Jump to content

Nedskjæring av slakt...indrefileten og noen andre spørsmål


chmeland

Recommended Posts

Hei

 

Har nettopp skjært ned et rådyr. Jeg bruker å skjære ut filetene og koke kraft på ryggraden.

 

1: når jeg trimmer indrefileten ser jeg at det jeg har tatt ut egentlig er to muskler, en banan-tykk og en som en asparges. Begge går i hele lengden, men lar seg lett skille fra hverandre. Er begge en del av fileten?

 

2: hvor går grensa mellom ytrefilet og entrecote, og entrecote og nakke?

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke noe om rådyr; har rådyret et fettholdig og godt marmorert område som kan sammenlignes med oksens entrecote?

 

Når det kommer til reinsdyr, så skjærer jeg ytrefileten så langt oppover nakken som det finnes nakke. Kjempekjøtt.

 

Ang. indrefilet så er det jo i utgangspunktet èn muskel?

Link to comment
Share on other sites

Er du nøye med utbeiningskniven, så stemmer det at du får med ein tynn "ekstra" indrefilet som så vidt heng fast på resten. Denne kallast kokkens indrefilet og skal steikast separat og nytast med eit godt glas Barolo mens du lagar middagen til den gemene hop som sit og ventar inne i stova. Og den skal sjølvsagt ikkje nemnast med eit ord.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er du nøye med utbeiningskniven, så stemmer det at du får med ein tynn "ekstra" indrefilet som så vidt heng fast på resten. Denne kallast kokkens indrefilet og skal steikast separat og nytast med eit godt glas Barolo mens du lagar middagen til den gemene hop som sit og ventar inne i stova. Og den skal sjølvsagt ikkje nemnast med eit ord.

 

Et svar helt etter mitt hjerte :)

C

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det stemmer det du skriver, at indrefiléten går over i 2-3 fester bakerst - i alle fall på hjorten.

 

Ytrefileten er en muskel som har en noe "udefinert" overgang til entrecóten. Hvis du deler dyret på tvers ved å stikke kniven inn mellom 3- 4 ribben talt bakfra, og holder deg litt skrått opp/ fremover når du da deler over ryggen, får du med deg hele indrefileten og det jeg i all hovedsak vil definere som ytrefileten. Den delen av fileten som da er igjen på forparten/ langs ryggsøylen merker jeg entrecót. Denne går til der det blir mye fester og grums - nakken starter.

 

Nakken på hjort kan du bruke til kjøttdeig eller dele opp i stykker og koke kjøttsuppe på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hugs også at bakre del av indrefileten går mange cm inn i sjølve låret, og må løysast der med spiss kniv og nennsom hand. Å kappe den tvert av på utsida av låret er fyfy.

 

Hør! Hør! Skal få ut en slags "klubbe".

 

Sett her på bildet jeg skamløst har lånt fra matprat.no.

 

indrefilet1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...