Jump to content

Nosler ballistic tip


acti2k

Recommended Posts

Ingen erfaringer selv, bortsett fra en kuletest med 165 grain Nosler Ballistic Tip i magnumhastighet(900 m/s ++) for noen år siden.

Det så ikke lovende ut, for å si det forsiktig. BT mantelen var helt tømt for bly. Liten penetrasjon(mellom 3 og 4 kataloger) og stort hull i telefonkatalogene.

 

Vil tro en 180 grain BT vil fungere greit i .308 Win hastighet(>800 m/s) på elg og hjort dersom kula ikke treffer store beinplater.

Kula vil kunne gi hurtig felling ved sideskudd bak bog, men det vil nok bli endel ødelagt/blodslått kjøtt.

 

Tenk gjennom hvilke dyr du kommer til å bruke den på, hvilken hastighet, hvilken skyteavstand, skuddvinkel og hvor mye kjøtt du er villig til å skjære bort.

 

Personlig kunne jeg brukt den på hjort i .308 Win hastighet, men ikke på elg.

 

Ditt valg...

Link to comment
Share on other sites

Nosler Ballistic Tip på elg? Nei takk! :shock:

 

På laget vårt har det blitt forbudt etter vesentlig mere sprengnings effekt en det vi finner med de mere solide kuler som Swift A-frame, Trophy Bonded, North Fork, Barnes og Oryx for den saks skyld selv om den er mykere en de andre.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ung, uerfaren og ikke visste bedre kjøpte jeg en pakke Nosler BST og brukte på elg. Jeg brukte slavisk Nosler Partition på elgjakta og trengte en ny pakke da jeg var på skytebanen og tok elgprøven. Da jeg skulle kjøpe en pakke Nosler av dem hadde de bare en type Nosler, i samme gamle panking, som hadde plastspiss. En bedreviter på banen sa det var den vanlige Nosleren, bare forbedret med plastspiss, siden den gamle blyspissen jo er ganske utsatt for deformering under håndtering i magasiner, lommer osv.

 

Jeg skjøt 2 elg den helga vi var ute, effekten den hadde på elgen kan jeg nesten sammenligne med å skyte med sprettert. Den første elgen falt etter flere skudd fra meg og en nabopost og etterlot meg med en litt uggen følelse at noe var galt.

Den andre elgen jeg skjøt etterlot ingen tvil: Et stort ungdyr kom inn på 50m og stilte seg med bredsiden til.

1 skudd: den sto like godt, jeg ventet noen sekunder etterpå siden jeg var sikker på et perfekt skudd.

2. skudd: står like godt, men viser klare tegn på at den begynner å slite. Venter en stund for den MÅ jo ha fått nok bly nå?

3. skudd: står stille og sjangler lenge før den omsider legger seg ned, men viser ingen tegn på at rullgardinene begynner å gå ned.

-Skyter et av varselskuddene i hodet for å få slutt på elendigheten.

Jeg sverget der og da på at de patronene aldri skulle brukes av meg igjen, det virker som om kulene "eksploderte" omtrent med en gang de traff dyret og ikke finn noen dybdevirkning

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvorfor du vil bruke Ballistic tip på matvilt.

Jeg trodde dette i hovedsak var en kule rettet mot rev og annen "varmint".

Den er ikke bonded og ekspanderer utrolig hurtig, noe som må gi liten dybdevirkning. Restvekten skal jeg ikke si så mye om, men inbiller meg at den må være heller liten den og.

I helgen skjøt jeg en slik mot en full 5 literdunk med vann på ca 40 meter. Ble mye plastflis for å si det sånn. Fant også mye bly i restvannet. Uthullet i dunken og innhullet i marka er jeg glad ikke var i noe jeg skal spise.

 

Bruk heller Noslet Accubond i feks 165 grains. Har hatt gjennomskyting på alle tre hjortene jeg har skutt med den i år. Skutt i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...