Jump to content

Grombørsa


hjortejegeren2

Recommended Posts

Er den lykkelige eier av ei Ruger Rifle:

Ruger Safari MAgnum i kaliber 375 H&H MAg, Nydelig å skyte med da rekylopptaket er excellent, presisjonen er også meget bra ligger innefor 25mm, samt at det er ei stilren rifle med klasisk engelsk rett stokk uten kinnstykke.

Det er ei typisk Safaririfle med tykt og forholdsvis tungt løp, som det skal være på ei slik rifle, vekta er egentlig behagelig og det samme er balansen i rifla også, er vel derfor den er såpass velskytende.

Har 2 kikkerter til denne:

Leupold European 1-4x20 og Leupold VX-R 3-9x40 med rødpunkt, begge på orginal Ruger montasje.

Rifla har gjennomgått en låskassepolering slik at sluttstykket går som i smør, og avtrekket er byttet til Timney, M70 sikringen er noe av det smarteste som er oppfunnet til ett våpen.

Kunne kanskje tenkt meg en mulighet for et hurtigfeste til Kikkertsiktene ala EAW eller Rechnagel.

420531_10151079571886835_207146327_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grombørser...

 

Tråden til "RemBro" fikk meg til å tenke litt (dårlig gjort)

 

Mauser M98: Dette er en gammel kriger som jeg har bygd om selv. Dreid ned pipa, frest og polert over kassa og med en gammel stokk som gammel smurfen har laget. Den er en Grombørse fordi jeg har «laget» den selv og formet etter egne ønsker. Den er blitt en hundefører børse/ettersøk og er i utvikling. Får snart et Burris FastFire II sikte på seg og tenker å montere på en kompakt demper, samt korte pipa(50cm). Senere kommer det til en Voere oppspennings tangent på den.

Skreddertilpasset verktøy med go’følelse… :smile:

 

Franchi 620: Halvauto 20 kaliber som er lett og passer meg perfekt. Overrasker meg med å treffe gjør den også. Rype/skogsfugl hagle.

Skreddertilpasset verktøy med go’følelse… :smile:

 

Remington Versa Max: Halvauto i 12/89 som passer meg perfekt. Overrasker meg også med å treffe… Temmer rekylen fra potente stålpatroner og har gitt meg tilbake selvfølelsen på jakt på ender på trekk hvor den brukes. Ender og gås.

Skreddertilpasset verktøy med go’følelse… :smile:

 

Mauser M03: Nydelig laget og gjennomtenkt børse. Sikker sikring (Oppspenner). Låsbart magasin. Enkel å bruke med toppmating og lading i uttagbart magasin. Ingen treffpunkts forandring etter montering/demontering. Har den i kaliber 8x68s og 6,5x55. Fleksibel pakke som jeg stoler på. God å skyte med.

Fleksibelt verktøy med go’følelse… :smile:

 

Ellers så har jeg en del annet, men der er det ikke det samme. De mangler liksom det siste, lille…

Link to comment
Share on other sites

Grombørsa mi er en Weatherby Mark V i 300 winmag

fungerer som et verktøy og presisjonsverktøy også når jeg plinker metall på litt lengre hold.

523054_10151507085160200_1256164032_n.jpg

presisjonen varierer litt fra ladninger jeg har og skytteren selv men samler fra en 10-25mm så meg fungerer a fint. brukes til alt mellom røyskatt til elg

Link to comment
Share on other sites

normal_25072007098001.jpg

 

Dette er vel kongen i skapet mitt, som nok kan titulere seg "grombørsa". En krag som har felt en enorm mengde elg (riktignok ikke av meg).

 

Utdrageren er utslitt, men vil ikke bytte til ny, den som sitter der er såppas fint lakkert med bengalakk.

Baksiktet er litt skeivt og hjemmelaget, så vurderte når bildet ble tatt å montere orginalsiktet. Har nå slått fra meg den tanken.

Rifla har litt rar lyd når man setter kolben ned i golvet, muligens p.g.a ett par brudd i stokken. Men den holder sammen fint.

 

Ikke den rifla som blir med mest på jakt, men det hender. Tar da med ett lite skrujern til å pirke ut tomhylsa.

Link to comment
Share on other sites

Er den lykkelige eier av ei Ruger Rifle:

Ruger Safari MAgnum i kaliber 375 H&H MAg, Nydelig å skyte med da rekylopptaket er excellent, presisjonen er også meget bra ligger innefor 25mm, samt at det er ei stilren rifle med klasisk engelsk rett stokk uten kinnstykke.

Det er ei typisk Safaririfle med tykt og forholdsvis tungt løp, som det skal være på ei slik rifle, vekta er egentlig behagelig og det samme er balansen i rifla også, er vel derfor den er såpass velskytende.

Har 2 kikkerter til denne:

Leupold European 1-4x20 og Leupold VX-R 3-9x40 med rødpunkt, begge på orginal Ruger montasje.

Rifla har gjennomgått en låskassepolering slik at sluttstykket går som i smør, og avtrekket er byttet til Timney, M70 sikringen er noe av det smarteste som er oppfunnet til ett våpen.

Kunne kanskje tenkt meg en mulighet for et hurtigfeste til Kikkertsiktene ala EAW eller Rechnagel.

420531_10151079571886835_207146327_n.jpg

 

 

"Klassisk engelsk"... Nei, det forskjeftet er da alt for langt og kraftig for det. Hva med såkalt "Amerikansk nyklassisk" ? Så og si samme stokkformen som jeg har på min Winchester M 70 Safari Express i samme kaliber. Fin stokkform for børser som dytter litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

normal_25072007098001.jpg

 

Dette er vel kongen i skapet mitt, som nok kan titulere seg "grombørsa". En krag som har felt en enorm mengde elg (riktignok ikke av meg).

 

Utdrageren er utslitt, men vil ikke bytte til ny, den som sitter der er såppas fint lakkert med bengalakk.

Baksiktet er litt skeivt og hjemmelaget, så vurderte når bildet ble tatt å montere orginalsiktet. Har nå slått fra meg den tanken.

Rifla har litt rar lyd når man setter kolben ned i golvet, muligens p.g.a ett par brudd i stokken. Men den holder sammen fint.

 

Ikke den rifla som blir med mest på jakt, men det hender. Tar da med ett lite skrujern til å pirke ut tomhylsa.

 

 

 

 

Angrer vel til dagsdato for at Krag-Jørgensen rifla jeg en gang disponerte forlot garderoben. Et stykke urnorsk sjel og historie. Et ladegrepp så oljeglatt og smidig at man skal lete lenge etter tilsvarende. Snakker kjærlighetssorg :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...