirring.

 

Som straff får du heller trakke meg mellom 4-5 rygg virvell når jeg skyter i morgen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var oppom skytebanen på Melkeplassen i dag, og det var jo kjekt. Spesielt helt på slutten når det bare lå en fire stykker og vi alle lå rolig og skjøt på blinkene (uheldigivs gikk jeg for raskt tom for ammunisjon). Men var fint annlegg og hyggelige folk, skulle gjerne likt å teste 200m anlegget også!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 200 m anlegget på Melkeplassen er DFS folket litt meir restriktive. Dei har litt dårleg erfaring med jegere som skyter sund blinkstativet og slikt. Det forstår eg godt

Men, for all del. Eg fekk lov til å skyte litt. Berre forsikre dei om at du er innskutt, be om å få vere med på ein vanleg treningsdag dersom det er ein ledig standplass. Det pleier eg å gjere og har enda til gode å bli nekta.

Det hjelper nok og å melde seg inn i skytterlaget. Meiner det koster noko slikt som 300 kroner i året.

Da vil du ha litt meir "rett" til å skyte du og.

Eg pleier og å gå dersom det kjem folk som skal trene seriøst..

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg kupper tråden litt, men ville vært dumt å starte enda en tråd om skytebaner i bergensområdet. Lurer litt på dette med forskjellige skytebaner og praksis. Har til nå bare brukt militære skytebaner, men i og med at jeg har begynt å lade selv, har jeg behov for å komme meg på banen oftere for å teste ladninger. Hvilke baner i bergensområdet egner seg til dette? Hva er vanlig praksis på en sivil skytebane? Man får en standplass, og en viss tid å skyte på, så er det fram å lappe? (om det ikke er elektronikk da)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...