Jump to content

Kan 17 hmr erstatte 22lr? Hvilke sikte ?


Animalhunter

Recommended Posts

Hei, sitter og skriver søknad på våpen.

Har nesten bestemt meg for 17HMR, men så kommer den lille tvilen...

Det jeg skal bruke den til er avliving i jervbås, kråkefelle, revbås. Skal også bruke den til andejakt-rypejakt OSV..

Har aldri skutt med en 17HMR, men skutt endel med 22lr.

Men et alternativ jeg har er 17HMR med et ekstra 22lr løp, men er det noen vits ?

 

Så kommer det vanlige spørsmålet.

Hva skal jeg toppe den med..? Mtp rypejakt osv så vil jeg ha litt zoom. Har nå en victory 3-12, men kunne gjerne tenkt mer zoom på den småviltrifla.

Det skal ikke plukkest fra øverste hylle. Max 4000 er prioritert til sikte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker som du har allerede bestemt deg, så ser ikke helt poenget i tråden din.

.22lr koster 0,50kr skuddet. Fin til praktisk jakt ut til ca 60m, og holder i massevis til avlivning av fanget vilt.

.17hmr koster 3,60kr skuddet. Kan brukes ut til 100-120m. Litt flatere kulebane enn .22lr.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bestemt meg nei :mrgreen: Bare stilte spørsmålet provoserende kanskje ?

 

Men ja prisen er et godt argument..

 

Men la oss si.. Jeg er en som ikke skyter så mye at pengene bestemmer hva jeg skal ha..

Er det ikke bedre med noe som er brukende på dobbelt så langt hold viss det er "samme" ?

 

Er rekylen og smellen vesentlig mye større på 17 HMR kontra 22lr ?

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Skjønner problemstillingen kalibervalg er ikke en enkel sak... :D

Min mening er nå at 22lr er veldig bra til sitt formål og valget for meg ble 22lr grunnet

veldig billig ammo og tilgang til subsoninc ammo. Blir forøvrig brukt til due og kråke jakt.

Har også hørt at 17 hmr har noe mer ustabil ammo i forhold til presisjon.....vet ikke om det stemmer.

 

Jeg mener personlig at hvis man skal ta steget opp fra 22lr så er 223 neste kaliber.

223 kan du bruke til og med rådyr og flattyskytende med liten rekyl.

I tillegg får du tak i veldig billig ammo (2.50kr) og du har også muligheten for å lade selv.

 

Konklusjon: skal du ha noen med litt mer trøkk i gå for en 223

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg for cz 455 22lr med 17 hmr løp... Men da spørsmål nummer 2... Må jeg da 2 sikter? Da blir det isåfall noe billig 3-9x40 uten noe ekstra dill dall som lys osv.. Men på 17HMR vil jeg ha type 4-16x44 eller noe rundt 3-4 lapper.. Ikke noe lys, tårn og dill dall for å mest optikk for pengene..forslag?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...