Jump to content

Kald/Varm demper og treffpunkt på lengre hold


Sharpshooter

Recommended Posts

Eneste jeg har erfart er at ved varm demper så får du mirage, noe som ikke er til hjelp.

Varierer på den ambiente tempen da.

Som de sier så er det snakk om serdeles små variasjoner også, knapt målbare.

Vil tro kronogafen ikke er er så nøyaktig en gang.

Unøyaktigheten som oppstår ved veldig varm demper kan nok forklares ved at metaller utvider seg når tempen øker. Man kan da få demperen ute av linje. Den vil nok kansje ogå bøye seg.

Varierer nok ut i fra konstruksjon og materiale.

 

Ved større kalibre bør man tenke på at ting trenger avkjøling oftere og at man ikke skyter med en miter.

Link to comment
Share on other sites

Kald/Varm demper og treffpunkt på lengre hold

Alt man skrur på enden av løpet bidrar til variasjon, en demper innfører en rekke variabler som skytteren må ha kontroll på. Om han ser for seg førsteskuddstreff. Er det greit å skyte 1. ved siden av, så er det ikke så mye å tenkte på.

 

Unøyaktigheten som oppstår ved veldig varm demper kan nok forklares ved at metaller utvider seg når tempen øker. Man kan da få demperen ute av linje. Den vil nok kansje ogå bøye seg.

Enig. Det kommer an på hvor perfekt og spenningsfritt og symmetrisk alt er gjort. Jeg har hatt en demper en gang som flyttet treffpunkt mer og mer sideveis når den ble varm. Da jeg byttet løp forsvant problemet..

En annen begynte å flytte treffpunkt sideveis etter å ha blitt skutt varm (veldig varm), og i tillegg rifla bumpet rundt i en pickup med demper på - men foringa bak fikk seg en tur i dreiebenken, og problemet forsvant.

Jeg anser en demper som flytter treffpunkt sideveis som ubrukelig. Og alt annet enn flytt nedover er fishy, og skyldes mangelfull tilpasning/montasje. Det er mer enn nok å holde rede på om en ikke skal lure på hva demperen gjør "i dag".

 

Alle dempere øker hastigheten noe, og noen ladninger mer enn andre, på ei rifle har jeg "kryssende" kulebaner - treffer omlag 2cm under med demper på 100m, men omlag 20cm over på 1000m. Dette kan jeg måle med kronograf også, men ikke 100%. Når en sammenligner kulebaner til 1km, så må en ha vertikalvind i tankene, bare så det er sagt - en test langs ei fjellside teller ikke.

Jeg har ikke observert at treffpunkt stiger med varm demper, så jeg tviler på at hastigheten øker? Presisjonen synker, men det skyldes iallefall delvis mirage over demperen, som gjør det vanskelig å observere andre effekter.

Sideveis treffpunktforflytning på litt hold er ekstremt vanskelig å skille fra vind, om en ikke har meget sofistikert vindmåleutstyr flere steder i kulebanen, og knapt nok da.

 

Vil tro kronogafen ikke er er så nøyaktig en gang.

Jeg måler veldig varierende ES, noen ganger, 3-4m/s, og andre ganger 20-30, men kan samtidig, med samme ammo skyte 5cm høydespredning på 1000m - og det tror jeg mer på enn målingen fra kronografen, som tross alt er indirekte. Min kronograf har IR-lys, og ES er veldig mye mindre når jeg bruker det, og i tillegg snur den opp ned, så sensorene kun får IR- lyset - ujevn ammo my ass...

OG, forskjellige ammobatcher har forskjellig snitthastighet, opptil 20m/s forskjell, fra samme krutteske, men med kuler fra forskjellige loter, og med hylser av ulik vekt - med og uten halsgløding. Jeg tror 338en gir mer fart når jeg ikke gløder halsene, men juryen er ute ennå.

Konklusjonen er at om en skal ha høy sannsynlighet for treff på veldig langt hold, så er det MYE en skal holde kontroll på, og en skal ha god tid til å holde på med det. Og en skal ikke drive å endre på ting når en ikke må.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...