Jump to content

Barnes TSX 62 gr til rådyr .223 rem


ktm250sx

Recommended Posts

Tja på grunn av Barnes blir laange kuler i forhold til vekt passer denne til 1:7 rifling så ikke aktuell for meg. Rådyr i 223 er for 1:12 rifling 60 grain Nosler Partition, 64 grain Winchester power point, 55 grain Oryx eller 50 grain Rhino. For ned til 1:10 kan du legge på kuler til 65 grain med blykuler, og skal du over dette i vekt bør du ha 1:7 i rifling. Dermed springer mange for å få 1:7 rifler tenker mange, men vent kraftigere rifling gir mye mye lavere hastighet ut av riflen. Ja faktisk så mye dårligere at en 1:9 riflet 223 blir slått i støvlene av en 222 i hastighet.

 

Når 223 ble designet var den tiltenkt 1:12 i rifling med 55 grain kuler, den klarer selvsagt 60 grain lett men over dette begynner det å bli nedsatt presisjon. Barnes har lange kuler på grunn av lavere egenvekt som tilsvarer tyngre kuler, jeg ser ikke poenget med barnes i 223 på grunn av at kulene krever kraftig riflestigning og dermed veldig nedsatt hastighet.

 

Den mest perfekte kulen i 223 på rådyr akkurat nå heter oryx, den er perfekt i vekt i forhold til kaliber, er presis og ikke minst fungerer på rådyr uten voldsom ekspansjon. Om du skyter med 64 grs Winchester, 60 grs Nosler Partition eller 50 grs Rhino er du sikkert like lykkelig. Men Oryx er for tiden uslåelig på det meste unntatt pris. Da står Winchester kulen høyt med Nosleren hakk i hel.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for godt svar!

 

Jeg bruker for tiden en børse med 1:9 i stigning og bruker til det 55gr Oryx, men synes det hadde vært fristende å sluppet å bruke blyspiss.

 

Så noen .30 TSX kuler som var hentet fra en elgskrott, de hadde god ekspansjon og elgen datt på stedet. Det ble da meget fristende å prøve denne kula i .22

Link to comment
Share on other sites

62 grains TSX känns onödigt tung till rådyr? Den torde vara framtagen av Barnes för att amerikanska kunder ska kunna jaga deer etc med kaliber .224".

 

Kör själv med TTSX 50 i mitt 223-löp till R8:an och är väldigt förnöjd. Snygg blå plastspiss också :wink: Kulan trenger 1-12" om jag inte missminner mig. Skjutit en bock 16/8 knall och fall med lungskott på 45 meter - meget nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...