Jump to content

elgrifle tips


åtejeger94

Recommended Posts

hei skal jakte elg neste sosong. så jeg skal invistere i noe litt grovere en 6,5x55.

 

noen som har forslag til hva slags kaliber jeg burde kjøpe, tenkt litt på 3006 eller 300wm?

 

å hva slags rifle, det må være links og jeg har et snevert budsjett på 10000-12000. kom med forslag:) helst være med en grei kikkert.

 

på forhånd takk for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Få et muffesystem på den rifla du har så kan du ha forskjellige kalibre i samme rifla ;) da slipper du også å investere i ny kikkert.. Så du holder deg greit innenfor budsjettet på 10000. Kaliber må du nesten teste ut hvor mye rekyl du føler deg konfertabel med å skyte med 30 06 er jo et greit kaliber.. Men jeg personlig ville kanskje gått for 9,3 isteden for 300wm. Da ødelegger du mindre kjøtt og du har et større kaliber og dermed har mer å gå på hvis f.eks kula ikke skulle ekspandere..

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 lite i 9,3, med en leupold 1.25-4. Med tanke på prisen, og hvor lite man faktisk skyter med en storviltrifle, vil jeg tørre å anbefalle en sånn. Ble anbefalt 9,3 fremfor de raskere kalibrene pga, som nevnt ovenfor, kjøttødeleggelse. Skal vel gå ann å finne en sånn pakke, ny, for ca 12 hakk i links

Link to comment
Share on other sites

200 grs swift aframe har faktisk oppført seg bra med de elga jeg har skutt med den kula i 300 winmag, mindre søl av den en med 9.3x62 merkelig nok, men alt kommer av hvilken kule du bruker :)

skulle jeg ha anbefalt ei rifle så blir jeg fort litt innaktiv og sagt weatherby, men tikka,remington eller noget lignende er like bra dem

Link to comment
Share on other sites

Etter nå 24 år med elgjakt med kvoter over 30 dyr i året vet jeg for egen del hva jeg setter av krav til elgrifla som jeg bruker..

 

- Boltrifle

- hengslet magasin,ikke løst

- god "lydløs"sikring som også låser bolten i gitt posisjon

- kaliber 308win, 30-06 ellet 6,5x55

- kjøpepatroner av type som kan kjøpes de fleste steder ala Mega eller Oryx

- Gode store åpne sikter skutt inn på 80 meter med patronen

- Kikkert av ok kvalitet 1-4 eller lignende i stål avtagbar montasje

- Løpslengde minimum 55 cm, beddet tre eller plastkolbe

 

Favoritten min er en winchester pre 64 featherweight, 308win, leupold kikkert og montasjer, Lapua Mega, 61 cm løp, beddet treskjefte, gode åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for en 308 eller 30.06 med tanke på ditt budsjett. Du burde ta i betraktning hva skudd vil koste også.

Du er ung å har sikkert ikke mange tusen til trenings skudd pr år.(med tanke på du ikke lader selv)

Trening er viktig å det burde du ha deg rå til..

Er mange som har grove kaliber børser som ikke tar seg rå til å treneskyte så mye pga det blir veldig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt flåsete sagt, men det du sparer mest på er å bruke den børsa du har. En 6,5x55 er Ikke det mest optimale elgkaliberet, men fullt brukanes.. Siden du allerede har en 6,5 og ønsker noe grøvere og gromt til elgjakta, så ville jeg tatt steget opp til en 9,3x62. Hvis rekylen plager deg, så sett på en demper. Da er rekylen ganske så levlig.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg nok gått for noe som var prinsippielt lik den rifla jeg har. Tenker da feks på hvor sikringa sitter og slikt. Da slipper en å begynne å knote med å lete etter sikringa i en litt stresset situasjon osv.

Tikka og Sako riflene er jo gode alternativ, men du vil kanskje ha noe annet enn en T-3? Det blir smak og behag fra deg.

 

Ellers har jeg inntrykk av at det er masse ubetydelig brukte riflepakker med både kikkerter og dempere til salgs på finn for en betydelig billigere penge enn nytt.

 

Til syvende og sist vil jeg råde deg til å gå litt etter fornuften, men kanskje til syvende og sist la magefølelsen avgjøre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...