Jump to content

noen med tormek som kan sett opp en harvet chisel grind?


Obsidion

Recommended Posts

heisann, jeg har gravd frem en gammel Emmerson commander fra verktøyskassa som hadde vært arti å fått liv i igjen.

denner har blitt harvet om til en dårlig V grind og jeg vil gjerne ha denne tilbake til 30 graders chisel grind å jeg ser mørkt på å te den jobben for hand

på wicked edge`n.

jeg vil ikke ha den finslipt for den gleden tar jeg gjerne selv. så får jeg se om jeg går for ekte chisel om bladgeometrien det eller letteret juks som emmerson bruker..

 

det blir nok ganske mye blad som må slipes bort, og eggen kan nok rettes ut mer da jeg ikke er særlig glad i "recurve". å da må temperaturen passes så den ikke går varm

er vell cm154 stål om jeg ikke husker helt feil

 

kom gjerne med innspill kammerfolk

 

2012-10-27003020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ha chisel grind? Er det ikke et herk hvis du får skade på eggen eller burr? Har det på det seraterte bladet på Letherman Ti Charger og synes det er noe forbanna herk. Ikke synes jeg det kutter bedre, er bedre å spikke med(skulle vel kanskje bare mangle) eller funker noe særlig til slakting.

Link to comment
Share on other sites

hadde ingen problemer med denne i emmerson sin chisel, de kjører vell litt mer en 0 på andre sida så den ikke blir ekte chisel.. dette er en kniv jeg aldri har vært redd for da den er direkte ekkel å holde i så jeg har for mange år siden lekt å eksperimentert den om til V-grind.. noe som ikke funker pga blad geomentrien.

 

til wicked edge har jeg honer til 1600grit og strop ned i 0,125 med cubic boron nitride

jo jeg kan gjøre dette på WE men det er veldig mye kniv som må bort før jeg får chisel grind igjen.

Link to comment
Share on other sites

ja den vil bli adskillig slankere men det plager meg igrund ikke..

nå er den på ca 60 grader totalt.. og har funket godt som verktøyskassekniv med såpass stor vinkel..

nei det hadde vært morro å få tilbake til ca original egg

2012-10-30180026.jpg

 

Vil du bare ha sekundæreggen (brynfasen) ensidig slipt (og symmetrisk primærfas), eller vil du ha en chiselgrind der primæreggen (slipfasen) og sekundærfasen kun er på en side og hele bladet er fullstendig flat på den andre siden? Sånn det ser ut på bildene har primærfasen alltid vært symmetrisk.

 

Med recurven er det nok vanskelig med en tormek, men jeg kan sikkert grovslipe den på båndslipern om du tar finishen selv.

Link to comment
Share on other sites

hm jo det er litt juks med emmerson sin chisel siden de ikke er fullstendig flat, men det hadde vært morro å testet det på denne, det er en kniv jeg ikke er eller noen gang har vært redd for

fredrik om du har lys å leke litt med denne så hadde det vært morro :)

 

Xesray: takk for tilbudet men det hadde gådd endel raskere på wicked edgen min :)

Link to comment
Share on other sites

nå liker jeg smale nette kniver så det er ingen fare, du kan jo se på å flate en ut til den fasen på ryggen ihvertfall.

du får fare fram som du vil, jeg anser deg som meget kompetent i faget ditt.

morro så blir det liv i kassekniven, denne syns jeg har en fin hardhet så dette blir bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da kom verktøyskrinkniven tilbake fra Fredrik og denne tråden kan begynne å avsluttes.

 

jeg må få si at den nå kan endelig kan brukes som kniv igjen og rimelig kvass er den også.

Den spiser lett fingeravtrykk av fingern men klarer ikke å kutte hår som dras over eggen

 

det meste av den gamle eggen er historie og nå er den ikke recurve!

jeg tror ikke det var en lett jobb å gjevne ut et såpass kronglete blad

baksiden/flatsida har nå fått en perfekt tupp. den likte jeg virkelig, men desverre er det noe egg igjen etter den dypeste dalen..

 

da får bare noen bilder tale for seg selv.. takk for hjelpen Fredrik :)

 

_MG_8715-01s_zps77f0df74.jpg:original

 

_MG_8695-01s_zps99180be7.jpg:original

 

_MG_8702-01s_zps94025d68.jpg:original

 

tuppen her ble meget fin, flott svai! desverre noe av gammel egg er igjen

 

_MG_8699-01s_zpsf0759bde.jpg:original

tp

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig :) ....bortsett ifra at det var en drittjobb å slipe om en recurve som i tillegg var på en foldekniv. :winke1:

Den begynte å bli veldig smal på slutten, så turte ikke slipe det siste som var igjen av recurven.

Du er jo en dugelig bryner, så regna med du fikset det siste etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg så det begynte å bli trangt inne ved foring utfor pivot ;) jeg innså hvor krevende denne jobben ble først da :P

må igjen få skryte av buen på spissen her, den ble meget vakker!

 

Har nå stroppet til den tar tak i tynnt hår fra skallen på begge sider av eggen, men skal jeg slipe ned noe så må jeg bestille "low angle attachment" til wicked edgen

Eller lage den selv da. Det er ikke mulig å slipe på så små vinkler som den er

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...