Jump to content

Rådyrkule for 6mm BR 1:14


Flatin

Recommended Posts

Noen som har erfaring med hvor tung eller lang kule det er mulig å stabilisere i 1:14 fra en 6BR? Det tyngste jeg har prøvd er 77 gr Lapua, og de går glimrende. 70 gr og lettere går så det suser uansett, men det er dårlig med "storviltkuler" i det skiktet. Helst vil jeg ha ei lodda kule for å sikre tilstrekkelig ekspansjon uten at kula flyr i filler, men andre konstruksjoner er også aktuelt. Det nærmeste jeg har funnet er 70 gr Rhino Solid Shank. Det kan muligens fungere. Er disse lange i forhold til vekt? De er såpass dyre, at det er litt kjedelig å kjøpe en eske for å teste, bare for å finne ut at de ikke går. Om de derimot fungerer, så spiller ikke prisen noen rolle. Jeg har lenge av en eske. Noen tips, teorier eller meninger om saken?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er håp om å stabilisere Interbond, så vil jeg prøve den. Jeg har inntrykk av at det er ei brukbar kule i andre kalibre. Det er kanskje håp om at den kan fungere på stort fuglevilt også? Det er jo ikke ei varmintkule, men den fremste delen åpner seg kanskje noe raskt. Nå skyter jeg 70 gr Blitzking, som et slags kompromiss mellom hastighet og vindavdrift. Den er ikke spesielt egnet på rådyr, selv om jeg tror det stort sett funker greit. Det er snakk om å velge riktig treffområde. Men noe å skyte i grove bein er det ikke. Jeg har ikke sett for meg at 1:14 har sjangs til å stabilisere noe særlig tyngre enn 75 gr. Jeg valgte 1:14 for å kunne skyte 68 gr så presist som mulig. Tanken var aldri å skyte noe tyngre enn det, heller lettere som 55 gr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i en eske 85 gr Interbond som jeg skal prøve. Hvis de viser seg å ikke gå, så blir jeg vel nesten nødt til å skaffe ei ekstra pipe med raskere snurr. Det vil smerte meg meget, men noen ganger må en bare tåle det ;) Eller skal jeg gå for .22-250? Hmmm. 22BR kanskje? 20BR + ekstra pipe i 6,5x47L kunne friste. Eller kun 6,5x47L, og ei Sako Quad i .17 HMR på kjøpet. Eller ny Hansenkasse med ekstra sluttstykker til .204 Ruger og WSM? Det er så mange valg...

Link to comment
Share on other sites

Har testskutt ei kule i dag. 85 gr Interbond med 29 gr Norma 202 bak. Gjorde ingen kronografering, men jeg guesstimerer ca. 900 m/s. Stoppa kula i ei 4 l spylevæskekanne på langs, med 8-10 stk. 3/4" plank bak. Jeg må jo si jeg blei overraska over at kula satt i den første planken. Jeg trodde først det var en bit mantel som satt der, og at resten hadde gått gjennom og videre. Men nei, det var det hele. Det så ut som om kula hadde totalhavarert, men det viste seg å ikke være fullt så ille som ved første øyekast. Nå er riktignok vann hardt å skyte i, og det var på kloss hold. Men det var med en slapp ladning i 6BR. Hva ville skjedd med full pupp i .243W eller større? Kula er ekspandert hele veien ned til der boattailen starter. Blyet ser ut til å henge godt på mantelen, og restvekta er faktisk så mye som 63,5 gr. Dvs. 75%. Det skulle en ikke tro når en ser på kula.

 

INTERBOND1.jpg

INTERBOND2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, Speer har jeg ikke prøvd. Dette er den første "storviltkula" jeg prøver i 6 mm. Var inne på tanken om 70 gr Rhino, men fikk tak i Interbond først. Gjenstår å teste presisjon, og om de i det hele tatt stabiliserer i rifla. Googla den Speer-kula, og den ser interessant ut.

Link to comment
Share on other sites

Nedslående presisjonstest i dag. Prøvde ei 3-skuddsgruppe på 145 m. Traff ikke skiva engang. For anledningen var skiva et nummer av Vinbladet, dvs. ca. A4-størrelse. Det var et par hull en halvmeter til høyre, de andre vet jeg ikke hvor ble av. Skjøt litt over kronograf først. 30 gr 202 ga 900 m/s. 31 gr 202 ga 925 m/s.

 

Btw; jeg har ca. 85 kuler til overs. Så om noen ønsker å teste noen så kan jeg donere, selge eller bytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...