Jump to content

Holografisk sikte i regn, snø, vær og vind


jjrckd

Recommended Posts

Har kommet frem til at et holografisk sikte (Docter Sight eller Trijicon RMR) er det beste siktet på en drilling for mitt bruk men er sterkt skeptisk til disse siktene mtp snø/regn/dritt som legger seg i siktet. Noen som har et slikt sikte som gjerne vil dele sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har Docter på ACOG, men har egentlig ikke tenkt på det som et problem, men jeg dytter ikke sikte ned i gjørma eller snøen. Legger det seg sandstøv på glasset går det greit å blåse bort, event knote litt med fingeren.

 

En Aimpoint micro vil være lettere å tørke av når du har behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Regnet med at den ville komme :wink:

 

Det jeg er mest redd for er at det under smygjakt på vinterstid vil legge seg snø i sikter med utforming som Trijicon holografiske sikter så jeg er interessert i å høre andres erfaringer med tilsvarende design.

Har vurdert en Aimpoint micro men tenker uten å ha sett dette siktet "in real life" at jeg da like gjerne kunne hatt noe i 1-x forstørrelse da jeg uansett vil ha noe klumpete på toppen av våpenet hvor siktepunktet ligger et stykke over løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Doctor på drillingen i 14år uten å miste en skuddsjanse pga snø/vann. Har mistet lokket for mange år siden så går med siktet ubeskyttet men passer på å ikke få snø/vann inn bak. Glasset forran er lett å tørke av men litt mer knoktete bak. Har fylt bakdelen med snø/vann flere ganger og bare brukt fingeren til å få vekk det værste for å få skutt. Har med en Qtips i lomma for å tørke av når jeg ikke har dårlig tid. Bruker man lokket og trener litt på å ta det av så fungerer det fint.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Regnet med at den ville komme :wink:

Hvorfor bruker du da et begrep som er feil?

 

Det er som om du insisterer på å si at du fyller bensin på alle biler, også de med dieselmotor, selv om du vet at begrepet drivstoff finnes.

 

Reflekssikte eller kollimator er begreper som er korrekte. For å skille sikter ala doctersight fra aimpoint, kan de kalles åpne reflekssikter.

Link to comment
Share on other sites

I mangel av riktig terminologi. Reflekssikt eller kolliminator, takk. Nå tror jeg forøvrig ikke at denne begrepsforvirringen har forstyrret problemsstillingen nevneverdig da jeg er redd for at Docter sight blandt allmenheten havner i båsen med holografiske sikter. Uansett så er det feilaktig av meg å bidra til at denne oppfatningen opprettholdes. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...